برای فضای مجازی قانونگذار جوان نیاز داریم/ فضای مجازی عامل وقوع دو قطبی سیاسی نیست

پژوهشگر علوم اجتماعی محاسباتی با تاکید بر ضرورت تربیت افراد متخصص از طریق صداوسیما و رسانه های کشور، گفت: قانونگذار 60 ساله ای که تحصیلاتش در حوزه دیگریست و نه با فضای مجازی بزرگ شده و نه تخصص آنرا دارند نمی تواند، بنابراین سپردن موضوع به آنها صحیح نیست.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، بیستمین نشست نقد و اندیشه با موضوع تاثیر فضای مجازی بر لبه های گسست اجتماعی با حضور نعمت اله فاضلی انسان شناس و استاد دانشگاه، آذر منصوری فعال سیاسی و مدنی و میثم علیزاده پژوهشگر علوم اجتماعی محاسباتی در سالن الغدیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این نشست میثم علیزاده پژوهشگر علوم اجتماعی محاسباتی نیز در این نشست با اشاره به انتشار مقاله ای با نام «جهان مسطح» همزمان با ظهور اینترنت گفت: در این مقاله اینترنت عامل همدلی و نزدیکی مردم عنوان شده است که انتظار این بود تا با ظهور شبکه های اجتماعی، مرزهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حذف شود درحالیکه اینطور نشد. شبکه های اجتماعی باعث می شود، مردم در معرض اخبار بیشتری قرار بگیرند و آن اخبار، اخبار خودشان و دیدگاهشان باشد.
وی با ذکر مثالی در مورد موضوع حجاب و موضوعات رخداده حول آن افزود: باید روی نشنیدن حرف های مخالف مطالعه کنند چراکه نشنیدن حرف های مخالف و حضور در گروه های هم نظر باعث رادیکالیزه شدن است.
علیزاده با اشاره به نظرسنجی ای در آمریکا مبنی بر طرح علت اصلی حمله آمریکا به عراق، اظهار کرد: تعدادی از کاربران توییتر برای این نظرسنجی انتخاب شدند و نظرشان را در این مورد پرسیدند و سپس از آنان خواستند که اکانتی را دنبال کنند و آن اکانت از طریق ربات هایی اخبار مخالف نظر آنها را برایشان ارسال می کرد که در نتیجه آنها از هم دورتر شدند.
این پژوهشگر علوم اجتماعی نقش فضای مجازی در ایجاد دو قطبی سیاسی را اغراق شده دانست و افزود: در این مورد عوامل بسیار زیادی مطرح هستند و مطالعه در سه کشور مختلف نشان می دهد که اگر محتوا به جای استفاده از بات، از طریق انسان در اختیارمان قرار بگیرد دو قطبی تشدید نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه در آمریکا که مهد ایجاد شبکه های اجتماعی است هنوز با قطعیت در مورد اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی نمی توان اظهار نظر کرد، افزود: اما این واقعیتی است که افرادی در خارج از ایران به شکل گروهی یا فردی بر علیه مردم و ایران در حال فعالیت هستند اما با این حال، راه جلوگیری از افزایش گسست در شبکه های اجتماعی قطعا فیلتر کردن نیست. چراکه به عنوان مثال اگر جرمی در اتوبانی رخ دهد، آن اتوبان را نمی بندند. در شبکه های اجتماعی نیز راه های مقابله با این گونه روش ها وجود دارد و با وجود پیچیدیگی های فضای مجازی، در ایران نیز همچون آمریکا توانایی ساخت ابزارهای مقابله و مهارت های فنی آن وجود دارد.

راه را به مردم نشان دهیم
وی با تاکید بر ضرورت تربیت افراد متخصص از طریق صداوسیما و رسانه های کشور، تصریح کرد: اگر راه را به مردم نشان دهیم، کاربران دیگر هر چیزی که در فضای مجازی دیده اند را باور نمی کنند و سواد رسانه ای آنها افزایش پیدا می کند. اما باید بدانیم که قانونگذار 60 ساله ای که تحصیلاتش در حوزه دیگریست و نه با فضای مجازی بزرگ شده و نه تخصص آنرا دارند نمی تواند، بنابراین سپردن موضوع به آنها صحیح نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009585

وب گردی

وب گردی