دانشگاه می تواند منبع پاسخ به چالش‌های موجود در جهان باشد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تنها دانشگاه است که می‌تواند منبع پاسخ به چالش‌های موجود در جهان باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجلاس بیست و سوم رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دانشگاه‌ها، دکتر باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر برومند معاون پژوهشی وزیر علوم، و دکتر غفاری معاوم فرهنگی وزیر علوم به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر ما بخواهیم یک مرجع و یک منبع برای توسعه و پیشرفت کشور ذکر کنیم که بنیان اصلی پیشرفت است، قطعاً آن مرجع دانشگاه و حکمت اسلامی و الهی است.

وی افزود: این تنها دانشگاه است که می‌تواند منبع پاسخ به چالش‌های موجود در جهان باشد.

دبیر شورای عالی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند هیچ بن بستی وجود ندارد خاطرنشان کرد: این سخن رهبری به استناد ظرفیت علمی کشور مطرح شده است، چرا که ما بن بست‌ها و چالش‌ها را می‌توانیم با نور علم بگشاییم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دیداری که بنده روز گذشته از نمایشگاه دستاوردهای نانو داشتم تأکید شد که بخش مهمی از پیشرفت‌های کشور در حوزه نانو دستاورد تحریم است.

عاملی تأکید کرد: یکی از نامشروع‌ترین و غیرحقوقی ترین اقدامات بین المللی تحریم است که هیچ جایگاه حقوقی ندارد و تحریم دولت‌ها و ملت‌ها را با هم دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ضمن آنکه ما شرایط تحریم را به هیچ وجه قبول نداشته و تأیید نمی‌کنیم، بایستی توجه داشته باشیم که در دوران تحریم هم می‌توان شرایط مناسبی فراهم کرد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: اتفاقی که در روزهای اخیر در انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا رخ داد یک غرور ملی را در کشور تقویت کرد، حاصل توانمندی کشور است.

وی ادامه داد: موفقیت‌های نظام بازدارنده دفاعی امروز کشور محصول این همکاری‌های مشترک نهادهای دفاعی و دانشگاهی است و توان نظامی و دفاعی کشور به پشتوانه سرمایه‌های دانشگاهی به توفیقات کنونی دست پیدا کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستگاه سیاستگذار بایستی نسبت به ذی‌نفعان گوش شنوایی داشته باشد و این گوش شنوا بایستی یک رابطه منطقی به نظام ارتباطی میان دستگاه‌های آموزشی و پژوهشی علم و فناوری به وجود آورد.

وی افزود: فرآیند تدوین سند نقشه جامع علمی و سند مهندسی فرهنگی و تدوین بندها و سیاست‌های آن در تعامل با دانشگاهیان بوده است که با افزایش تعامل شورا و دانشگاه‌ها قطعاً خواهیم توانست برنامه ریزی‌های بهتری را برای کشور داشته باشیم.

عاملی در ادامه با بیان اینکه ما در شرایط تغییر به سر می بریم که ظهور فناوری‌های جدید منشأ همین تغییرات بزرگ بوده است، گفت: فرامحلی شدن ارتباطات بین فردی و بین کشوری؛ پایه تودرتو شدن فرهنگ‌ها و جوامع را به وجود آورده که حاصل آن همسایگی کشورها علی رغم مسافت‌های طولانی شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اگر اصل تغییر را بپذیریم نیاز به بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام محسوس می‌شود و دانشگاه آینده دانشگاهی بدون واحدهای فیزیکی آموزشی و پژوهشی تصور می‌شود که در آن بسیاری از رشته‌های فعلی و مشاغل امروزی نیز دچار میرایی می‌شود.

عاملی افزود: در بررسی شهر مجازی تهران آمده است که بین ۱۸-۱۴ میلیون سفر بین‌شهری در شهر تهران صورت می‌گیرد و حدود ۴۰ درصد از این مسافرت‌ها جهت دریافت خدمات است که با مجازی شدن خدمات بسیاری از آن‌ها رفع خواهد شد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: فضای دوم نوعی فضای دیجیتال و عددی (Numerical) محسوب می‌شود که در مقیاس محیط ریاضی مدیریت می‌شود و به تعبیر بسیاری عصر پیش رو عصر الگوریتم است.

وی افزود: الگوریتم‌ها به معنایی سیستم ایجاد می‌کنند و به معنایی ما وارد جهان حاکمیت سیستم‌ها شده‌ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کیفیت علم و کیفیت زندگی درهم تنیده هستند ادامه داد: اینکه علم چقدر بتواند کیفیت زندگی را توسعه بدهد در حال حاضر در درجه بالای اهمیت قرار دارد و رشته‌های دانشگاهی باید بتوانند علاوه بر رفع نیازها و مشکلات جامعه، زندگی بهتر را برای مردم رقم بزنند.

وی افزود: توسعه سلامت اجتماعی و راحتی بیشتر در زندگی حوزه‌ای است که در فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد توجه قرار گرفته است و ارتباط مستقیمی با کیفیت علوم در دانشگاه‌ها دارد.

عاملی با بیان اینکه امروز فضای مجازی نیازهای فرهنگی جدیدی را به وجود آورده است و باید به این نیازهای جدید توجه کرد، گفت: اکنون در حوزه فرهنگ برخی کج رفتاری و سو رفتارهایی را شاهد هستیم که همه را به نوعی آزرده می‌کند و بی‌توجهی به آن روز به روز باعث ایجاد هزینه‌ها و معضلات بسیار می‌شود.

وی افزود: آمریکا طی آماری ۴۲۰ میلیارد دلار صرف هزینه‌های مربوط به بیماری‌های ناشی از الکل و حدود ۱۲۰ میلیارد دلار صرف تجاوز به کودکان ( child abusement) کرده است که ناشی از بی‌توجهی به مسائل اساسی فرهنگی است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه فضای مجازی اولین کاری را که انجام داد تبدیل مخاطب به کنشگر فعال بود گفت: امروز کاربرهای ایجاد شده در فضای مجازی اساساً وجود خود را به کنشگری، وابسته می‌دانند و در این فضا استقلال فردی اهمیت بیشتری از گذشته پیدا می‌کند.

عاملی با بیان اینکه سلسله مراتب در این نظام جدید تغییر کرده و احساس کسی بودن از ویژگی‌های این نظام است، گفت: اتفاق بدی که در این زمان می‌تواند بیافتد این است که جای جاذبه و دافع تغییر کند و یک اقلیم فرهنگی ناپاک به جای اقلیم پاک تبدیل به مرجع شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: اگر در فضای اجتماعی جای جاذبه و دافعه عوض شود و ما به عنوان نماد دافعه ترسیم شویم، معضلات بسیاری را به همراه خواهد آورد که در نسل جدید ظهور و بروز خواهد داشت.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین لوازم استقرار جامعه اسلامی فضای احترام است و بنیان شهروندی جدید بایستی بر مبنای محترم انگاشتن شهروندان ترسیم شود که نتیجه آن تعلق اجتماعی، حس عضویت ملی و تقویت اعتماد ملی خواهد بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از خصلت‌های مهم دیگر فضای مجازی خصلت (Crowd Sourcing) است که با عنوان منبع کردن و استفاده از همگان از آن تعبیر می‌شود و به عبارتی منبع ثروت و قدرت فضای مجازی را می‌توان متعلق به آن دانست.

عاملی ادامه: ظرفیت شبکه‌ای فضای مجازی از دیگر ظرفیت‌هایی است که می‌تواند برای تقویت کیفیت علم و فن‌آوری کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص رابطه دبیرخانه این شورا با دانشگاه‌های کشور گفت: در شرایط تغییر فعلی بایستی مدل‌های جدیدی نیز برای سیاستگذاری ترسیم شود که مدل حرکت از سمت ذی‌نفعان می‌تواند یکی از مدل‌های مورد توجه در این زمینه باشد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در ادامه گفت: تاکنون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای تخصصی آن طرح‌های متعددی را با مشورت دانشگاه‌ها و ذی نفعان طراحی و تدوین کرده که با مشورت نهایی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل مصوبه لازم الاجرا شده است.

وی با اشاره به مدل جدید فرآیند تصویب مصوبه و تدوین سیاست از مسیر ذی نفعان افزود: اکنون دستگاه‌های حقوقی، افراد حقیقی و سایر ذی‌نفعان هم مطابق با آئین‌نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توانند اقدام به ارائه لایحه پیشنهادی جهت بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی کنند.

عاملی افزود: یکی از موضوعات دارای اولویت در فضای دانشگاه‌ها مسئله اخلاق اجتماعی است که امیدواریم مطابق با جلساتی که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال برگزاری است، طرح اولیه‌ای را برای دانشگاه‌ها در سال جدید تنظیم کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009537

وب گردی

وب گردی