استفاده از بافت چشمی اهدایی و امیدواری در جراحی سلول های بنیادی

افرادی که از مشکل بینایی رنج می برند می توانند از مزایای جراحی های پیشرفته ای که به احیای سطح چشم کمک می کنند، بهره ببرند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پزشکان برای اولین بار طی یک کارآزمایی بالینی از سلول های بنیادی اهدایی برای ایجاد بافت چشم و پیوند آن به بیمارانی که دچار نابینایی بودند، استفاده کرده اند. در این مطالعه محققین روی نقصان سلول های بنیادی لیمبال(LSCD) فوکوس کردند که می تواند نتیجه آسیب شیمیایی یا گرمایی به چشم باشد یا در اثر بیماری موسوم به aniridia ایجاد شود. در نتیجه این عارضه بافت اسکار ایجاد شده و فرد بینایی اش را از دست می دهد و این در حالی است که دچار دردهای مزمن نیز می شود.

در این مطالعه جدید محققین دانشگاه ادینبورگ، سلول های بنیادی را از قرنیه چشم جداسازی کردند. در حالت عادی قرنیه بافتی شفاف دارد اما به دنبال از دست دادن سلول های بنیادی لیمبال در LSCD، در قرنیه بافت اسکار شکل می گیرد و قرنیه تیره می شود. در این مطالعه محققین نمونه های قرنیه را افرادی گرفتند که چشم شان را بعد از مرگ اهدا کرده بودند و در ادامه سلول های بنیادی این بافت ها را جداسازی کردند. 16 بیمار به دو گروه تقسیم شدند و هر دو گروه داروها و قطره چشمی را به منظور سرکوب سیستم ایمنی و کاهش شانس رد پیوند دریافت کردند. یکی از گروه ها سلول های بنیادی را دریافت کردند. در این گروه، طی یک بازه زمانی 18 ماهه، بیماران ترمیم قابل توجهی را در سطح چشم شان تجربه کردند و این در حالی بود که در گروه دیگر که مورد سلول درمانی قرار نگرفته بودند، چنین نتیجه ای مشاهده نشد. محققین گام بعدی این مطالعه را درک بهتر مکانیسمی می دانند که به موجب آن سلول های بنیادی، بافت چشمی را ترمیم می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009534

وب گردی

وب گردی