سیاست‌زدگی را از معاونت فرهنگی وزارت بهداشت دور کنید

انتظارمان از معاون فرهنگی جدید وزارت بهداشت این است که از دانشجو استفاده ابزاری در جهت مقاصد سیاسی نکند و دانشجویان را پیاده‌نظام تفکر سیاسی خود قرار ندهند و سیاست‌زدگی را از محیط معاونت فرهنگی دور کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ فضای فرهنگی در دانشگاه‌های علوم پزشکی با سایر دانشگاه‌ها فاصله‌ زیادی ندارد به این معنی که همه دانشگاه‌ها در حوزه مسائل فرهنگی معضلات و دغدغه‌های مشابه و نزدیک به هم دارند. شاید در نگاه اول این انتظار وجود داشته باشد که با تفاوت بافت دانشگاه و جنس دانشجو، مسائل فرهنگی هم متفاوت باشد اما در حقیقت همان مساله دخانیات که در دانشگاه‌های سراسری وجود دارد در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هم دیده می‌شود.

البته تفاوت‌هایی در این میان وجود دارد که بیشتر در طبقه‌بندی رشته‌ها قابل دسته‌بندی است مانند برخی موارد خاص در میان دانشگاه‌های هنر و رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی که بعضا در رفتارها و واکنش‌ها به مسائل اجتماعی دیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در فضای فعلی است که نیازمند توجه جدی معاون جدید حوزه فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

دانشجویان علوم‌پزشکی با عموم مردم و اقشار جامعه در ارتباط هستند، به همین دلیل باید به ابعاد روانی و رفتاری این دانشجویان بیشتر توجه شود. همان‌گونه که آموزش‌های علمی اهمیت دارد، سلامت روانی و رفتاری این دسته از دانشجویان به‌عنوان قشری که قرار است در آینده نزدیک بدنه نظام سلامت کشور را تشکیل دهند نیز باید مورد اهمیت قرار گیرد. این موضوع در بخش‌های مختلف قابل دسته‌بندی است که برای مثال در حوزه‌های اخلاقی، معنوی، آسیب‌های اجتماعی و... شامل می‌شود.

این موارد بیشتر در حیطه دانشجویی معاونت فرهنگی باید توجه شود. نکته دیگری که در کنار مورد قبل می‌توان اشاره کرد مساله پوشش حرفه‌ای است؛ انتظار این است که چه در محیط دانشگاه و چه در بیمارستان مساله پوشش حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

نکته دیگری که باید از معاون فرهنگی جدید وزارت بهداشت مطالبه کرد در حوزه تشکل‌هاست. چند سالی است که در کنار تشکل‌ها، کانون‌ها پر و بال گرفته‌اند. وزارتخانه به دنبال مقاصد سیاسی خود با آنها به صورت مستقیم در ارتباط بود و به خاطر اینکه از طریق تشکل‌ها نمی‌توانستند تفکرات سیاسی‌شان را در دانشگاه پیاده کنند و پیش ببرند با کانون‌ها خارج از روندهای دانشگاه لابی می‌کردند، مثال نزدیک آن جلسه امسال رئیس‌جمهوری در ماه مبارک با دانشجویان و جوانان بود و زمانی که ترکیب افراد معرفی شده برای شرکت در این دیدار مورد اعتراض ما قرار گرفت پاسخ دادند خود وزارتخانه دانشجویان را انتخاب کرده است! از این قبیل سیاسی‌بازی‌ها در طول سال‌های گذشته به کرات دیده شد.

حوالی انتخابات 96 نمونه دیگری از آن در دانشگاه شهید بهشتی اتفاق افتاد و یکی از محکومان فتنه برای برنامه‌ای که هیچ ‌ارتباطی با فضای دانشگاه نداشت به دانشگاه ما آمد، بعد از اعتراض ما هم رئیس دانشگاه پاسخ داد کار از دست من خارج بود و از سمت وزارتخانه مدیریت می‌شد!

دانشگاه باید به سمت مسائل سیاسی برود، دانشجویان باید اطلاع داشته باشند و بتوانند تحلیل کنند، از طرفی هر قشر و تفکری که در چارچوب نظام اسلامی فعالیت می‌کند باید آزادانه کار کند اما انتظارمان از معاون فرهنگی جدید وزارت بهداشت این است که از دانشجو استفاده ابزاری در جهت مقاصد سیاسی نکند و دانشجویان را پیاده‌نظام تفکر سیاسی خود قرار ندهند و سیاست‌زدگی را از محیط معاونت فرهنگی دور کند و مانند شخص قبلی خودشان را در این دام نیندازند.

در دوره اخیر دیدگاه‌های فکری و استنباط‌های شخصی معاون فرهنگی پیشین به‌عنوان حرف اسلام مطرح می‌شد که زیاد هم تکرار شد. این تعریف‌های شخصی و نگاه‌های سلیقه‌ای به دین، به مصلحت فضای فرهنگی دانشگاه‌‌ها نیست.

یکی دیگر از مسائل ما این است که در کار با تشکل‌ها نگاه تبعیض‌آمیز را کنار بگذارند و نگاه‌های غلط را از بین ببرند. هر تشکلی جایگاه و ماموریت خود را در فضای دانشگاه دارد. موضوع دیگر اینکه اردوهای جهادی و آموزش‌های فکری عقیدتی تشکل‌ها را حمایت کنند و سنگ‌اندازی نکنند. اگر اردوی جهادی برگزار می‌شود و امکاناتی را در جهت خدمت‌رسانی هرچه بیشتر مطالبه می‌کند، وزارتخانه همکاری حداکثری را با تیم‌های جهادی داشته باشد. از طرف دیگر، فعالیت‌های فکری که مانند اردوهای آموزشی این ایام تشکل‌ها اگر با حمایت وزارتخانه همراه شود با قوت بیشتری اجرا خواهد شد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی*

انتهای پیام/

کد خبر: 1009374

وب گردی

وب گردی