منابع صندوق رفاه نباید به دانشگاه خاصی اختصاص یابد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: عدالت درون‌نسلی ایجاب می‌کند تا متناسب با ضریب برخورداری یا ضریب محرومیت در سراسر کشور و تا جایی که ممکن است منابع را به بخش‌های در اولویت اختصاص دهیم .

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور در نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سطح یک و مناطق ۱۰ گانه کشور که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: نگرش کلی مبتنی بر مفهوم «توسعه» را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم. توسعه به مفهوم بومی سازی یعنی بهبود کیفیت زندگی دانشجویان در دانشگاه‌ها و تلاش می‌کنیم آن را هم از منظر اهداف و هم از منظر سازوکارها بازتعریف کنیم.

وی افزود: اولین رویکرد ما در صندوق رفاه دانشجویان این است که از تمام ظرفیت‌های مالی، سرمایه‌های اجتماعی و همین‌طور سایر ظرفیت‌های موجود در کشور برای کمک به حوزه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور تصریح کرد: رویکرد بعدی، بحث عدالت محوری از منظر توزیع منابع است. منابع صندوق و حتی دانشگاه‌ها را فقط متعلق به یک گروه خاص دانشجو یا یک دانشگاه خاص نمی دانم. در واقع عدالت درون نسلی ایجاب می‌کند تا متناسب با ضریب برخورداری یا ضریب محرومیت در سراسر کشور تا جایی که ممکن است منابع را به آن بخش‌هایی اختصاص دهیم که محرومیت بیشتری دارند و تلاش کنیم اختلاف بین مناطق برخوردار و کمتر برخوردار را زیاد نکنیم.

وی تاکید کرد: بحث دیگر، بحث عدالت بین نسلی است. منابع صندوق و منابع کشور فقط مربوط به نسل حاضر نیست. سهم نسل‌های آینده باید به رسمیت شناخته شود. مفهوم نگرش مبتنی بر توسعه که گفته شد، می‌گوید ما توسعه پایدار را تلاش در جهت بهبود زندگی و کیفیت زندگی نسل حاضر به گونه‌ای که توانایی نسل‌های آینده را در دستیابی به زندگی بهتر کاهش ندهیم. وقتی از منظر این تعریف به موضوع نگاه می‌کنیم، بحث تعادل برقرار کردن بین حوزه سرمایه گذاری صندوق و حوزه حمایتی و رفاهی صندوق یک معنا و مفهوم بسیار مهمی پیدا می‌کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور در ادامه گفت: بحث دیگر، آینده نگری است. طرح آمایش آموزش عالی و آثار آن بر نحوه انجام مأموریت‌های صندوق را به طور جد باید مدنظر قرار دهیم. بسیاری از دانشگاه‌های کوچک و متوسط ما با افت ورودی دانشجو مواجه هستند.

مطیعی خاطرنشان کرد: ما اجازه نداریم سرمایه‌های کشور و وزارت علوم را صرف زیرساخت‌هایی کنیم و تجربه نامطلوب دهه اول انقلاب در خصوص مدرسه سازی در روستاها را مجدداً در آموزش عالی تکرار کنیم. ما باید توجه جدی به تحولات آینده در حوزه آموزش عالی و در حوزه طرح آمایش داشته باشیم.

وی افزود: سه حوزه اصلی وام، امور سراها و خوابگاه‌ها و آشپزخانه‌ها مدنظر هستند. اولویت‌های اول ما همین اولویت‌های سه گانه است و اگر بخواهیم به حوزه‌هایی به صورت محدود، ورود پیدا کنیم، حوزه ورزش و تندرستی دانشجویان است.

مطیعی تصریح کرد: نکته بسیار مهم، پرهیز از نگاه سلسله مراتبی از بالا به پایین در تعاملات خود و همکارانم در صندوق با دانشگاه‌ها است. رؤسای دانشگاه‌ها از «سرمایه های اجتماعی» کشور هستند. ما روزی می‌توانیم احساس کنیم که وظیفه خود را انجام داده‌ایم که باری از دوش دانشگاه‌ها برداشته باشیم. بنابراین این حفظ شأن دانشگاهیان، همکاران خود و دانشجویان باید مد نظر باشد».

وی یادآور شد: امیدوارم بتوانیم با نگاه مثبت از طرف مردم، نهادهای دانشگاهی را تقویت کنیم و از آن به عنوان سرمایه اجتماعی استفاده کنیم و این مسیر رو به نزولی که در حوزه جذب منابع مالی داریم هم از طریق خیّرین و هم از طریق طرح‌های مشارکت عمومی به یک فرایند مؤثر تبدیل کنیم.

در ادامه مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه وام تغذیه را باید برای دانشجویانی که مشکل دارند فعال کنیم و رقم آن را بالاتر هم ببریم، گفت: بحث استقلال حوزه‌های دانشجویی و برداشتن دغدغه مسائل دانشجویی و خدمات دانشجویی از سیستم رسمی دانشگاه یکی از مسائل مهم ساختار سازمان امور دانشجویان است.

وی تصریح کرد: بحث ارتقای سلف سرویس‌ها، آشپزخانه‌ها و هدفمندی و افزایش وام‌های دانشجویی را حتماً دنبال می‌کنیم و این موضوعات سه محور اصلی کار صندوق رفاه دانشجویان است که پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009461

وب گردی

وب گردی