پست های فیسبوک 21 بیماری را پیشبینی می کنند!

تحقیقات جدید ثابت کرده پست های فیسبوک به تنهایی می تواند 21 بیماری و شرایط خاص به مانند دیابت، فشار خون بالا، اضطراب و افسردگی را پیشبینی کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققین دانشگاه «استونی بروک» در آخرین آزمایش های خود بر روی 999 شرکت کننده، با مطالعه بر روی پست های منتشر شده آن ها در شبکه های اجتماعی، موفق به تشخیص و پیشبینی مشکلات پزشکی آن ها شده اند.

این نحقیقات که شامل بررسی چیزی حدود 20 میلیون کلمه بوده، به کمک آنالیز الگوهای زبانی، واژه ها و خوشه های کلمات انجام شده است و طی آن ارتباط آماری این داده های به دست آمده از پست های فیسبوک با وضعیت 21 دسته مربوط به سلامتی این کاربران به اثبات رسیده است.

پژوهشگران به طور کل از 3 مدل برای بررسی توان پیشبینی بر اساس فیسبوک استفاده نموده اند. یکی از این مدل ها تنها شامل تجزیه و تحلیل زبان پست های فیسبوک بوده، یکی از اطلاعاتی به مانند سن و جنسیت فرد مورد نظز استفاده نموده و دیگری دو مدل نامبرده را بر اساس تجزیه و تحلیل های کامپیوتری و بررسی های کلمه ای با یکدیگر ترکیب کرده است.

محققین با بررسی کامل این داده ها با 3 مدل نامبرده، متوجه شدند می توان به کمک فیسبوک 21 بیماری و شرایط را به صورت دقیق پیشبینی نمود و حتی برای 10 نمونه از آن ها که نیاز به بررسی های جمعیت شناسی نیز داشته اند، فیسبوک عملکرد بهتری نیز داشته است!

«اندرو شوارتز»، استادیار و پروفسور علوم کامپیوتری دانشگاه استونی بروک در این باره می گوید:" پیشبینی های ما بر اساس این بررسی ها در مورد دیابت، دقیقا به اطلاعات و پیشبینی های ما بر اساس شاخص توده بدنی افراد و نحوه زندگی آن ها مربوط و بسیار دقیق بوده اند."

"با مطالعات کامپیوتری و بررسی هایمان، می توانیم در آینده اکثر بیماری های مربوط به ژن انسان ها را پیشبینی کرده و سپس برای درمان آن ها اقدام کنیم. با این کار می توان آمار دقیق تری را از افراد مبتلا به یک بیماری خاص در جامعه به دست آورد و بدین وسیله، جامعه پزشکی را به سمت انجام اقدامات برای تمرکز بر روی روش های درمانی یک بیماری شایع تر، سوق داد"

نتایج این تحقیقات و بررسی ها می توانند بسیار جالب باشند؛ برای مثال در این تحقیقات ثابت شده افرادی که در پست هایشان حداقل یک بار از واژه "بطری" و یا " نوشیدنی" استفاده کرده اند، به احتمال 80 درصد معتاد به نوشیدنی های الکلی هستند! همچنین در افرادی که بیش از بقیه از کلماتی به مانند "خدا" و "دعا" استفاده می کنند، احتمال دچار بودن به دیابت 15 برابر به نسبت سایرین بیشتر است!

به غیر از این، ثابت شده افرادی که از واژه هایی خصمانه و توهین آمیزی به مانند احمق و سایر کلمات استفاده می کنند، به احتمال زیاد به سوء مصرف مواد دچار هستند یا دارای مشکلاتی از نظر روانی و عصبی می باشند.

رینا مرچنت، مدیر موسسه پزشکی پن می گوید: "از این رو که فعالیت ها و پست ها در شبکه های اجتماعی اغلب به شیوه زندگی افراد، تجارب و وضعیت احساسی آن ها بستگی دارد، این اطلاعات جدید می توانند در مدیریت بیماری های جسمی و روحی بسیار کاربردی باشند.

در ادامه تحقیقات، مرچنت قصد دارد تحقیقاتی را بر روی افراد برای بیشتر مشخص شدن روند این پیشبینی های مربوط به فضای مجازی انجام دهد که طی آن، از کاربران می خواهد جزئیات چیزهایی که در فضای مجاری منتشر می کنند را با پزشک در و مسئول وضعیت سلامتی خود، به اشتراک بگذارند.

مرچنت ادامه داد:"این تحقیقات می تواند داده های مفیدی را در راه تشخیص کلی بیماری ها و شایع شدن آن ها در جامعه را در اختیار ما قرار دهد و با شناسایی بیماری ها، می توان آن ها را اولویت بندی کرد و جامعه را از روش های درمان و عللی که منجر به آن بیماری می شوند، آگاه ساخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009278

وب گردی

وب گردی