وداع باشکوه با ۱۵۰ شهید دفاع مقدس

امروز مردم تهران میهمان داشتند. ۱۵۰ شهید دفاع مقدس و مدافع حرم امروز روی شانه های مردم از دانشگاه تهران تا معراج الشهدا تشییع شدند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ،از کربلای پنج و رمضان و والفجر آمده‌اند، از سومار و دشت آزادگان و شلمچه و فکه؛ قاصدان خنکای بهشتند در تابستان گرم تهران. آشفتگان معرکه فنا، به قصد آشفته کردن خواب ما قدم به شهر گذاشته‌اند. اگر غسل و کفن نمی‌خواهند، عجیب نیست، حتی تشییع هم نمی‌خواستند که تاکنون زیر خاک‌ها آرمیده بودند! این تشییع، تشییع مردگی ماست؛ ما خود زنده پنداران دیار عسرت! آری این تشییع خود ماست، تا مردار را در آئینه «احیا عند رب» ببینیم و مرگ خویش را باور کنیم؛ «کجا شهید بمیرد که ما کفن بکنیم؟ / من و توایم که تشییع خویشتن بکنیم»

پنجشنبه گرم تیرماهی تهران غرق نوحه و ندبه است، برای شهیدانی که زنده‌تر از همیشه خنکای نسیم حیات را به سوی ما آورده‌اند. از آغازین ساعات روز گرمای هوا حضورش را تثبیت کرده! خلاصه که محفل گرمی است، مردم هستند و شهدا! همه به خاطر آرمانهای چندین و چند ساله مشترکشان گرد جمع شده‌اند و دست‌ها و سینه‌ها و دل‌ها در کار است، در کار شهیدان!

دود امروز تهران با همه روزها فرق داشت، دود اسفند پدران و مادرانی است که استقبال و بدرقه توأمان فرزندانشان آمده‌اند؛ دود اسفند دل‌های سوخته! دود آه‌های تاکنون برنیامده! دود آتش حسرت‌های همرزمان و جهادگرانی که خود را از غافله جامانده می‌بینند.

روز گرم تابستانی تهران، روالش را از دست داده است، روزهای دیگر همه از آفتاب فراری، اما امروز همه دنبال آفتاب آمده‌اند. با وجود شلوغی‌ها و تجمعات مردمی در زیر آفتاب، همه غرق راحت و آرامشند، گویی خیالشان با چیزی راحت و حواسشان به چیزی جمع است. یاران آرام آمده‌اند، یاران بیدار؛ کوچه‌های شهر خواب‌آلوده را در نوردیده و مردم را از آرامگاه خانه‌ها به خیابان‌ها کشانده است. بهت امروز تهران چه زیباست! گویی همه منتظر این‌ها بوده‌اند تا در سایه سرشان آرام بگیرند و هیاهوی هر روزه را برای ساعاتی هم که شده فراموش کنند؛ تهرانی‌ها امروز در حال حرکت به سمت معراج‌اند: «خیابان بهشت - کوی معراج»! به پای میهمانانشان قیام کرده‌اند؛ ایستاده، آفتاب را روی دست گرفته‌اند و عزم «معراج» دارند. چقدر تهران امروز متفاوت است، این روی آن را مدت‌ها بود که فراموش کرده بودیم!

صبح خیلی زود میدان انقلاب تهران پر از جمعیت شده، مردم آرام آرام خود را از کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف به اینجا رساندند و انتظار می‌کشیدند تا گامی دیگر با شهیدان همراه شوند. ۱۵۰ شهید تازه تفحص‌شده از کربلای ایران به فراز دست این مردم به معراج می‌روند.

حضور مادران شهدا در این مراسم چشمگیر است، مادرانی که از قاب خیس چشم‌هایشان تابوت‌های سه رنگ ۱۵۰ شهید را می‌نگرند و همزمان یاد عزیزان شهید خویش می‌کنند؛ برخی مادران قاب عکس‌های فرزندانشان را آورده و روی دست بالا برده‌اند و گریه می‌کنند. اما شور مراسم با جوانان است؛ جوانانی که خیلی‌هایشان حتی در زمان جنگ نبوده‌اند تا چیزی را دیده باشند و حسی را تجربه کرده باشند؛ اما بیعت با ندیده‌گان کار این مردم است! بیعت لزوماً لمس نمی‌خواهد، عشق می‌خواهد؛ عشقی آخرالزمانی که ماموم را نادیده، در تعهد و بیعت امام غایب در می‌آورد. تهرانی‌ها امروز میزبان بیعت‌کنندگان چند دهه قبل همان امام غایب‌اند.

سوگوارانِ فرزندان وطن در تهران، با مشایعت پیکر پاک ۱۵۰ شهید به سمت دانشگاه تهران می‌روند و از آنجا عازم «معراج الشهدا» خواهند شد. ایستگاه‌های صلواتی در طی مسیر فعالند و تلاش می‌کنند بار گرما و عطش را برای تشییع کننده‌ها کمتر کنند. عده‌ای در میان جمعیت عزادار راه می‌روند و با دستگاه قطرات ریز آب و گلاب را به سر و روی مردم می‌پاشند. تهران امروز بوی اسفند و گلاب و اشک گرفته است.

شب گذشته هم مردم در آئینی پرشور که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شده بود، با این شهدا وداع کردند و حالا هم پیکرهای پاک این شهیدان را با تشییعی پرشور تا آرامگاه‌شان مشایعت می‌کنند.

تشییع این شهدا به تهران محدود نمی‌شود و قرار است پیکر پاک شهیدان دوران دفاع مقدس در استان‌های قم، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان، بوشهر، اردبیل، گیلان، خوزستان و قزوین هم برگزار شود. به این ترتیب ۱۰ استان کشور میزبان شهدا خواهند بود که در چهار استان تشییع شهدای گمنام صورت می‌گیرد و در باقی استان‌ها شهدایی که شناسایی شده‌اند تشییع خواهند شد. از میان شهدایی که امروز تشییع می شوند ۲ شهید از مدافعان حرم هستند و ۳۵ شهید شناسایی شده و باقی گمنام هستند.

در مراسم امروز مقابل دانشگاه تهران پس از قرائت آیاتی از کلام الله، حاج مهدی رسولی مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به شعرخوانی و ذکر مصیبت پرداخت. رسولی شعری حماسی و با درون‌مایه‌های مقاومت و نفی سازشکاری با دشمنان خواند که مورد تایید مخاطبانش قرار گرفت. در شعری که مهدی رسولی خواند این ابیات که مخاطبشان شهدا بود، خودنمایی می‌کرد:

«دیدید دکان عدالت کم‌فروغ است
دیدید دکان دغل‌بازان شلوغ است

لبیک‌ها از یادمان رفته‌ست انگار
راه شما از یادمان رفته‌ست انگار

حالا که مردم این همه سختی کشیدند
بعضی، دوباره خواب بی‌تعبیر دیدند

دیگر نباید صحبت از سازش بیاریم
حالا که هم مظلوم، هم در اقتداریم…»

بعد از ذکر مصیب اهل بیت (ع) توسط حاج مهدی رسولی، آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه سخنرانی کرد. رئیسی ضمن اشاره به وجه مشترک وصیتنامه شهدای جنگ تحمیلی گفت: پیام شهدای امروز برای ما عزت و استقلال است. پیام ذلت نپذیرفتن در هر شرایطی و تبعیت از ولی فقیه است.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: همه بدانیم که خدا از خون شهیدان نمی گذارد؛ همان طور که از خون شهدای کربلا نگذشت. این خون ها در کشور ما می مانند. جبهه های جنوب و غرب ما نیز امتداد جریان عاشورای حسینی بود. بدانیم که ممکن است باطل جولانی داشته باشد؛ اما ایستادگی و ماندگاری ندارد و این وعده الهی است که حق برجا خواهد ماند.

وی با بیان اینکه شهدا به ما درس مقاومت و ایستادگی را آموختند، گفت: شهدا به ما یاد دادند که راهبرد پیشرفت نه در تسلیم است، نه در مذاکره. آنچه امروز نصیب این مردم شده از راهبرد مقاومت ناشی شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اند که اگر مقاومت و ایستادگی کردیم دشمن عقب می نشیند و اگر دست از مقاومت برداریم دشمن پیش می رود. اما بعضی ها طور دیگری قلم زدند و ادبیات دیگری را استفاده کرده اند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ساقط کردن پهپاد آمریکایی اظهار کرد: وقتی انگشت ما روی ماشه رفت و پهپاد آمریکا را ساقط کردیم ثابت کردیم که جمهوری اسلامی در عرصه مقاومت هیچ تعارفی ندارد و با تمام توان در برابر دشمن می ایستد و با تمام قدرت این آمادگی را دارد که آنها را پشیمان کند.

رئیسی همچنین در توصیه ای به همه مسئولین در همه عصرها وزمان ها گفت: این کشور، این درخت پرثمر انقلاب اسلامی به وسیله خون شهیدان آبیاری می شود و همه کسانی که ناخالصی دارند و فکر و عمل ناخالص را به این جامعه تزریق می کنند بدانند که در جامعه برقرار نخواهدماند.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: تردیدی ندارم که آینده کشور و نظام بسیار درخشان است و خون شهیدان چنان آن را تضمین کرده است که مطمئنیم آینده از آن این کشور واین نظام خواهد بود. خداوند وعده داده است آینده از آن متقین و صالحان است.

وی افزود: آینده نه برای پولداران و زرداران و زراندوزان و نه برای قدرت های استکباری است. قرآن به ما وعده داده است که آینده از آن متقین، صالحین و مستضعفان است. مفسدان بدانند که در این کشور هیچ جا و جایگاهی نخواهند داشت.

بعد از سخنرانی کوتاه آیت الله رئیسی تشییع شهدا به سمت معراج شهدا در خیابان بهشت آغاز شد و پیکر پاک شهدای دفاع مقدس در میانه سیل جمعیت مردم در خیابان انقلاب تشییع شد. تشییع‌کنندگان گرداگرد کامیون‌هایی که حامل اجساد مطهر شهدا بودند با شهدا نجوا می‌کردند. کامیونها با دسته‌گلهایی سرخ و سرپوشی سبز، آذین شده بودند و سربندهای سبز و سرخی که مزین به اسامی مطهر اهل بیت (ع) بودند از سقف سبز کامیونها آویزان بود. عده‌ای از مردم از ماموران ایستاده بر کامیونها می‌خواستند سربندها را با تابوتهای شهدا تبرک کنند و به آنها بدند. عده‌ای دیگر چفیه‌هایشان را با خود آورده بودند و آنها را با تابوت شهدا تبرک می‌کردند.

بعد از رسیدن پیکر شهدا به خیابان بهشت و معراج الشهدا، تابوت مطهر ۱۵۰ شهید دوران دفاع مقدس که در بین‌شان دو شهید مدافع حرم هم حضور داشت، با کمک مردم و در اوج اشک و آه عزادران و سوگواران به داخل معراج الشهدا انتقال داده شد و مراسم با وداع جانسوز دیگری بین مردم با فرزندان شهید این سرزمین پایان یافت.

کد خبر: 1009474

وب گردی

وب گردی