برترین دانشگاه‌های جوان دنیا معرفی شدند/ ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع دانشگاه های برتر دنیا

نظام بین‌المللی رتبه‌بندی تایمز در تازه‌ترین رتبه‌بندی ۲۰۱۹، برترین دانشگاه‌های جوان دنیا که زیر ۵۰ سال عمر دارند را معرفی کرد که ۱۳ دانشگاه ایرانی نیز در این جمع حضور دارند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، رتبه‌بندی دانشگاه‌های جوان ۲۰۱۹ نظام رتبه بندی تایمز منتشر شد. تایمز فهرست بهترین دانشگاه‌های جهان که ۵۰ سال یا کمتر هستند را در این رتبه‌بندی منتشر کرده است.

پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال ۲۰۰۴ مراکز آموزش عالی را در سرتاسر جهان مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می‌دهد. این رتبه‌بندی از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار کلی آموزش با وزن ۳۰ درصد، پژوهش با وزن ۳۰ درصد، استنادات با وزن ۳۰ درصد، وجهه بین المللی با وزن ۷.۵ درصد و ارتباط با صنعت با وزن ۲.۵ درصد بهره گرفته است.

جدول بر اساس ۱۳ شاخص عملکردی همانند شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌های جهان است، اما مقیاس شهرت به دلیل تراز سن دانشگاه تعدیل شده است.

در رتبه بندی ۲۰۱۹ تعداد ۳۵۱ دانشگاه بررسی شده‌اند این تعداد در سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۵۰ دانشگاه بود.

بر اساس این رتبه بندی دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ برای دومین سال دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه École Polytechnique Fédérale de Lausanne کشور سوئیس و دانشگاه تکنولوژی Nanyang از سنگاپور و دانشگاه Paris Sciences et Lettres از فرانسه به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند.

دانشگاه شهر هنگ کنگ اکنون پنجمین رتبه را از هفتمین رتبه دارد دانشگاه سوربن تنها تازه وارد ۲۰ ساله است که در جایگاه نهم قرار دارد.

بریتانیا یک بار دیگر بیشترین نمایندگی کشور را در مجموع با ۳۴ دانشگاه (سه برابر بیشتر از سال گذشته) به پرچمداری شاخه پزشکی برایتون و ماساچوست دارد.

فرانسه اکنون با ۲۴ دانشگاه در رده دوم قرار دارد، در حالی که استرالیا و اسپانیا با ۲۲ دانشگاه در جایگاه مشترک هستند.

به طور کلی، ۶۰ کشور در سراسر اروپا، استرالیا، آسیا، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین و آفریقا در هشتمین نسخه سالانه جدول قرار دارند.

۱۰ دانشگاه برتر جهان با سابقه کمتر از ۵۰ سال در رتبه بندی تایمز:

۱. دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ از هنگ کنگ

۲. دانشگاه École Polytechnique Fédérale de Lausanne از سوئیس

۳. دانشگاه فناوری نان یانگ از سنگاپور

۴. دانشگاه علوم پاریس و Lettres - دانشگاه تحقیقاتی PSL پاریس از فرانسه

۵. دانشگاه شهر هنگ کنگ از هنگ کنگ

۶: مؤسسه پیشرفته علم و صنعت (KAIST) از کره جنوبی

۷. دانشکده مطالعات پیشرفته Sant'Anna - پیزا از ایتالیا

۸. دانشگاه علم و صنعت Pohang (POSTECH) از کره جنوبی

۹. دانشگاه سوربن از فرانسه

۱۰. دانشگاه ماستریخت از هلند

۱۳ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی دانشگاه‌های با سابقه کمتر از ۵۰ سال تایمز حضور دارند که با رتبه‌هایی بسیار قابل توجه در جمع ۳۵۱ دانشگاه برتر قرار دارند.

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه کاشان، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه مازندران، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه گیلان، دانشگاه زنجان، دانشگاه بیرجند، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشگاه یزد در این رتبه بندی حضور دارند.

رتبه دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بندی تایمز

دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رده ۶۶

دانشگاه صنعتی اصفهان در رده ۱۰۱-۱۵۰

دانشگاه کاشان در رده ۱۰۱-۱۵۰

دانشگاه صنعتی شیراز در رده ۱۵۱-۲۰۰

دانشگاه علوم پزشکی ایران در رده ۲۰۱-۲۵۰

دانشگاه مازندران در رده ۲۰۱-۲۵۰

دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در رده ۲۵۱-۳۰۰

دانشگاه گیلان در رده ۲۵۱-۳۰۰

دانشگاه زنجان در رده ۲۵۱-۳۰۰

دانشگاه بیرجند در رده ۳۰۱+

دانشگاه شهید باهنر کرمان در رده ۳۰۱+

دانشگاه صنعتی شاهرود در رده ۳۰۱+

دانشگاه یزد در رده ۳۰۱+

تعداد دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه بندی در سال ۲۰۱۸ تنها ۳ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی اصفهان و گیلان بودند که این تعداد با رشد قابل توجهی به ۱۳ دانشگاه افزایش یافت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009523

وب گردی

وب گردی