تروریسم اقتصادی آمریکا تهیه دارو برای جانبازان را مشکل کرده است

وزیر امور خارجه گفت: اعتیاد دولت آمریکا به توسل به ابزار غیر انسانی تحریم و تروریسم اقتصادی، موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای جانبازان شیمیایی کشورمان شده است.

به گزارش سیاسی ایسکانیوز ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی به مناسبت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت که توسط سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه قرائت شد، گفت: تأسف بار است که اعتیاد دولت ایالات متحده آمریکا به توسل به ابزار غیر انسانی تحریم و تروریسم اقتصادی، موجب بروز مشکلات عدیده ای برای جانبازان شیمیایی کشورمان در تهیه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز آنها شده است.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

حملات شیمیایی رژیم بعث عراق علیه نظامیان وغیر نظامیان ایرانی بویژه مردم بی‌دفاع شهر سردشت در جریان جنگ تحمیلی که با سکوت مشمئز کننده مجامع بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد همراه بود، لکه سیاهی در تاریخ معاصر است. بدون شک بمباران شیمیایی سردشت یکی از تلخ‌ترین خاطرات به جا مانده در نزد ایرانیان از هشت سال جنگ تحمیلی و هشتم تیر ماه ۱۳۶۶ یادآور یکی از غمبارترین روزها در تاریخ دفاع مقدس است که تا ابد این لکه ننگ بر پیشانی عاملان و حامیان این جنایت باقی خواهد ماند.

به مناسبت روز هشتم تیرماه که در تقویم کشورمان به نام «روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی» نامگذاری شده است، برخود واجب می دانم یاد و خاطره شهدای عزیز شیمیایی کشورمان را گرامی داشته و مراتب همدردی عمیق خود را با خانواده‌های معظم شهدا و بازماندگان این واقعة جانکاه اعلام کنم. از خداوند متعال برای جانبازان سرافراز شیمیایی کشورمان آرزوی سلامتی و شِفای عاجل دارم و برای ایشان و خانواده‌های صبورشان اجر و پاداش الهی مسئلت می‌کنم.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به موازین حقوقی، شرعی و اخلاقی مبنی بر منع سلاح‌های کشتار جمعی، بر سیاست اصولی خود در محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی در هر زمان، هر کجا و تحت هر شرایطی تاکید کرده و نابودی کامل ذخایر سلاح‌های شیمیایی باقیمانده در دست آمریکا، تنها دارنده آن سلاح، و جهانشمولی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را گامی اساسی در نیل به جهان عاری از سلاح‌های کشتار جمعی می‌داند. از همین رو، ایران بر ضرورت اجرای کامل، متوازن و غیر تبعیض آمیز مفاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی اصرار می ورزد.

تأسف بار است که اعتیاد دولت ایالات متحده آمریکا به توسل به ابزار غیر انسانی تحریم و تروریسم اقتصادی، موجب بروز مشکلات عدیده ای برای جانبازان شیمیایی کشورمان در تهیه دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز آنها شده است. این اقدام دولت آمریکا برخلاف اصول حقوق بین الملل بشردوستانه و خلاف روح کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و تعهدات این کشور ذیل کنوانسیون مذکور و نیز اصول حقوق بین الملل است. امیدواریم سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بتواند راه حلی فوری برای مرتفع نمودن موانع مذکور بر سر راه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز جانبازان شیمیایی ایران بیابد. طرفه آنکه مقامات آمریکایی به عنوان تنها دارنده ذخایر سلاح‌های شیمیایی امحاء نشده، با پیش کشیدن مباحث انحرافی بی اساس و فریبکارنه، به شکل ریاکارانه ای به دنبال سرپوش نهادن بر عدم پایبندی این کشور به تعهداتش وفق کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی هستند.

تجاهل و تغافل مجامع بین المللی و دول عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در مقابل این قبیل سیاست‌های ایذایی آمریکا، همانند سکوت سی و یکسال پیش آنها در مقابل حمله ددمنشانه دیکتاتور بعثی مورد حمایت آمریکا به مردم بی پناه سردشت باعث تأسف عمیق است. همچنین، بی مجازاتی جنایتکاران و عدم مسئولیت پذیری حقوقی و اخلاقی مرتکبین حمله شیمیایی و همدستان و حامیان آنها، زمینه ساز تکرار فجایعی مشابه در منطقه خاورمیانه از سوی گروه‌های افراطی شده است.

وزارت امور خارجه با جدیت تمام، پیگیری‌های لازم در خصوص احقاق حقوق قربانیان سلاح‌های شیمیایی کشورمان را از مجاری حقوقی و بین المللی تا زمان نیل به نتیجه به عمل خواهد آورد. در مهرماه ۱۳۹۷ همکاران من در وزارت امور خارجه با همکاری دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، دوره بین‌المللی جنبه‌های پزشکی امداد و حفاظت در برابر سلاح‌های شیمیایی را با شرکت متخصصینی از سایر کشورهای جهان برگزار کرده و ضمن نشان دادن پیشرفت و تجربه منحصر بفرد پزشکان کشورمان در درمان مجروحان سلاح‌های شیمیایی، از طریق بازدید میدانی از بیمارستان بقیه الله الاعظم امکان آشنایی شرکت کنندگان خارجی با گوشه‌ای از مظلومیت و آلام جانبازان شیمیایی تحت مداوا در آن مرکز درمانی را فراهم کردند.

همچنین با هماهنگی‌های بعمل آمده با بنیاد شهید و امور ایثارگران، مشارکت انجمن‌های غیردولتی جانبازان شیمیایی کشورمان در بیست و سومین کنفرانس دول عضو کنوانسیون سلاح‌های شمیایی و نیز چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون مذکور تسهیل شد و تشکل‌های مذکور نیز پیام مظلومیت و شکیبایی مردم صبور سردشت را به جهانیان منعکس کردند. همچنین این وزارتخانه از اعزام هیأتی از راویان و جانبازان شیمیایی موزه صلح ایران به مراسم سالگرد بمباران هیروشیما در مرداد ماه سال جاری در کشور ژاپن استقبال می‌کند. امیدوارم همانگونه که مردم جهان به خوبی با فاجعه هیروشیما و استفاده از بمب اتم علیه مردم ژاپن آشنا هستند، نسبت به عمق فاجعه سردشت و کاربرد بمب‌های شیمیایی علیه مردم مظلوم ایران نیز آشنا شوند.

امیدوارم جهان با رهایی از سایه شوم تسلیحات کشتار جمعی بتواند از مواهب و خدمات صلح آمیز علم بهره مند شده و کبوتر صلح جای جغد شوم جنگ را بگیرد.

بامید جهانی عاری از سلاح کشتار جمعی و نجات بشریت بدست مصلح کل عالم بقیه ا…الاعظم ارواحنا له الفدا.

کد خبر: 1009552

وب گردی

وب گردی