سورنا ستاری  :دانشگاه باید خود را از بودجه دولتی جدا کند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوربا بیان اینکه تمام حمایت خود را از پارک علم و فناوری کاشان انجام خواهیم داد برلزوم این پارک تاکید کرد و گفت: می توانیم با صادرات محصولات بومی استان ارزآوری بیشتری داشته باشیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در آخرین بخش سفر به شهرستان کاشان، در جمع دانشگاهیان و مسئولان کاشانی سخن گفت.

ستاری با بیان این که توسعه باید بر اساس مؤلفه های بومی و مزیت‌های سرزمینی باشد، افزود: باید نگاهمان به توسعه را عوض کنیم و تعریفی تازه از این مفهوم ارائه کنیم. توسعه بدون در نظر گرفتن ویژگی های بومی، مشکلات زیادی را به همراه می آورد. کاشان، با پیشینه تاریخی و فرهنگی عمیق خود بر مزیت‌های متعددی از جمله صنعت فرش استوار است که با هموار کردن مسیر پیوند این مزیت ها به نوآوری شرکت های دانش بنیان و استارتآپی راه توسعه پایدار این شهرستان هموار می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، با یادآوری نقش راهبردی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآمد گفت: دانشگاه باید خود را از بودجه دولتی جدا کند. تنها در این صورت می تواند دانش آموخته‌ای به جامعه تحویل دهد که مفید و کارآمد باشد و مشکلی از جامعه را سامان دهد.

خام فروشی راه به جایی نخواهد برد

وی با بیان این که اقتصاد خام خواری به جایی نخواهد رسید و محکوم به شکست است، ادامه داد: راهی نداریم جز این که به ویژگی های ذاتی خود متکی باشم. یکی از پایه های اساسی این تحول، ارج نهادن و شناخت ارزش حقیقی کارآفرین است.

ستاری، پژوهشی را که با سرمایه گذاری بخش خصوصی حرکت می کند، موفق دانست و گفت: پژوهشی که تمام بودجه‌اش از بیت‌المال تأمین شود و بودجه دولتی بخواهد پایان خوشی نخواهد داشت، ضمن این که دردی از جامعه دوا نمی کند. باید پای بخش خصوصی به پژوهش باز شود تا یک محصول یا خدمت کارآمد و منطبق با نیاز جامعه به دست بیاید.

رییس بنیاد ملی نخبگان، تبلور و شکوفایی دانشمندان برجسته را مستلزم فراهم بودن زیست بوم مساعد دانست و گفت: چرا نمی توانیم،ابن هیثم، خوارزمی، فارابی و ابن سیناها داشته باشیم، این همه هزینه می کنیم ولی نمی توانیم دانشمندان بزرگمان را دوباره پرورش دهیم. پرسش اصلی من این است!!؟باید محیطی مناسب فراهم کنیم تا دوباره مجال پرورش چنین افرادی فراهم شود.

ستاری، از ضرورت وجود یک زیست بوم مساعد برای فعالیت های نوآورانه و کارآفرینی گفت و ادامه داد: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان با بیش از 130 نوع خدمت متنوع برای شکل دادن به همین زیست بوم تصویب شده است. یکی از نتایج آن، رونق گرفتن بیش از از 4هزار و 400 شرکت دانش بنیان و هزاران استارتآپ است. بازیگران تازه ای در حوزه کسب و کار، وارد شدند و به بخش سنتی اقتصاد آموختند، برای ماندگاری در عرصه رقابت، باید به نوآوری کسب و کارهای دانش بنیان و استارتآپی روی بیاورند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، توفیق پارک های علمی و فناوری را در گروی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار حمایت دولت دانست و گفت: تمام توان خود را برای تجهیز پارک علم و فناوری کاشان انجام می دهیم. پارک های علم و فناوری، نویدبخش آینده درخشان این سرزمین خواهد بود. بخش خصوصی در پارک های فناوری موفق، تا 10 برابر میزان سرمایه گذاری دولت هزینه می کند. نمونه های برجسته این پارک ها و کارخانه های نوآوری که سرمایه گذار بخش خصوصی میدان دار اصلی آن است، در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ مشهود است.

ستاری صنعت فرش، عطر و گردشگری را مهم ترین ظرفیت های بالقوه کاشان دانست و گفت: نیروی انسانی توانمند مهم ترین دارایی کاشان است. فرزندان کویر از ویژگی های ذاتی چون اراده قوی و پشتکار برخوردارند که مهم ترین لازمه موفقیت در اقتصاد دانش بنیان است. از کاشانی‌ها می‌خواهم با تکیه بر مزیت های بومی خود، راه توسعه پایدار را هموار و ارزش افزوده خلق کنند و با صادرات محصولات خود ارزآوری داشته باشند.

وی افزود: در حوزه ظرفیت هایی که از بوم استان برآمده و با محیط زیست سازگاری دارد، آماده ایم تا نوآوری و فناوری شرکت های دانش بنیان و استارتآپی را همراه کنیم. چراکه در این صورت پیشرفت و توسعه ماندگار به استان می آید و جوانان تحصیل کرده، ماندگار می شوند و به زیست بومشان بازمی گردند.

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ، رونق صنعت فرش با الگوبرداری بدون بومی سازی محقق نمی شود بلکه باید الگوهای موفق را با داشته هایمان،بومی‌سازی کنیم. صنعت جایی است که طراحی، ماشین سازی و بهینه سازی دارد. صنعت اگر از این ویژگی ها برخوردار باشد نیاز به وجود دانشگاه را احساس می‌کند. کاشان با ظرفیت های نهفته ای که در حوزه فرش دارد، نیاز دارد که یک صنعت پویا و روزآمد در فرش داشته باشد.

ستاری افزود: استارتآپ های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فناروان حوزه نانو و هنرمندان طراح باید به کمک این ظرفیت ها بیایند و یک تحول جدی در صنعت فرش ایجاد کنند. این همراهی و همکاری، نیازمند فرهنگسازی است تا همه، به یاری صنعت فرش بشتابند.

رییس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به پروژه طرح کلان ملی رصدخانه کاشان با حمایت معاونت علمی و فناوری گفت: این پروژه فناور پاییز سال آینده نهایی می‌شود. در این پروژه، فناوری را می‌آموزیم و نخستین گام‌ها را در بومی سازی صنعت ساخت تلسکوپ برمی داریم.

وی با بیان این که پیش از آغاز این پروژه به مدت 7 سال مطالعات مکان یابی صورت گرفته است، اظهار کرد: در یک برنامه زمان بندی فشرده ظرف 15 ماه آینده این پروژه به بهره برداری می رسد. این پروژه نخستین تجربه کشور در این حوزه و اتفاق بزرگی برای استان است و کشور در شبکه رصد دنیا قرار می گیرد.

برای سرمایه گذاری بخش خصوصی به منظور توسعه این پروژه آمادگی داریم چراکه در آن محدوده جغرافیایی امکان نصب دو تلسکوپ با ابعاد کوچکتر وجود دارد و باید دانشگاه کاشان باید با یک برنامه مدون وارد این حوزه شود. خواهشم از تمامی مسئولان استانی این است که این پروژه را همراهی و هدایت کنند و کاشان به عنوان شهری دارای پتانسیل بالا در علوم و فناوری گوناگون از جمله نجوم، بیش‌تر مورد توجه مسئولان استانی قرار بگیرد.

گام نخست بومی سازی فناوری ماشین آلات تولید فرش برداشته شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از کارخانه تولید فرش نگین هلال مشهد بازدید کرد. در این بازدید ضمن معرفی ظرفیت ها و توانمندی های موجود این واحد صنعتی، زمینه‌ها و مقدمات لازم برای حمایت از انتقال دانش فنی و بومی سازی تجهیزات، ماشین آلات پیشرفته و مواد اولیه راهبردی فرش ایرانی فراهم شد.

در حال حاضر از حدود 1000 کارخانه فرش ماشینی در ایران، 850 کارخانه در کاشان، آران و بیدگل متمرکز است که سالانه بالغ بر 400 میلیون دلار از تولیدات این کارخانجات فرش به دنیا صادر می شود. از سال 90 به این سو علیرغم تحریم ها صادرات به صورت مستمر ادامه داشته است و تولیدات فعالان این صنعت، علاوه بر این که نیاز داخلی را به طور کامل پوشش می دهد، 25درصد محصولاتشان، راهی کشورهای دیگر می‌شود.

تمرکز بزرگ ترین مجتمع تولیدی فرش ماشینی جهان، در شهرهای کاشان، آران و بیدگل جزو ویژگی های شهرستان کاشان است و قرار است با پیوند این ظرفیت به توانمندی شرکت های دانش بنیان، تجهیزات پیشرفته تولید و مواد اولیه با دانش فنی بومی تأمین شود.

شهرستان کاشان علاوه بر صنعت نساجی، فرش و فولاد، همچنین در تامین تجهیزات و ماشین آلات صنعت، توری فلزی و لنت ترمز جزو قطب های اصلی کشور و منطقه است که پیوند این صنایع با نوآوری کسب و کارهای دانش بنیان، می تواند ضمن اشتغال آفرینی برای نیروی انسانی این شهرستان، به تجاری سازی محصولات در ابعاد بین المللی و خلق ارزش افزوده بیانجامد.

کد خبر: 1009223

وب گردی

وب گردی