اطلاعات شادی‌آورند

دوپامین، پیام‌رسان مغزی‌ست که شادی‌آور بوده و انگیزه و حافظه شما را تقویت می کند. حالا محققان در جدیدترین مطالعات خود، ترشح این ماده به وسیله کسب اطلاعات را نیز به اثبات رسانده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پژوهشگران می گویند داشتن اطلاعات زیاد و مفید درباره موضوع خاصی، می تواند موجب ترشح دوپامین در مغز ما شود؛ دوپامین ترکیبی آلی است که هنگام مصرف مواد، خوردن فست فود و کسب درآمد زیاد در مغز انسان ترشح می شود و موجب افزایش اطیمنان و اعتماد‌به‌نفس نسبت به خود آدم می‌شود.

دکتر «مینگ هسو»، استاد کسب و کار در دانشگاه برکلی در این باره می گوید: «برای مغز، داشتن اطلاعات به مثابه یک جایزه و پاداش عمل می کند و البته در بعضی موقعیت ها، کاربردی و مفید است!»

«همانگونه که مغز ما به کالری های بی معنی کسب شده از غذاهای ناسالم واکنش نشان می دهد و آن ها را به مانند پاداشی برای بدن تصور می کند، می تواند اطلاعات را نیز به همین صورت در بیاورد؛ چیزی که به آن کنجکاوی بی اساس می گوییم.»

بر اساس تحقیقاتی که به طور کامل در دانشگاه «برکلی» آمریکا انجام گرفته، میزان تاثیر اطلاعات در ترشح دوپامین بیش از هر چیز دیگری به کسب درآمد نزدیک است و تقریبا همان قدر دوپامین را در بدن ما آزاد می کند که به دست آوردن مقدار زیادی پول این کار را برای ما انجام می دهد.

هسو ادامه داد: «ما موفق به اثبات وجود یک وجه مشترک بسیار مهم بین پول و اطلاعات شدیم که می تواند درهایی را به سوی تشویق بیشتر مردم به مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر بگشاید و این موضوع برای ما بسیار خوب است. من معتقدم اگر مردم متوجه این موضوع شوند که کسب اطلاعات تا چه حد روی اعتماد به نفس و وضعیت اجتماعی آن ها تاثیر می گذارد، بیش از پیش به کسب اطلاعات مفید علاقه نشان خواهند داد.»

«تحقیقات و آزمایش های ما در واقع شامل دو پرسش مهم می شد؛ پرسش اول این که جنبه های روانی و اقتصادی کسب اطلاعات در ذهن انسان ها به چه صورت می باشند و چرا مردم به دنبال کسب اطلاعات هستند؟ پرسش دوم نیز این بود که کنجکاو بودن به طور کل درون مغز به چه شکل نمایان می شود؟»

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بررسی تاثیرات کنجکاوی بر ذهن، محققان از افرادی که در حال قمار کردن بوده اند، اسکن های مغزی گرفته و به مطالعه آن ها پرداختند. محققان در این تحقیقات به هر گروه، برگه های لاتاری ارائه کرده و این موضوع که آن ها تا چه حد حاضر بودند برای لاتاری و خرید انواع بلیط برای افزایش شانس در بردن لاتاری، پول بپردازنند مورد بررسی قرار گرفت نتایج بسیار جالب بودند؛ تمامی بلیت ها به یک اندازه فروش رفته بودند و قماربازان جهت ارضای حس کنجکاوی و امتحان شانس خود، همه بلیت ها را حتی با دانستن مقدار شانسی که هر بلیت به آن ها ارائه می دهد، با قیمتی یکسان خریداری کرده بودند.

هسو در این باره گفت: «موضوع اصلی در این میان شانس برنده شدن لاتاری و این که چه چیزی می تواند خوب یا بد باشد نبوده است. موضوع احساسی است که می تواند به وسیله کسب این جایزه و این که تا چه حد شانس کسب آن را دارید، به شما دست دهد. در واقع همین موضوع که شما قوت قلبی در مورد داشتن شانس، هر چند اندک، برای بردن جایزه دارید، ترشح دوپامین و حس هیجان در شما را افزایش می دهد. این دقیقا چیزی‌ست که درباره دریافت اطلاعات برای انسان نیز تکرار شده و صدق می کند. شما نمی دانید این اطلاعات به طور کل ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند یا نه! به طور کلی کنجکاوی در این مسائل به عنوان محرک انگیزه درونی انسان ها عمل می کند.»

در واقع اکثر اوقات ما فقط می خواهیم بدانیم. بدون این که فرقی برای ما ایجاد کند و یا به طور خاص منجر به تغییر چیزی شود! تنها می‌خواهیم بدانیم تا اجتماعی‌تر و سرخوش‌تر باشیم. در آن لحظه این ما نیستیم که می خواهیم اطلاعاتی را به دست بیاوریم؛ بلکه مغز ماست که درخواست مقدار بیشتری دوپامین می کند!

هسو ادامه می دهد: «با اسکن های مغزی جدید و ارتباط بین اطلاعات و دوپامین، حالا می توانیم درون مغز انسان ها را ببینیم و بگوییم که هر فرد تا چه حد مشتاق کسب دوپامین بیشتر است. همه چیز خیلی ساده است؛ مغز ما به دریافت پاداش واکنش نشان می دهد به همین دلیل است که افراد داناتر، معمولا شجاع تر هستند و بیشتر ریسک می کنند.

«درست مانند غذاهای لذیذ؛ اما مضر، این موضوع نیز غریضی است. دقیقا به همان صورتی که ما از ابتدا به پول، خانه های زیبا، رنگ طلایی طلا و غذاهای چرب واکنش نشان می دهیم و جز کنترل و تقویت عزت نفس خود، نمی توانیم کاری در این باره انجام دهیم؛ به عبارتی مغز ما از خود ما جلوتر است و می داند چه جوایزی را برای تشویق خود در نظر بگیرد! کالری های زیاد برای بهتر کار کردن، اطلاعات بیشتر برای پر شدن و پول بیشتر برای آرامش!»

انتهای پیام/

کد خبر: 1009284

وب گردی

وب گردی