مجامع خیرین مدرسه‌یار ایجاد می‌شود/ نیاز استان تهران به 18 هزار کلاس درس

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه استان تهران به 18 هزار کلاس درس نیاز دارد، گفت: مجامع خیرین مدرسه‌یار ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اهمیت جایگاه تهران از لحاظ جمعیت و موقعیت سیاسی به عنوان پایتخت، گفت: تهران به طور طبیعی با یک جمعیت سربار مواجه است و باید علاوه بر پاسخگویی به جمعیت ساکن، به جمعیت مهاجر خدمات دهد؛ ضمن اینکه خدمات ملی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تهران دارای بیش از 2 میلیون دانش‌آموز است که در 74 هزار کلاس درس تحصیل می‌‌کنند، گفت: به لحاظ تراکم دانش‌آموزی و وضعیت فضای آموزشی، تهران از وضعیت خاصی برخوردار است؛ به عنوان مثال میانگین تراکم دانش‌آموزی در کشور، 24 نفر است و در تهران این عدد به 34 نفر می‌رسد.

تهران دارای بیش از 2 میلیون دانش‌آموز است که در 74 هزار کلاس درس تحصیل می‌‌کنند

حسینی با تأکید بر اینکه سرانه سبز فضای دانش‌آموزی با میانگین کشوری فاصله دارد، افزود: استاندارد جهانی سرانه فضای سبز 8.39 مترمربع است که میانگین کشوری این عدد 5.2 مترمربع است و در تهران هم عدد آن 4.5 مترمربع است؛ تراکم دانش‌آموزی از یک سو و فضای غیراستاندارد از سوی دیگر نیاز به توجه دارد؛ حداقل 23 هزار کلاس درس تهران نیازمند مقاوم سازی و بهسازی است و اسلامشهر و شهرقدس از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه از نظر وضعیت نامناسب فضای آموزشی، استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان قرار دارد، گفت: با وجود همه مشکلات و به همت خیرین و دولت، سالانه هزار کلاس درس برای دانش‌آموزان ساخته می‌شود و براس رسیدن به فضای استاندارد به 12 هزار مدرسه با 18 هزار کلاس درس نیاز داریم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه ساخت 11 هزار کلاس درس تا 1401 هدفگذاری شده است، افزود: دو مشکل در آموزش و پرورش داریم اول اینکه ساختمان‌های بسیار زیادی داریم که تعدادی از املاک ما سنددار نیست و دوم اینکه امکانات زیاد در هنرستان ها داریم که در نگهداشت آن اهتمام کافی نداریم.

وی با بیان اینکه 20 هزار کلاس درس توسط خیرین ساخته شده است که نشان می‌دهد یک سوم مدارس را خیرین مدرسه‌ساز ساختند گفت: در جشنواره بیستم، خیرین مدرسه‌ساز تهران، 66 میلیارد تومان تعهد کردند که تاکنون این رقم از 200 میلیارد تومان عبور کرده است.

حسینی به 4 پیشنهاد اشاره کرد و گفت: به جرأت می‌گویم موفق ترین تشکل غیردولتی، مجمع خیرین مدرسه‌ساز بوده است و بیش از 30 هزار خیر را به صورت تشکیلاتی ساماندهی کرده است که باید این جریان مشارکت داوطلبانه ادامه یابد.

وی با بیان اینکه مجامع خیرین مدرسه‌یار زیر نظر خیرین مدرسه‌ساز در مدارس راه‌اندازی می‌شود، گفت: باید طرح آمایش سرزمینی در نظر گرفته شود و مدل فراگیر مشارکت با محوریت خیرین مدرسه‌ساز ایجاد شود؛ امروز پرهزینه‌ترین وجه کار خیر یعنی مدرسه‌سازی را خیرین انجام دادند و ما می توانیم زیرنظر خیرین مدرسه‌ساز، خیرین هنریار، فن یار و دانشیاری را گسترش دهیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به تشویق تمام دستگاه های دولتی و عمومی برای مدرسه سازی اشاره کرد و افزود: کارگروه تسهیل و کمک به امر مدرسه سازی را با کمک دستگاه‌های دولتی ایجاد می‌کنیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1009204

وب گردی

وب گردی