تدوین نظام موضوعات دانشگاه آزاد یزد در حوزه نساجی

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد؛ «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» یا همان طرح «پایش» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد از سال گذشته آغاز شده و در پایان ترم دوم سال تحصیلی 98-97 به تحولی عظیم در استان یزد خواهد انجامید.

از آنجا که طرح پایش برای موضوع نساجی و پوشاک در واحد یزد انتخاب شده بود، به همین منظور اساتید نیز برای این حوزه اقدامات مختلفی مانند همکاری با صنعت، حضور دانشجویان در واحد‌های نساجی و همچنین بررسی مشکلات استان انجام دادند. در واقع واحد یزد جزء اولین استان‌هایی بود که طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی در آن ایجاد شد؛ یعنی جزء پیشرو‌های این طرح در کشور و دانشگاه آزاد اسلامی بودیم.

در حال حاضر این طرح به مرحله نهایی خود رسیده است که در این بخش باید واحد دانشگاهی کتابچه اصلی نظام موضوعات خود را در موضوعی که به آن واگذار شده چاپ و منتشر کند. واحد یزد نیز در حال چاپ این کتابچه است.

این واحد دانشگاهی اقدامات خوبی با همراهی صنعت و دانشگاهیان در زیرگروه‌های رشته نساجی و برگزاری جلسات انجام داده است، البته این جلسات با همراهی انجمن نساجی کشور همراه بوده چرا که دکتر طهرانچی پس از حضور در این واحد دانشگاهی با این انجمن جلسه‌ای برای درخواست همراهی بیشتر با واحد یزد برگزار کرد که آنان نیز استقبال کردند؛ در آن جلسه فعالان حوزه نساجی استان یزد گردهم آمدند و از اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در این عرصه ورود کرده، ابراز امیدواری کردند. در هر حال یزد جزء استان‌هایی است که به‌خوبی می‌تواند این طرح را با توجه به ماموریتی که دارد، پیش ببرد.

برای ترم آینده تحصیلی در زمینه پایان‌نامه‌ها از طریق طرح پایش به دانشجویان موضوعاتی اختصاص داده خواهد شد. در این ترم نظام موضوعات مشخص شده‌اند و دانشجویان باید با مراجعه به سایتی که برای انتخاب موضوعات از طریق طرح پایش ایجاد شده، نسبت به انتخاب موضوع پایان‌نامه خود اقدام کنند.

ما سعی کرده‌ایم برای بیشتر رشته‌هایی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد وجود دارند، به دانشجویان موضوع ارائه کنیم. با همه اساتید نیز هماهنگی شده که با این طرح نهایت همکاری را داشته باشند و از همین رو موضوعات پایان‌نامه دانشجویان را تصویب کنند؛ تاکید ما بیشتر روی رشته‌های مرتبط با صنعت پوشاک به‌خصوص در حوزه نساجی است. اساتید این رشته به‌خوبی در حال پیگیری و پیشروی طرح هستند تا پایان‌نامه‌ها به سمت‌وسوی نساجی پیش برود.

در دو سال اخیر کارگاه‌های دانشکده نساجی شامل کارگاه بافت و کارگاه دوخت به‌منظور جذب و پرورش دانشجویان با مهارت بالا در راستای تولید منسوجات راه‌اندازی شده که این امر را اساتید تسهیل کرده‌اند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اقدام به همکاری با افراد ماهر و با تجربه در صنعت نساجی کرده است؛ طراحی و دوخت لباس تیم حفاظت فیزیکی واحد یزد، لباس پرسنل بیمارستان و لباس دانش‌آموزان مدارس سمای واحد یزد در همه مقاطع پسرانه و دخترانه، ملحفه شرکت یزدباف و لباس سمای تفت با مشارکت حداکثری دانشجویان در قالب کار دانشجویی ازجمله اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در حوزه نساجی بوده که در راستای طرح پایش عملیاتی شده است.

با اجرای طرح پایش این امیدواری وجود دارد که با مدیریت ماموریت‌گرای تولید علم و هدفمند کردن پژوهش، تحولی در کارآمدی نظام علمی و اداره کشور پدید‌ آید؛ بنابراین در جهت حفظ این خط سیر و حرکت، گسترش کارگاه بافندگی با هدف تجاری‌سازی و تولید پارچه‌هایی با ویژگی‌های خاص نظیر پارچه‌های ضدباکتری، مقاوم در برابر حریق و آب‌گریز و دوخت‌ودوز لباس‌های ویژه نظیر البسه هوشمند برای کاربردهای نظامی در دستور کار این واحد است.

در حال حاضر وضعیت تحصیلات تکمیلی در این استان با توجه به ایجاد طرح پایش به سمت دانشگاه آزاد اسلامی استقبال بیشتری پیدا کرده است. همچنین سال‌های گذشته بالای 60 درصد دانشجویان استان در تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل بودند. در وضعیت فعلی چیزی حدود 10 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد حضور دارند که این نشان از ارزش بالای این دانشگاه در استان است که امیدواریم با توجه به ماموریت‌گرایی این دانشگاه در حوزه نساجی، بتوانیم دانشجویان بیشتری را برای این صنعت آماده بازار کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1009379

وب گردی

وب گردی