دانشگاه آزاد برای تمدن‌سازی اسلامی، ابزار مناسبی است/ ایجاد دفاتری در واحدهای دانشگاه آزاد برای پیگیری مشکلات دانشجویان غیرایرانی

معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی برای تمدن‌سازی اسلامی، ابزار مناسبی است؛ زیرا ابزار علمی و آموزشی را برای این تحول در اختیار دارد.

علیرضا شیخ‌عطار معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ارتقای اداره کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی به معاونت امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی اظهار کرد: واحد بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در گذشته هم معاونت بود؛ ولی مدت کوتاهی به دلایلی نه‌چندان منطقی تغییر پیدا کرد. گویا هدف بیشتر این بود که برخی از عوامل قدرت دانشگاه آزاد در گذشته، کارهای خارج از کشور را خودشان انجام دهند و سیستم انجام ندهد، به این دلیل تغییراتی اعمال کردند. من هم از ابتدا به عنوان معاون آمدم، البته سیستم اداری بحث دیگری است.

وی ادامه داد: برنامه‌های ما ربطی به معاونت یا اداره کل ندارد؛ چون این‌ها شکل قضیه هستند. اولین کاری که انجام دادیم، تدوین استراتژی بود. استراتژی معاونت بین‌الملل را تدوین کرده و به تصویب هیئت امنا و هیئت رئیسه رساندیم. الان این استراتژی، نقشه راه ماست و به دنبال آن، یکی یکی برنامه می‌نویسیم.

معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: استراتژی ما سه پایه دارد که هر سه برگرفته از نظریات مقام معظم رهبری است؛ زیرا دانشگاه آزاد اسلامی اگرچه دولتی نیست و یک ریال هم از دولت نمی‌گیرد اما دانشگاهی وابسته به حاکمیت است. همواره رئیس هیئت امنا را مقام معظم رهبری تعیین می‌کردند، حتی در زمان امام خمینی (ره) نیز این روند حاکم بود. این دانشگاه باید وسیله‌ای کارا نزد رهبری مملکت برای پیاده کردن منویات ایشان باشد.

شیخ عطار خاطرنشان کرد: منویات مقام معظم رهبری در سیاست خارجی، سه پایه دارد؛ الهام‌بخشی که در اسناد بالادستی مانند قانون اساسی و سند چشم‌انداز 20 ساله آمده است؛ یعنی ما از طریق آموزش عالی و تحقیقات به زبان دانش، پایه‌ها و هسته‌های اندیشه امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) را معرفی کنیم، نه با شعار و سخنرانی. اگر یک دانشجو از کشوری دیگر ببیند که علی‌رغم تمام تحریم‌ها و همه فشارها، ما در بسیاری از رشته‌های رده بالای فناوری (هایتک) جزو 10 کشور اول دنیا هستیم، الهام می‌گیرد و با خود می‌گوید ایرانی‌ها کاری کرده‌اند که تمام فشارها را از سر بگذرانند و در عین حال پیشرفت کنند.

وی افزود: پایه دوم، تمدن‌سازی است. مقام معظم رهبری همواره به‌ویژه در سالیان اخیر در فرمایشات خود تأکید داشته‌اند که تمدن اسلامی باید احیا شود. در طول چهار، پنج قرن اوج علم و تکنولوژی زمان در کشورهای اسلامی بود و اتفاقا ایران هم مرکزیتی داشت، باید ببینیم آن زمان چگونه بود که توانستیم این تمدن را پیش ببریم. آیا فقط قدرت نظامی بود؟ چنگیزخان که قدرت نظامی بیشتری از ما داشت؛ چرا او نتوانست تمدنی ایجاد کند و در تمدن ما هم حل شد.

معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: ما برای تمدن‌سازی اسلامی، ابزار مناسبی هستیم؛ زیرا ابزار علمی و آموزشی به شمار می‌رویم. به یاد بیاوریم که در همان ایام، یک جوان مسلمان از آسیای میانه، سمرقند و بخارا راه می‌افتاد، به ایران می‌آمد، به اصفهان، ری، بغداد و دمشق می‌رفت و در هر کجا از نظامیه‌ها و مدارس دیگر، درسی می‌آموخت و یکی از عناصر تشکیل دهنده تمدن اسلامی می‌شد. ما باید این وضعیت را تکرار کنیم؛ یعنی از همه کشورهای منطقه باید دانشجو و استاد دعوت کنیم تا به ایران بیایند و درس بخوانند. ما هم استاد بفرستیم و دستاوردهای علمی خود را مشارکت دهیم.

شیخ عطار با اشاره به پایه سوم گفت: پایه سوم، لابی‌سازی است. امروزه در دیپلماسی، محدود شدن به مذاکرات رسمی با وزارت امور خارجه، 20 یا 30 درصد جواب می‌دهد. مابقی از طریق عناصر تأثیرگذار در هر جامعه است تا با آنها بتوانیم ارتباط برقرار کنیم و آنها نیز بتوانند با زبان خود، خواسته‌های ما را مطرح کنند و تعاملات ما را شکل ببخشند. ما باید لابی‌سازی کنیم، بهترین لابی، کسانی هستند که در دانشگاه‌های ما درس می‌خوانند و تأثیر می‌پذیرند؛ این سه پایه استراتژی ماست.

وی افزود: تمام برنامه‌های ما از جمله افزایش جذب دانشجوی غیر ایرانی بر همین مبناست. در طول یک سال گذشته، 2 هزار و 300 دانشجوی غیر ایرانی جذب کرده‌ایم که هم در کشور، یک رکورد است و هم تقریبا 2.5 برابر متوسط سالیان قبل است. همچنین برای ایجاد شعب تلاش می‌کنیم علاوه بر چهار شعبه موجود و سعی بر توسعه فعالیت‌های آنها، شعبی را در عراق، سوریه و عمان و برخی دیگر کشورهای منطقه تأسیس کنیم. همکاری‌های تحقیقاتی، ایجاد مراکز مشترک تحقیقاتی و شریک کردن کشورها و جوامع دوست در دستاوردهای علمی ما، جزو برنامه‌های ماست.

معاون امور بین‌الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص تسهیلات رفاهی در نظر گرفته شده برای دانشجویان غیر ایرانی، در پایان خاطر کرد: این سیاستی است که اخیرا ابلاغ شده است، هر کجا دانشجوی غیر ایرانی جذب می‌شود، حتما باید امکانات خوابگاهی فراهم شود. شهریه دانشجوی غیر ایرانی هم که در گذشته، دو یا سه برابر بود، معادل دانشجویان ایرانی خواهد شد. ما در هر یک از واحدهایی که دانشجویان غیر ایرانی دارند، دفاتری را ایجاد کرده و در رأس این دفاتر، یک نفر در رده رئیس گروه قرار داده‌ایم که با چند کارشناس قرار است به مشکلات شخصی دانشجویان رسیدگی کنند؛ مشکلاتی مانند مسکن، اجتماعی، قانونی، گذرنامه و غیره رسیدگی می‌شود و دفاتر ما به صورت اختصاصی به آنها سرویس می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009604

وب گردی

وب گردی