توسعه پژوهش های حوزه میکروبیوم در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر و رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: توسعه دانش میکروبیوتا با بهره مندی از توان پژوهشگران و دانشمندان کشور در سیاستگذاری های پژوهشی نظام سلامت مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر لاریجانی در آستانه روز جهانی میکروبیوم ضمن اشاره به اهمیت حوزه دانشی میکروبیوتا، توسعه این حوزه را یکی از اهداف مهم پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد با اقداماتی که در این پژوهشگاه در دست اجرا است و ایجاد شبکه های علمی از محققین رشته های مرتبط گام های موثری در توسعه این دانش بین رشته ای برداشته شود.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر و ریس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: عوامل بیشماری در ایجاد بیماری های مختلف نقش دارند که میکروب ها یک گروه از این عوامل هستند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه از دوران کهن، حضور و استقرار میکروب در اکثر مناطق بدن و همزیستی انسان با میکروب­ها به اثبات رسیده است گفت: اما کمتر از 100 سال است که به هم ریختگی الگو و نظم خاص این میکروب ها به لحاظ تعداد و نوع چیدمان و نقش آن در بیماری ها، نظر محققان و دست­ اندرکاران علوم پزشکی دنیا را به خود جلب کرده است.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با ارائه تعریفی از میکروبیوتا که جمعیت باکتریایی موجود در بدن انسان را می گویند، اظهار داشت: پس از کشف ژنوم انسانی، که انقلابی بزرگ در علم پزشکی بود، پروژه میکروبیوم انسانی از سال 2007 میلادی آغاز و در دو فاز تا سال 2016 میلادی با صرف هزینه­ های چند صد میلیون دلاری توسط مراکز تحقیقاتی در جهان انجام شد.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از پژوهش های صورت گرفته در حوزه میکروبیوم در مراکز معتبر تحقیقاتی و دانشگاهی و درمانی دنیا سخن گفت و ادامه داد: در این حرکت بس عظیم، محققان و پژوهشگران کشور عزیزمان نیز در حال نقش آفرینی در این پازل جهانی همانند سایر علوم بوده و به خوبی درخشیده اند.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه در گنجینه طب سنتی ایرانی به امر اشاره شده گفت: امروز به اثبات رسیده است که سبک زندگی با این جمعیت میکروبی درون بدن که به مراتب بیش از سلول­های انسانی ارتباط مستقیم دارد.

نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر با اشاره به اینکه میکروبیوم جزو علوم نوین و بین رشته ای است که باید به آن توجه شود گفت: باتوجه به تاکید اسناد بالادستی کشور بر کاهش بیماری ها، سیاستگذاری و برنامه ریزی درست در زمینه پژوهش های مرتبط با میکروبیوم می تواند اثرات شگرفی را در علوم پزشکی داشته باشد و امیدواریم به نحوی برنامه ریزی شود که مردم عزیز کشورمان بتوانند از نتایج این پژوهش ها بهره مند شوند.

وی با اشاره به آغاز حرکت هایی در زمینه توسعه پژوهش های حوزه میکروبیوم در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طی چند روز اخیر از یکی از این پژوهش ها در قالب پایان نامه دکترای پژوهشی دفاع شد.

تعیین الگوی میکروبیوتای روده بزرگسالان ایرانی چاق و غیرچاق و بررسی تغییرات آن پس از مداخله در زنان چاق موضوعی بود که این پژوهش بدان پرداخته بود.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در سال 2006 برای اولین بار ارتباط میکروبیوتای روده و چاقی مطرح شد و پژوهش هایی هم در جهان در این زمینه صورت گرفته ادامه داد: طبق یافته های پایان نامه ای که ذکر شد تفاوت فراوانی در برخی از جنسهای باکتریایی میان بزرگسالان چاق و با وزن نرمال مختص جمعیت ایرانی است و بنا به شواهد قبلی افراد چاق را در معرض ابتلا به کبد چرب قرار می دهد.

دکتر لاریجانی توسعه علمی در زمینه میکروبیوتا در راستای رفع نیازهای کشور در این زمینه را یکی از اهداف مهم پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برای سال های آتی ذکر کرد و گفت: اقداماتی در این زمینه در دست پیگیری است و به زودی سایتی ویژه برای میکروبیوتا در این پژوهشگاه راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به مجله بین المللی این پژوهشگاه گفت: شماره ویژه ای از این نشریه به موضوع میکروبیوتا اختصاص یافته و در حال تشکیل گروه تحقیقاتی منسجمی برای پیشبرد تحقیقات میکروبیوتا هستیم. نایب رییس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر ادامه داد: حوزه میکروبیوتا حوزه ای بین رشته ای است و در گروهی که تشکیل خواهد شد از همکاری پژوهشگران گروه های آموزشی و پژوهشی مرتبط بهره برداری خواهد شد.

وی ضمن گرامی داشت 27 ژوئن روز جهانی میکروبیوم، گفت: شعار جهانی امسال برای این روز، مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی می باشد و امیدواریم با توسعه پژوهش های این حوزه گام های موثری در زمینه پیشگیری و درمان بیماری ها در کشور برداریم.