«بهشت بقیع» به ایستگاه مترو آمد/ نمایش ۶۰ عکس تاریخی و دیده نشده+عکس

نمایشگاه بهشت بقیع شامل ۶۰ تصویر تاریخی و دیده نشده شامل تصاویر بقیع شریف، مدینه منوره و دیگر آثار اسلامی از عکاسان مختلف از حدود ۱۴۰ سال پیش در ایستگاه مترو امام‌خمینی(ره) برپا شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نمایشگاه بهشت بقیع به همت گروه مردمی بهشت بقیع و با مشارکت معاونت فرهنگی متروی تهران در ایستگاه مترو امام خمینی(ره) در حال برگزاری است و تا روز شهادت امام جعفر صادق (ع) نیز ادامه خواهد داشت.

براساس این گزارش، نمایشگاه بهشت بقیع شامل ۶۰ تصویر تاریخی و دیده نشده شامل تصاویر بقیع شریف، مدینه منوره و دیگر آثار اسلامی از عکاسان مختلف از حدود ۱۴۰ سال پیش است.

بقیع، میراث مشترک اسلامی لحاظ معماری و معنوی است

احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران صبح امروز چهارشنبه ۵ تیرماه با حضور در ایستگاه مترو امام خمینی(ره) از این نمایشگاه بازدید داشت گفت: در مناسبت‌هایی همچون شهادت امام صادق(ع) و یا شهادت حضرت زهرا(س) بستری فراهم است که در آن‌ها می‌توان با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی، بقیع به عنوان میراث مشترک اسلامی چه به لحاظ معماری و چه معنوی را مورد توجه قرار داد و به مخاطبان معرفی کرد.

وی اضافه کرد: آثار این نمایشگاه برگرفته از تصاویری در حدود ۱۴۰ سال پیش است که بسیار ارزشمند بوده زیرا در آن زمان، تازه عکاسی وارد کشور شده بود.

مسجد جامعی با بیان اینکه در این آثار می‌توان ریشه‌های هنر ایرانی را مشاهده کرد، افزود: در این نمایشگاه، تلاش بسیاری شده است تا از آثاری که هیچ چیزی از آن‌ها باقی نمانده است، باتوجه به اسناد و مدارک، نکات روشنی را استخراج کنند.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: مسئولان برگزاری این نمایشگاه، توانستند هنرمندانی را که آثاری درباره بقیع داشته‌اند، شناسایی کنند که امیدواریم در دوره‌های بعدی مکان‌های بهتری برای نمایش به آنان اختصاص دهند.

آشناسازی جهان اسلام با ابعاد جنایت‌کارانه تخریب بقیع هدف نمایشگاه

همچنین کمال‌الدین شاهرخ، از قدیمی‌ترین عکاسان حج که تعدادی از آثارش در این نمایشگاه عرضه شده است گفت: برای چهارمین سال است که در واقعه یوم الحد، تخریب قبور بقیع که در روز هشتم شوال واقع شده است، نمایشگاه عکس و اسناد بهشت بقیع به همت گروه مردمی با همین عنوان برگزار می‌کنیم تا یادآوری برای این اتفاق باشد و در پی آن عزم جدی برای بازسازی حرم ائمه بقیع صورت گیرد.

وی با بیان اینکه عکس از لحاظ سندی بسیار معتبر است، تصریح کرد: در این نمایشگاه تلاش کرده‌ایم با ارائه تصاویری از ۱۴۰ سال گذشته و یا اسناد موجود از آن دوران، گزارشی از جنایت وهابیت را ارائه کنیم.

شاهرخ با اشاره به اینکه متاسفانه جهان اسلام در آن دوران، واکنش لازم را به دلیل عدم ارتباطات لازم ارائه نکرد، افزود: امروزه جهان اسلام نسبت به این اتفاق، کاملاً مشرف است لذا این اطلاع را می توان فرصتی برای بازسازی حرم بقیع دانست تا ان شاء الله از این غربت خارج شود.

این عضو گروه مردمی بهشت بقیع ادامه داد: هدف این گروه آشناسازی بیش از پیش جهان اسلام با ابعاد جنایت‌کارانه این اقدام است، به همین جهت تلاش کردیم در فضای مجازی و سایر راه‌های ارتباطی در این زمینه تلاش کنیم تا صرفاً هشتم شوال و یا ایام منتهی به آن، بستر پرداخت به این موضوع نباشد و با ارائه مستندهایی، اطلاع رسانی لازم را در دیگر ایام سال نیز داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که نمایشگاه بهشت بقیع در چه مکان‌هایی برگزار شده است؟ گفت: امسال پیش از این، نمایشگاه بهشت بقیع همزمان با ایام هشتم شوال به عنوان سالروز تخریب قبور بقیع،‌ در ایوان انتظار میدان ولی‌عصر(عج) برگزار شده بود و نمایشگاه فعلی در ایستگاه میدان امام خمینی(ره) نیز تا شهادت امام صادق(ع) برپا خواهد بود.

شاهرخ گفت: پس از این مکان، بناست نمایشگاه بهشت بقیع در فرهنگسرای فرهنگ استان قم برپا شود و پس از آن نیز مراکزی همچون مرکز اسناد انقلاب اسلامی اعلام آمادگی و درخواست برای برپایی این نمایشگاه داشته‌اند.

این عضو گروه مردمی بهشت بقیع افزود: هدف ما برپایی نمایشگاه در انظار عمومی است لذا بنا داریم در محل‌های پر رفت و آمد، آثار را به نمایش دربیاوریم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه به همت گروه مردمی بهشت بقیع برپا شده است که البته همکاری‌هایی نیز از سوی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و معاونت فرهنگی متروی تهران صورت گرفته است.

شاهرخ تصریح کرد: یکی از برنامه‌های این گروه مردمی، ایجاد یک مجموعه تصویری به صورت کتاب از عکس‌ها و اسناد باقی‌مانده از این اتفاق است که البته هنوز به دلیل مشکلات مالی هنوز این مهم محقق نشده است.

این عضو گروه مردمی بهشت بقیع در پایان گفت: این نمایشگاه در مجموع شامل ۶۰ عکس است که تعداد ۲۰ عکس آن مربوط به عکس‌برداری های سال‌های اخیر بنده از مدینه منوره و قبرستان بقیع است و بخشی از آثار نیز مربوط به مرحوم یگانه‌دوست است که در دهه چهل توفیق حضور در حج را داشت و موفق به ثبت این تصاویر شده بود که واقعاً جزو گنجینه‌های بسیار ارزشمند از مدینه منوره و قبرستان بقیع محسوب می‌شود که متأسفانه طی ماه‌های گذشته وی از دنیا رفت.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1009367

وب گردی

وب گردی