شاخص تعداد پزشک در کشور چقدر است؟/ 6800 پزشک در مناطق روستایی مشغول به کار هستند

معاون کل وزارت بهداشت گفت:با افتخار اعلام می کنیم که امروز در همه روستاهای کشور که باید طبق استانداردهای جمعیتی، دارای پزشک باشند، پزشک داریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی درخصوص شاخص تعداد پزشک در کشور گفت: در حال حاضر، شاخص تعداد پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک در کشور 1.6 به ازای هر 1000 نفر است.

وی افزود: این درحالی است که کف مورد نیازمان در این زمینه 2.5 نفر به ازای هر 1000 نفر بوده و حتی بسیاری از کشورهای دنیا در این زمینه شاخصی بین 3.5 تا 5 نفر به ازای هر 1000 نفر جمعیت دارند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: علیرغم تربیت نیروهای پزشکی که داشتیم، تعدادی از این افراد به دلیل ملاحظاتی که در انتخاب دانشجو وجود داشته و بنابر شرایطی که داشتند، به خارج از کشور رفته‌اند. بر این اساس با کمبود جدی پزشک مواجه هستیم. بنابراین باید از شاخص 1.6 پزشک به ازای هر 1000 نفر به 2.5 پزشک در هر 1000 نفر برسیم.

دکتر حریرچی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در چند سال اخیر، سیاستی را اتخاذ کرد که براساس آن باید حدود 30 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها را به دانشجویان مناطق محروم اختصاص دهیم و آنها هم متعهد می‌شوند که سه برابر دوره تحصیل‌شان، یعنی 21 سال در آن منطقه محروم، کار کنند. امیدواریم با این سیاست که ان شاءالله از سال آینده اولین فارغ‌التحصیلان آن بیرون می‌آیند، بتوانیم در میان مدت، نیاز مناطق محروم به پزشک را به این صورت رفع کنیم.

در حال حاضر می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که هیچ روستایی نیست که طبق استانداردهای جمعیتی باید پزشک داشته باشد،‌ اما پزشک در آنجا نباشد

وی درباره وضعیت پزشک در برخی مناطق روستایی و مرزی نیز گفت: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت،‌ باید حدود 6000 پزشک در مراکزمان در روستاها و مناطق محروم داشته باشیم، اما فقط 4400 پزشک در این مناطق داشتیم. این درحالی است که بعد از طرح تحول سلامت استانداردهایمان را بهبود داده و در حال حاضر 6800 پزشک در مناطق روستایی مشغول به کار هستند. البته این موضوع به این معنا نیست که هر روستایی پزشک دارد. زیرا ما برای اینکه پزشک به یک روستا بفرستیم، سطح‌بندی داریم و براساس تعداد جمعیت باید برای اعزام و استقرار پزشک، حد جمعیتی رعایت شود.

به گفته دکتر حریرچی، در حال حاضر می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که هیچ روستایی نیست که طبق استانداردهای جمعیتی باید پزشک داشته باشد،‌ اما پزشک در آنجا نباشد. به هر حال گاهی درخواست می‌شود که روستای 50 خانواری یا 100 خانواری هم پزشک داشته باشد، اما معمولا هیچ کجای دنیا به این صورت پزشک توزیع نمی‌کنند.

وی درباره نحوه توزیع پزشکان گفت: توزیع پزشک ما نسبتا عادلانه است،‌ اما اشکالش این است که در شرایط فعلی وزارت بهداشت برای پزشک عمومی و متخصصین به طور متوسط دو سال اختیار توزیع دارد و بقیه سال‌ها را پزشکان خودشان تصمیم می‌گیرند که کجا خدمت کنند. بنابراین آن قسمت از توزیع پزشک که در اختیار وزارت بهداشت قرار دارد، عادلانه است، اما بعد از آن شرایط متفاوت می‌شود. به عنوان مثال تا 40 درصد در برخی تخصص‌ها در تهران مستقر هستند و چنین چیزی مطلوب نیست و امیدواریم بتوانیم این موضوع را با کمک سیاست مناطق محرومِ مجلس، حل کنیم.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1009650

وب گردی

وب گردی