کیت‌های ساخت داخل استخراج DNA را آسان می‌کنند

یکی از شرکت‌های فناور داخلی، کیت‌های جداسازی DNA را که در حوزه‌های پزشکی ـ تشخیصی کاربرد دارد در داخل کشور بومی‌سازی کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تشخیص به عنوان پایه درمان، با ظهور فناوری‌های جدید و پیشرفت در حوزه سلولی و مولکولی روش های تازه‌ای را پیش روی دانشمندان قرار داده است. . کیت‌های تشخیص و درمانی ، یکی از این تجهیزات است که کاربردهای متنوعی در صنعت پزشکی و درمانی دارد. حال یک شرکت فناور داخلی توانسته است در مسیر تولید کیت‌های استخراج DNA گام بردارد.

ابوالفضل اعظمی مدیرعامل شرکت فناور آماج زیست آریا با اشاره به تولید این کیت‌ها توسط جمعی از دانش‌آموختگان حوزه بیوتکنولوژی و سلولی مولکولی گفت: برای استخراج DNA و دیگر مواد مؤثره ژنی، دو روش مرسوم به کار می ‌رود که مگنت یکی از این روش‌ها است.با توجه به محدودیت‌های واردات این کیت‌ها و مواد پلاستیکی خاصی که نیازمند دانش فنی و طراحی منحصر به‌فرد است، این کیت را طراحی کردیم که در مراحل فنی نهایی قرار دارد.

این فعال فناور، با اشاره به تولید و بازدهی این کیت، هم‌پای نمونه‌های خارجی آن گفت: ارزیابی‌های لازم روی این کیت‌ها، نشان دهنده کارآمدی مطلوب این محصول بوده و محصولی که برای نخستین بار در کشور تولید می‌شود می‌تواند جایگزینی برای نمونه‌های وارداتی باشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه، استخراج به روش ستونی را یکی دیگر از فناوری‌های این حوزه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این روش نیز به طور کامل بومی سازی شده است و با نام تجاری ماکسیماجین وارد بازار خواهد شد.

اعظمی درباره این روش در کیت‌های تشخیصی توضیح داد: اگر ستون کیت تشخیصی را به عنوان یک لوله فرض کنیم، در میانه این لوله یک فیلتر قرار دارد که خون از بالای این لوله با یک محلول لیزکننده به پایین سرازیر می شود. درون این فیلتر موادی حساس وجود دارد که مواد مورد نظر را به خود جذب می کند. سپس این فیلتر با محلولی خاص شستشو داده می شود تا مواد جذب شده برای مصارف تحقیقاتی جدا شود.

مدیرعامل شرکت فناور آماج زیست آریا، با بیان این‌که کیت‌های یادشده در اهداف تحقیقاتی، پزشکی و درمانی به کار می‌رود، اظهار کرد: این کیت ها در تمامی تحقیقات و پژوهش‌هااز جمله آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کاربرد دارد.

وی با اشاره به بازار مطلوب این محصول برای نمونه ساخت داخل گفت: با توجه به این که فناوری این محصول در نمونه‌های خارجی وجود دارد و تحریم‌ها مانع از تأمین با کیفیت و آسان از طریق واردات شده است، بازار بسیار خوبی برای این کیت‌ها در داخل کشور وجود دارد.

این فعال فناور، از همکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی در این حوزه گفت و ادامه داد: بخش قابل توجهی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای بیوتکنولوژی با بومی سازی دانش فنی توانسته اند ااین محصول را به تولید برسانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009334

وب گردی

وب گردی