همچنان همنشین تو از تو به باید!

محققان می گویند DNA یک همکلاسی یا دوست صمیمی می تواند نقشی کلیدی را در عملکرد درسی و همچنین نوع رفتار شما ایفا کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پژوهشگران متوجه تاثیرگذاری دوست و همکلاسی شما بر روی عملکرد ذهنی، درسی و رفتاری شده اند.

پروفسور «بن دومینگ»، استادیار دانشکده تحصیلات دانشگاه «استنفورد» در این باره می گوید:"ما تاثیرگذاری ژن های هم سن و سالان نزدیک به یکدیگر بر روی مسائلی به مانند قد،وزن و میزان تحصیلات را بررسی نمودیم؛ در این تحقیقات به رابطه خاصی بین قد و وزن دو همکلاسی و دوست نزدیک پی نبردیم اما متوجه وجود ارتباطی بین میزان تحصیلات شما و دوست نزدیکتان در مدرسه و دانشگاه شدیم.

این اتفاق و نتایج را می توان به کمک چیزی که محققان آن را اثرات ژنتیکی اجتماعی می نامند، توضیح داد؛ موضوعی که به تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت و یا رفتار شما توسط ژن دوست نزدیکتان اشاره می کند. نتیجه این اثر، در گذشته بر روی موش ها و هم اتاقی ها نیز به اثبات رسیده است.

محققان می گویند تاثیرگذاری ژنتیکی همکلاسیتان بر روی شما، پس از مدتی گشت و گذار با آن ها بر روی ویژگی ها و خصوصیت های رفتاری مشابهی که به آن ها دست پیدا می کنید قابل مشاهده هستند.

برای مثال، تصور کنید همکلاسیتان به دلیل داشتن یک وضعیت ژنتیکی خاص، شب ها بیدار مانده و در همان زمان به گشت و گذار و انجام امورات زندگی خود می پردازد؛ این رفتار و عادت او می تواند بر روی خواب شبانه و انتخاب نحوه زندگی شما نیز تاثیرگذار باشد و این موضوع، می تواند حتی بر روی وضعیت تحصیلی و درسی شما نیز تاثیرگذار باشد.

دومینگ ادامه داد:"البته این موضوع به صورت صددرصد ثابت شده و قطعی به حساب نمی رود؛ یعنی شما به هیچ وجه نمی توانید دوستتان را به خاطر نمره D که در درس شیمی کسب نموده اید سرزنش کنید؛ همچنین این اثرگذاری زیاد شدید نیست و در بدترین حالت یک سوم سال تحصیلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد؛ یعنی چیزی حدود یک چهارم وقت آزاد شما در طی این سال را!

تاثیرگذاری بر روی نحوه رفتار و شخصیت شما اما ثابت شده و بسیار بیشتر است و اثر ژن های یک همکلاسی بر وضعیت رفتاری یک فرد کاملا مشخص است.

کتلین مولان هریس، نویسنده ارشد و استاد جامعه شناسی دانشگاه کارولینای شمالی در این باره می گوید:"بر خلاف قد، تاثیر یک دوست بر رفتار و وضعیت تحصیلی یک فرد در جامعه به وضوح قابل مشاهده است."

"به طور کل نتایج ما نشان می دهند رفتار های اجتماعی و وضعیت تحصیلی افراد موجب رخ دادن چه اتفاقی برای دوست و همکلاسیشان می شود."

این تحقیقات همچنان نشان می دهد که ما تا چه حد می توانیم از نظر ژنتیکی به دوستمان نزدیک باشیم؛ جالب است بدانید طبق این بررسی ها، ژن های ما می توانند به اندازه دختر عمو یا پسرعمویمان، به دوستانمان شبیه باشند!

این مقاله جدید موجب گسترش و پیشرفت هر چه بیشتر این تحقیق جدید شده است و طی آن کاملا اثبات شده که همکلاسی ها ژن های بسیار مشابه تری به نسبت غریبه ها دارند. پروفسور دومینگ می گوید این اتفاق به ساختاری اجتماعی و طبیعی اشاره دارد که موجب به وجود آمدن اینچنین شباهت هایی بین ژن های دو همکلاسی نزدیک می شود.

محققان در این مقاله اشاره داشته اند:" دقیقا به همین دلیل است که والدین برنامه ریزی های زیادی برای فرستادن فرزندان خود به مدارس سطح بالا در نظر می گیرند؛ آن ها می خواهند فرزندانشان دوستان بهتر و در نتیجه، ژن های بهتری را کسب کنند!"

این تحقیقات بر روی "ژن های اجتماعی" دارای تاثیرات بالقوه بر روی دو علم اجتماع شناسی و ژنتیک است. برای محققان مسائل اجتماعی، این تاثیرات ژنتیکی-اجتماعی مسیری برای درک بهتر از اثرات همسن و سال ها بریکدیگر را ارائه می دهند. برای دانشمندان ژنتیک نیز شرایط به همین ترتیب است.

لازم به ذکر است این تحقیقات به کمک همکاری اساتید و محققان دانشگاه های دوک، ویسکونسین مدیسون، پرینستون و استنفورد انجام شده اند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1009368

وب گردی

وب گردی