اگر این امام‌ جمعه‌ در خطبه‌ها کتاب معرفی نکند، باید تعجب کرد

امام جمعه شهرستان پیشوا این روزها در فضای مجازی چهره شناخته‌شده‌ای است. او به خاطر معرفی کتاب در خطبه‌ها توجه مردم را به خود جلب کرده است. البته خودش می‌گوید، فکر نمی‌کرده کار فرهنگی‌اش تا این حد درفضای مجازی بازتاب پیدا کند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، انقلاب که فرهنگی باشد، زیرشاخه‌های امور فرهنگی هم تنوع خاص می‌یابد و ابتکار فراوان می‌شود؛ به شرط آنکه رصد درست داشته باشی. تاثیرگذاری مطلوب می‌شود؛ به شرط آنکه هدف دقیق انتخاب شود.

حجت‌الاسلام روح‌الله باقری امام جمعه پیشوا اخیرا به دلیل یک حرکت خوب و عالمانه در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. او فردی است که با دغدغه فرهنگی در خطبه‌های هفتگی نماز جمعه به معرفی کتاب می‌پردازد. از کتاب استفاده می‌کند که ابزاری برای اشاعه فرهنگ است و از تریبونی بهره می‌گیرد که تنها بازگویی مسایل روز و سیاسی در آن کفایت نمی‌کند و از بیانی استفاده می‌کند که سودمند باشد.

فکر نمی‌کردم معرفی کتاب تا این حد در صفحات فضای مجازی بازتاب داشته باشد. در فضای مجازی حضور دارم؛ چرا که امروز فرصت‌ها کم شده و مجبوریم به شکل ساندویچی مباحث را دریافت کنیم

حجت‌الاسلام باقری در این باره به مواردی اشاره کرد و به سوالات ما درباره نحوه انتخاب کتاب و شیوه معرفی آن در پیشگاه مردم پاسخ گفت. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفتگو با امام جمعه شهرستان پیشواست.

وی درباره آغاز این ایده و هدفگذاری خود برای معرفی کتاب گفت: از حدود یک سال پیش این کار آغاز شد و طی این یک سال کتاب‌هایی معرفی شده است. انگیزه و هدفگذاری بنده معرفی کتاب بود چرا که کتاب مسئله‌ای است که در میان جوانان با غفلت همراه بوده است. هرچند در سال‌های گذشته رهبر انقلاب گلایه‌هایی از سرانه مطالعه کتاب داشتند. از این رو یکی از اثرگذارترین تریبون‌ها در تمام حوزه‌های سیاسی، اجتماعی،‌ اقتصادی و فرهنگی تریبون نماز جمعه بوده است. برای همین تصمیم گرفتم کتاب معرفی کنم. در این مسیر آقای کچویی از نویسندگان شهرستان پیشوا در انتخاب و معرفی کتاب، بسیار به بنده کمک می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هر کتابی در تریبون نماز جمعه معرفی شود، همزمان در میان نمازگزاران به فروش می‌رسد،‌ گفت: بله،‌ یا همان هفته و یا هفته‌های بعد به فروش می‌رسد. چند کتابی که مورد استقبال بوده حتی چند هفته متمادی به فروش رسیده است. آخرین کتاب هم خاطرات شهید عباس ورامینی اثر جواد کلاته با عنوان «در هیاهوی سکوت» بود که معرفی شد.

حجت‌الاسلام باقری افزود: کتاب‌ها معمولا از ناشران و نویسندگانی که در حوزه دفاع مقدس یا انقلاب هستند و یا درباره سبک زندگی شهدا باشد، انتخاب می‌شوند. نویسندگانی که در حوزه شهری منطقه پیشوا، ورامین و قرچک هستند در اولویت ما قرار می‌گیرند. ما به منزل این نویسنده‌ها سر زده و به شکل حضوری از آنها تقدیر می‌کنیم. این نویسنده‌ها به نماز جمعه می‌آیند و در هفته‌ای که کتاب معرفی می‌شود نویسنده هم در نماز جمعه حاضر می‌شود و او را معرفی می‌کنیم و همراه معرفی کتاب از ایشان تقدیر می‌شود.

هر کتابی در تریبون نماز جمعه معرفی شود، همزمان در میان نمازگزاران به فروش می‌رسد

وی درباره بازخوردهای این کار فرهنگی از طریق تریبون سیاسی نماز جمعه تاکید کرد: استقبال از این کار در حال اضافه شدن است. هفته‌ای که ما معرفی کتاب نداشتیم تماس‌ها و مراجعات افزایش می‌یابد که چرا کتاب معرفی نشده که فکر می‌کنم نقطه شروع خوبی برای ما باشد.

رونمایی از کتاب علم و عَلَم در دفتر امام جمعه

امام جمعه شهرستان پیشوا تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه و مدارس هم فعال هستیم و کتاب‌هایی را بنا به فراخور جمعیت مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار داده‌ایم. حتی مسابقاتی برگزار شده و برخی کتب تخصصی را در اختیار حوزه‌ علمیه خواهران و برادران گذاشته‌ایم.

وی به نذر فرهنگی کتاب اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم کتاب‌ها را با تخفیف ارائه کنیم. بانی فرهنگی هم داریم و هر از چندگاهی نذورات مردم طبق فرهنگسازی به مباحث فرهنگی سوق داده می‌شود. از آن نذورات هم برای ارائه کتاب استفاده می‌کنیم.

حجت‌الاسلام باقری به مطالعات خود اشاره کرد و گفت: ما طلبه هستیم. طلبه با نوشتن و خواندن زندگی می‌کند. طلبه اگر با کتاب همراه نباشد، موفق نخواهد بود. ما باید کتاب‌ها را مطالعه کنیم. هرچند علاقه شخصی هم مهم است.

ما طلبه هستیم. طلبه با نوشتن و خواندن زندگی می‌کند. طلبه اگر با کتاب همراه نباشد، موفق نخواهد بود. ما باید کتاب‌ها را مطالعه کنیم. هرچند علاقه شخصی هم مهم است

وی به معرفی مناسبتی کتاب اشاره کرد و گفت: در هفته دفاع مقدس و همزمان با دهه فجر کتاب‌هایی را معرفی کردیم. حتی بعضا در رده ۵ تا ۸ سال داستان‌هایی با محوریت حضرت امام معرفی کرده‌ایم یا حتی در ایام حج و ماه محرم کتاب‌های مناسبتی معرفی می‌کنیم.

این فعال فرهنگی در مورد بازتاب معرفی کتاب از تریبون نماز جمعه در فضای مجازی گفت: بازخوردهای مطلوب و تاثیرگذاری را شاهد بودیم. نویسندگانی بیان می‌کردند که طی چند سال گذشته برای بار نخست است که از ما تقدیر می‌شود و کتابمان در نماز جمعه معرفی می‌شود. ان‌شاءالله امیدواریم این اتفاق در سراسر کشور رایج شود تا این دیده شدن در تریبون نماز جمعه تازگی نداشته باشد. ما این طرح را به حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه هم خواهیم داد تا در سراسر کشور اجرا شود.

حجت‌الاسلام باقری در پاسخ به اینکه واکنش‌ها در فضای مجازی زیاد بود و آیا انتظار چنین واکنش‌هایی را داشتید؟ گفت: فکر نمی‌کردم معرفی کتاب تا این حد در صفحات فضای مجازی بازتاب داشته باشد. در فضای مجازی حضور دارم؛ چرا که امروز فرصت‌ها کم شده و مجبوریم به شکل ساندویچی مباحث را دریافت کنیم؛ نه صد درصد اما بسیاری از مسایل را از طریق فضای مجازی پیگیری می‌کنم. فرصت نوشتن ندارم، اما علاقه بسیاری به تالیف دارم.

پیشوا در جنوب شرقی تهران و از شهرستان‌های استان تهران است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1009273

وب گردی

وب گردی