عملیاتی‌کردن مدل‌های غربی بدون مطالعه، باعث اتلاف منابع مالی و انسانی می‌شود

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: عملیاتی کردن مدل‌های غربی بدون مطالعه باعث اتلاف منایع مالی و انسانی کشور خواهد شد.

اکرم قدیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره مدل‌های نوین آموزشی و پژوهشی کشورهای جهان اظهار کرد: در درجه اول باید در نظر گرفت مدل‌های علمی کشورهای غربی تا چه‌اندازه‌ای با فرهنگ کشور ما منطبق است، در گا‌م‌های بعدی باید در نظر گرفت مدل‌های نوین حوزه آموزشی و پژوهشی که می‌خواهیم از آن ایده بگیریم، بر چه اساسی و با چه هدفی در دانشگاه‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: بررسی امکان بومی‌سازی ایده‌های دانشگاه‌های جهان در اولویت قرار دارد،‌ باید بررسی شود عملیاتی‌سازی ایده تا چه اندازه‌ای برای دانشگاه و جامعه کارایی دارد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: باید کاربرد محصولاتی که قرار است از طریق ایده‌های نوین آموزشی و پژوهشی حاصل شود در درجه اول بررسی و در صورت اطمینان از کاربردی شدن آن، نسبت به عملیاتی کردن ایده اقدام کرد.

قدیمی بیان کرد: نباید بدون انجام تحقیق در کاربردی بودن ایده‌های علمی و پژوهشی کشورهای جهان، آن را عملیاتی کنیم و پس از آن دریابیم که این مدل برای جامعه و کشور آن‌طور که باید مفید نیست.

وی در پایان تاکید کرد: پیش از عمومی‌سازی مدل‌های علمی دانشگاه‌های غربی در کشور،‌ باید زمینه‌ها و زیرساخت‌های آن در جامعه بررسی و توسط متخصصان مورد مطالعه قرار گیرد. عملیاتی‌کردن مدل‌های غربی بدون مطالعه باعث اتلاف منایع مالی و انسانی کشور خواهد شد، پس محققان برای جلوگیری از چنین اتلاف‌هایی، باید در مطالعه مدل‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم اهتمام بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009335

وب گردی

وب گردی