مخاطب برای رسانه‌های غربی، ابزار است/ رسانه باید فطرت محور باشد

رئیس بسیج اساتید دانشگاه صداوسیما گفت: در رسانه‌های فطرت‌محور، مخاطب اصل است اما در رسانه‌های غربی مخاطب، ابزار است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز دومین روز نشست تخصصی «تبیین نقش و تعیین وظایف جامعه دانشگاهی در اجرای مفاد بیانیه گام دوم انقلاب» با حضور مدیران و کارکنان بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است.

رضا واعظی، عضو هیأت علمی و رئیس بسیج اساتید دانشگاه صداوسیما در ابتدای این نشست گفت: در حوزه رسانه با یک عالم پیچیده و در هم تنیده مواجهیم که تصحیح درست و اشتباه، کار سختی است و بنا به فرموده مقام معظم رهبری، اگر اصول دینی و اخلاقی بر رسانه حاکم شود، رسانه می‌تواند ابزار مهمی باشد.

وی افزود: رسانه، ابزار انتقال غیرمستقیم پیام و حالت به مخاطب است که به دلیل غیرمستقیم بودن امکان دارد هر اتفاقی در آن بیفتد که این ابزار شامل همه شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای است.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه صداوسیما با بیان اینکه امروز، عصر رسانه سالاری است، ادامه داد: زندگی روزانه افراد با رسانه شروع می‌شود و با رسانه خاتمه می یابد که همه امورات روزمره را رسانه ها مدیریت می‌کنند و بنا به گفته جان کین رسانه‌ها یا قدرت‌محور یا بازار محور هستند.

واعظی تصریح کرد: رسانه باید فطرت محور باشد یعنی همچون ذات انسان که قصد دارد رشد کند و متعالی شود، رسانه هم باید بر اساس این فطرت شکل گیرد و در رسانه‌های با محوریت فطرت، مخاطب اصل است اما در رسانه‌های غربی مخاطب، ابزار است.

استاد دانشگاه صداوسیما با تاکید بر اینکه انسان‌ها بر چنبره رسانه‌ها گرفتار شده‌اند، گفت: چهار شاخص اصلی در حوزه سواد رسانه‌ای وجود دارد که اولین گام آن دسترسی به اطلاعات است و استفاده از این اطلاعات، فهم انتقادی و تولید پیام‌های رسانه‌ای در گام‌های بعدی مولفه‌های رسانه‌ای قرار دارند.

وی افزود: در سال ۲۰۱۸ بیش از ۴ میلیارد نفر کاربر اینترنت در دنیا وجود داشت که حدود ۳ میلیارد کاربر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند اما آمار استفاده از اینترنت در ایران نسبت به جمعیت کشور بسیار بالاست. در فاصله زمانی ۵ سال گذشته این آمار ده برابر شده است هم چنین ایران با بیش از ۳۰ میلیون تلفن هوشمند رتبه شانزدهم دنیا را به خود اختصاص داده است.

واعظی ادامه داد: در حوزه اپلیکیشن‌های اینترنتی بازار با ۴۰ میلیون کاربر در رتبه اول قرار دارد اما نرم افزاری چون بادصبا که با حوزه اعتقادی و دینی ما سروکار دارد تنها ۸ میلیون کاربر دارد که این موضوع خود یک هشدار است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با ذکر نتایج فضای مجازی، افزود: گاهی یک عکس یا یک کلیپ میلیون‌ها پیام برای مخاطبان دارد که نشان می‌دهد فضای مجازی برای تاثیرگذاری یک فرصت است.

واعظی با بیان اینکه فضای مجازی و رسانه‌ای مولفه‌های تمدنی دارد، ادامه داد: در این فضا اگر دیر اقدام کنیم فضا و فرصت‌ها را از دست می‌دهیم از طرفی رسانه ابزار انتقال پیام و جریان‌سازی فضاها است که در این فضا می‌توان ذائقه‌ها را تغییر داد و این موضوع مقدمه تغییر سبک زندگی خواهد بود و در نهایت هویت جامعه در کنترل رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان برخی از نکات منفی فضای مجازی، تصریح کرد: غیرحرفه‌ای بودن برخی کاربران و مخاطبان و مخدوش‌سازی واقعیات از جمله نکات منفی فضای مجازی است هم چنین فضای مجازی می‌تواند جریان سازی کاذب کند و فضای غیرواقعی را به جای واقعیت جا می‌اندازد.

استاد دانشگاه صداوسیما گفت: اولین مولفه یعنی دسترسی به اطلاعات در اختیار همه ما وجود دارد و در سطح بعد باید دید چگونه باید از اطلاعات استفاده کرد.

وی با بیان اینکه اخبار رسمی ۵ مولفه اصلی دارد، افزود: شفافیت، منحصربفرد بودن، صحت، متقاعد کنندگی و کامل بودن از شاخصه‌های اخبار خوب هستند که اگر این موارد رعایت شود مخاطب مجذوب می‌شود همچنین اخبار رسمی سرعت ندارد و به دلایل مختلف از اخبار رسمی، اعتبار زدایی شده است.

واعظی با طرح این سوال که چرا رسانه‌های جدید اقبال بیشتری دارند، خاطرنشان کرد: امکان دسترسی اطلاعات و اخبار غیر رسمی به صورت آنی در اختیار آحاد جامعه قرار دارد از طرفی انحصار دولتی رسانه‌ها شکسته شده است و موارد متعدد دیگر که زمینه را برای موفقیت اخبار غیررسمی فراهم می کند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه صداوسیما تصریح کرد: برای مقوله تولید پیام دو مؤلفه شیوه‌های ارتباطی و متقاعدسازی وجود دارد؛ همچنین درک متقابل، کلید ارتباط مؤثر است. در واقع روند ارتباط با مخاطبین از حالت عمودی به افقی و دوسویه تغییر پیدا کرده است.

واعظی گفت: برای جذب مخاطب باید ذائقه و نیازها را بشناسیم؛ برای مواجه با رسانه و فضای مجازی باید رویکرد فعال داشت و در این عرصه منفعلانه برخورد نکنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009554

وب گردی

وب گردی