لزوم ارائه مدل‌های نوین پژوهشی در دانشگا‌ه‌ها

مشاور رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تاکید بر لزوم ارائه مدل‌های نوین پژوهشی در دانشگاه گفت: باید اکوسیستم نوآوری جدید در دانشگاه‌های کشور شکل گیرد تا در حوزه پژوهشی و آموزشی پیشرفت داشته باشیم.

خسرو پیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به روش‌های نوین آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌های جهان گفت:‌ رویکردهایی که در دانشگاه‌های کشور‌های غربی رخ داده، براساس ماموریت‌هایی که برای آن‌ها تعریف می‌شود، شکل گرفته است و راهبرد‌های آنان نیز در مسیر این ماموریت مشخص شده است. دانشگاه‌ها در کشورهای اروپایی در ابتدا، دانشگاه‌های نسل اول بودند و بحث آموزش را مد نظر قرار می‌دادند. بنابراین سرویس‌ها و خدماتی که توسط این دانشگاه‌ها در آن دوران ارائه می‌شد، در حوزه آموزش نمود پیدا می‌کرد.

وی ادامه داد: پس از ماموریت نسل اول دانشگاه‌ها، ایجاد مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها بر اساس نیاز جامعه در دستور کار قرار گرفت و دانشگاه‍ا پژوهش محور شدند. ماموریت بعدی دانشگاه‌ها خدمت به جامعه یا همان public service بود، این اقدام در دانشگاه‌هایی مانند استنفورد پیگیری می‌شود. در حقیقت این سه ماموریت برای دانشگاه‌ها تعریف و بر اساس آن تقسیم‌بندی‌های مختلفی صورت می‌گیرد، دانشگاه‌های نسل یک و دو بیشتر امور مرتبط با آموزش و پژوهش را دنبال می‌کردند، در ادامه دانشگاه‌های نسل‌های بعدی ماموریت یافتند که به مردم به طور مستقیم خدمت بدهند.

سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ماموریت نسل چهارم دانشگاه‌ها در راستای خدمت به جامعه گفت: زمانی که ماموریت نسل چهارم برای دانشگاه‌ها تعریف شد،‌ طبیعی است که تمامی اجزای دانشگاه باید تلاش کنند این خدمات را به شکل‌های مختلفی به دانشجویان ارائه کنند. در برخی از دانشگاه‌های برتر جهان، یک فرد به عنوان متخصص، آموزش‌های لازم در حوزه پژوهشی را فرا می‌گیرد در درجه اول چگونه باید خدمات کلی را در حوزه‌های مختلف ارائه دهد،‌ همچنین یاد می‌گیرد دانشجویان را در انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی راهنمایی کند و به‌گونه‌ای دیگر این افراد به طور تخصصی یاد می‌گیرند که چگونه در خدمت دانشجو، دانشگاه و جامعه باشد.

وی اظهار کرد: در نظر گرفتن کارشناس متخصص برای هدایت امور پژوهشی دانشجویان، به ماموریت دانشگاه‌ و مدیریت اجرای آن و توجیه کردن دانشجو و استاد در انجام امور پژوهشی بستگی دارد، خروجی این اقدام در نوآوری‌ها،‌ فناوری‌های دانشگاه‌ها مشهود است و به صورت محصول و ثروت نمود پیدا می‌کند.

مشاور رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: باید در سیستم پژوهشی دانشگاه‌های کشور تحول ایجاد کنیم و مدل‌های جدیدی در این حوزه ارائه دهیم. نیاز‌های جامعه بسیار و مرز‌های آن غیرقابل شناسایی است. دانشگا‌ه‌های کشور باید در راستای ارائه مدل‌های نوین پژوهشی مانند دانشگاه‌های سایر کشور‌ها عمل کنند.

وی بیان کرد: ما باید بتوانیم ماموریت نسل سوم دانشگاه‌ها در قالب‌های مختلفی ارائه کنیم،‌ ماموریت نسل‌ چهارم دانشگاه‌ها کمی پیشرفته شده است و نیازها را تعیین می‌کند یعنی براساس این ماموریت، دانشگاه عملاً به جامعه خدمت خواهد کرد. زمانی که شما به یک پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک مربوطه به شما خدمت ارائه خواهد کرد،‌ دانشگاه نیز باید در همین شکل به جامعه خدمت ارائه کند.

مدیرکل سابق دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم در پایان تاکید کرد: در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین باید برای دانشگاه‌ها ماموریت جدید تعریف شود و اجزای آن نیز تعریف شود،‌ منظور از دانشگاه نسل چهارم، خلاقیت و نوآوری در راستای استفاده از علم برای جامعه است. ما باید از مدل‌های موفق آموزشی و پژوهشی در جهان استفاده کرده و مدل‌های بومی خود را بر اساس نیازهای جامعه خود طراحی کنیم. همچنین باید اکوسیستم نوآوری جدید در دانشگاه‌های کشور شکل گیرد تا در حوزه پژوهشی و آموزشی پیشرفت داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009243

وب گردی

وب گردی