لزوم توجه ویژه به رشته‌های علوم انسانی برای غلبه بر تحریم‌ها

رئیس دانشگاه شیراز گفت: برای غلبه بر تحریم‌ها و رهایی از فشار اقتصادی، باید به رشته‌های علوم انسانی به‌طور ویژه توجه داشته باشیم.

حمید نادگران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تلاش دانشگاه‌های کشور برای تبدیل شدن به دانشگاه‌های مسئله‌محور اظهار کرد: دانشگاه شیراز را می‌توان پایه‌گذار تحصیلات تکمیلی در ایران دانست؛ ولی از طرفی به خوبی می‌دانیم که باید با دانش روز هماهنگ شویم و خود را هر روز و حتی هر ساعت به‌روز کنیم. در این زمینه تلاش کرده‌ایم با اعزام استادان و فراهم کردن فرصت‌های مطالعاتی، علوم روز و حتی آموزش‌های نوین را به دانشگاه شیراز بیاوریم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین هدف و برنامه دانشگاه شیراز مسئله‌محوری است؛ چرا که دانشگاه نه‌تنها باید مشکلات جامعه را بررسی و آسیب‌شناسی کند، بلکه وظیفه دارد راهکار برای حل مسئله ارائه دهد. در این راستا تلاش کرده‌ایم ارتباط مؤثری میان دانشجویان و استادان با یکدیگر ایجاد کنیم تا خروجی پایان‌نامه‌ها نیز کیفیت بالاتری داشته باشد، همچنین موازی‌کاری ایجاد نشود.

رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد: به اعتقاد من در حال حاضر کشور بیش از رشته‌های فنی و مهندسی، نیازمند توجه ویژه به علوم انسانی است. خدا را شکر ایران از نظر صنعتی و علوم مهندسی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و جزو کشورهای برتر دنیا محسوب می‌شود اما برای غلبه بر تحریم و رهایی از فشار اقتصادی، باید به رشته‌های علوم انسانی به‌طور ویژه توجه داشته باشیم.

نادگران در پایان خاطرنشان کرد: متولیان آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌ها مدت‌هاست به این نتیجه رسیده‌اند که باید آموزش‌محوری صرف را کنار بگذارند و دانشجویان را با روحیه پژوهش‌محوری آشنا کنند تا زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، در چرخه تولید علم در کشور مؤثر واقع شوند. این اتفاق نیازمند بهبود ارتباط دانشگاه با صنعت است؛ چرا که دانشجو در دوران تحصیل با فضای اشتغال و دوران بعد از فارغ‌التحصیلی نیز آشنا می‌شود و ذهنیتی صرفا تئوریک نخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009634

وب گردی

وب گردی