دور دنیا با کنکور!

امروزه کنکور به مبحثی داغ برای تمامی جوامع تحصیلی در سرتاسر جهان تبدیل شده است. در عین حال همچنان بسیاری از افراد در کشور به انتقاد از موضوع کنکور می پردازند. در این گزارش به بررسی این امر می‌پردازیم که در سایر نقاط جهان ورود به دانشگاه‌ها چگونه انجام می شود؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کنکور نقشی تعیین کننده در راستای آینده جوانان تمامی کشورهای مجهز به این سیستم امتحانی برای ورود به دانشگاه های برتر ایفا می کند؛ آزمونی دشوار که نیاز به مطالعه و تلاش مستمر دانش آموزان داوطلب برای ورود به دانشگاه ها دارد و همین سختی ها، موجب ایجاد موجی عظیم از انتقادات در جهت تغییر این سیستم دشوار و تاثیرگذار شده است. این در حالی‌ست که منتقدین، به طور معمول بدون در نظر گرفتن شرایط تحصیلی موجود در سایر کشورها، به انتقاد و تخریب این سیستم پرداخته و معتقدند حذف کنکور، قدمی مثبت، رو به جلو و به نفع محصلین و جوانان کشور است؛ اما در سایر نقاط جهان، پل جدایی از دوران تحصیلی مدرسه و ورود به دانشگاه ها به چه شکل بنا شده است؟

موضع یکسان اکثریت کشورهای پیشرفته جهان در برابر غول کنکور

بر خلاف تصور اکثریت مردم، کنکور تنها مختص کشور ما و چند کشور انگشت شمار دیگر نیست؛ این آزمون در سطح جهانی تعیین کننده آینده دانشگاهی تعداد زیادی از کشورهای پیشرفته جهان است و در بعضی موارد، شرایط قبولی و شرکت در این آزمون سرنوشت ساز بسیار دشوارتر از نحوه اجرای آن در کشور ماست؛ ممکن است تفاوت هایی در مورد نحوه برگزاری و قوانین برگزاری آن وجود داشته باشد.

در کشور ژاپن برای مثال، با توجه به اهمیت بسیار زیاد تحصیلات دانشگاهی برای مسئولان آموزشی این کشور و در راستای اهداف بلند مدت ژاپن جهت پپیشرفت هر چه بیشتر این کشور در تمامی زمینه های علمی، آزمون کنکور در سطحی گسترده برگزار می شود و رقابت برای رسیدن به دانشگاه های ملی و دولتی در این کشور، بین چندصد هزار دانش‌آموز ژاپنی صورت می گیرد. این دانش آموزان به مانند کشور خودمان، برای عبور از این سد محکم و استوار، با ثبت نام در کلاس های کنکور و صرف هزینه هایی هنگفت برای حضور در مدارس خصوصی، تمام تلاش خود را برای کسب بهترین نتایج در کنکور سراسری ژاپن انجام می‌دهند. ژاپنی ها پیش از این آزمون، با توجه به علاقه شغلی خود، درس هایی که عملکرد بهتری در آن ها از خود ارائه می دهند را انتخاب کرده و در آزمون های این درس ها و بخش‌ها شرکت می کنند.

در کره جنوبی نیز چنین شرایطی بر داوطلبان کنکور حاکم است. اهمیت این آزمون در کره جنوبی حتی از ژاپن نیز بیشتر است؛ به طوری که هر ساله مسئولان این کشور از اهمیت برگزاری و شرکت جوانان در کنکور سخن می گویند و همچنین اقدامات بسیاری را در راستای فراگیر شدن هر چه بیشتر این آزمون انجام می دهند. امتخان ورودی به دانشگاه ها در کشور کره جنوبی، برای اولین بار در دهه پنجاه میلادی و در زمانی راه‌اندازی شد که کره جنوبی در اوج بحران اقتصای و سیاسی قرار داشت و جنگ نیز گریبان این کشور را گرفته بود. حال پس از چیزی حدود 70 سال کره جنوبی از پیشرفته ترین جوامع جهانی به حساب می رود و کشوری با سرانه رفاه بسیار بالا برای شهروندان کره‌ای است.

در جوامع اروپایی مبحث کنکور به کلی متفاوت است و به گفته مسئولان آموزشی این کشورها، مرحله ورود به دانشگاه در اروپا «کنکور مرحله ای» نامیده می شود. به طوری که آزمونی تحت عنوان آزمون کنکور وجود نداشته و پس از پایان دوران تحصیلی دبیرستان، دانش‌آموزان مدارک خود را آماده کرده و تمامی ریزنمرات و موفقیت های کسب شده خود را در قالب رزومه، برای دانشگاه مد نظر خود ارسال کرده و در انتظار پاسخ دانشگاه می مانند. دانشگاه نیز تمامی جوانب را بررسی کرده و در پایان با توجه به آن ها، تصمیم به جذب یا عدم جذب دانشجوها می‌گیرد. البته در برخی موارد نیز ممکن است دانشگاه به گرفتن آزمون ورودی برای پذیرش دانشجوی مورد نظر روی آورد.

برای مدرک خوب، پول خوب پرداخت کنید!

در کشور آمریکا، شرایط قبولی و حضور در دانشگاه های برتر بسیار عجیب و وابسته به توان مالی فرد داوطلب حضور در دانشگاه های برتر است. اگر می خواهید در یک دانشگاه برتر در این کشور تحصیل کنید، ابتدا مانند سیستم ورود به دانشگاه در اروپا، رزومه خود را به دانشگاه ارسال می کنید؛ اما اصلی ترین مشکل پس از قبولی شما به عنوان دانشجو در دانشگاه های این کشور حاصل می شود؛ درست زمانی که برعکس دانشگاه های جوامع، دانشگاه های برتر ایالات متحده مبلغ بسیار زیادی را از شما درخواست خواهند کرد! به طور کلی اکثر دانشجویان با وجود این هزینه های تحصیلی هنگفت، مجبور به گرفتن وام های دانشجویی سنگین و پرداخت آن ها به مرور زمان می شوند.

به طور کلی یکی از دلایل اصلی استعفای آمریکایی ها از حضور در دانشگاه های سطح بالایی مانند هاروارد، نداشتن بضاعت مالی برای ادامه تحصیل در این دانشگاه ها است.

این هزینه ها در آمریکا به طور میانگین سالیانه 52 هزار دلار است که این رقم از میانگین درآمد سالیانه شاغلین این کشور نیز بیشتر است و این موضوع به معنای تعداد زیادی وام دانشجویی و در نتیجه بدهی بالای آمریکایی ها به دانشگاه هاست!

به غیر از این موضوع، مسئله دیگر در دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه هاروارد، پارتی بازی است! طبق آمار سالانه ۲۰ هزار نفر رزومه ها و سوابق تحصیلی خود را به این دانشگاه ارسال می کنند؛ اما این دانشگاه حدود 20 تا 30 دانشجو را پذیرش می کند!

حقیقت این است که پذیرش دانشجویان به عبارتی استادمحور است و کمیته‌ای که دانشجویان را انتخاب می‌کند، متشکل از استادانی است که در همان دانشگاه تدریس می‌کنند. آن ها فرصت مطالعه و بررسی آن حجم عظیم از پرونده های پذیرش دانشگاه را نداشته و در بسیاری از موارد، پرونده دانشجویان را باز نکرده رد می کنند.

کنکور برای ما

به طور کل کنکور، یکی از بهترین سیستم های آموزشی برای ورود به دانشگاه ها است و این مبحث در کشور ما با توجه به موضوعاتی مانند هزینه دانشگاه ها و همچنین بررسی شرایط قبولی دانشجویان با توجه به بضاعت مالی آن ها در کشوری به مانند آمریکا، مشکلات به نسبت کمتری را ایجاد می کند؛ اما با همه این ها، نمی توان از مشکلات چشم‌پوشی کرد و باید قدمی در راستای اصلاح آن ها برداشت.

در وهله اول جداسازی و فیلترینگ موضوعات درسی در کشورمان بسیار ضعیف‌تر از کشورهایی به مانند ژاپن و کره جنوبی است؛ از این رو اکثر دانشجویان مستعد و علاقه مند به یک رشته تحصیلی خاص، ممکن است شانس حضور و تلمذ آن درس را تنها به دلیل کسب نتایج ضعیف و درصدهای پایین در موضوع درسی دیگری که به آن علاقه مند نبوده و استعداد خاصی در آن نداشته اند، از دست بدهند؛ در حالی که همان طور که بالاتر نیز به این موضوع اشاره کردیم، در ژاپن دانش آموزان پیش از کنکور به انتخاب خودشان دروسی که عملکرد بهتری در آن دارند را انتخاب کرده و باتوجه به آن دروس در آزمون کنکور خود شرکت می کنند. لازم به ذکر است کنکور در کشور ما به طور کل به 3 دسته ریاضی، انسانی و تجربی تقسیم شده اند که این تقسیم بندی بسیار کلی به حساب می رود. برای پیشرفت دادن این سیستم و شناسایی بهتر استعدادها و نیروهای متخصص، باید تقسیم‌بندی جزئی‌تری را برای مبحث کنکور در نظر بگیریم.

مسئله دیگر تصور عامه مردم از موضوع کنکور است. جوانان کشور، بدون داشتن اطلاعات کافی در مورد مسئله کنکور دست به تخریب آن زده و کنکور را سیستمی از کار افتاده و قدیمی می دانند، در حالی که اطلاعی از استفاده پیشرفته‌ترین کشورهای جهان از این سیستم ورود به دانشگاه ندارند.

مسئله دیگری که نقشی بسزا در مورد کنکور ایفا می کند، مبحث تفاوت سطحی بین دانشگاه‌هاست. تمامی تمرکز متقاضیان کنکور در کشور ما بر قبولی در یکی از دانشگاه های برتر کشور است و این موضوع علاوه بر اعمال فشار عصبی ناشی از کنکور روی محصلان، بخش عظیمی از متقاضیان کنکور را از چرخه درسی خارج کرده و اجازه پیشرفت بیشتر را از آن ها می گیرد؛ موضوعی که در جوامع اروپایی، دقیقا خلاف آن حکم می کند؛ برای مثال رتبه یک دانشگاه بزرگ در پایتخت یکی از کشورهای اروپایی، تفاوت چندانی با رتبه دانشگاهی دیگر در یکی از شهرهای کوچک همان کشور ندارد؛ از این رو تمام نیروها مفید و در یک سطح آموزش داده می شوند. نتیجه این عمل، افزایش تعداد نیروهای مفید و نتیجه این اتفاق نیز پیشرفت بیشتر این جوامع است.

نتیجه‌گیری

ممکن است کنکور در کشور ما با توجه به عدم تغییر اساسی طی سال های اخیر، با مشکلاتی مواجه باشد؛ اما این سیل انتقادات و تخریب های دروغین به نوعی بی انصافی محسوب می شود. این سیستم، سیستمی مدرن و مناسب برای خروج از مرحله دانش اموزی ورود به مرحله دانشجویی است. حال با توجه به مشکلات ذکر شده، این امید می‌رود که مسئولان کشور، با مشکلاتی که حاصل یکسان بودن شرایط اجرایی این سیستم در تمامی این سال هاست، مقابله کرده و کنکور را به نوعی مدرنیزه و قابل استفاده کنند؛ این‌گونه است که می توان علاوه بر رسیدگی به انتقادات، باعث پیشرفت هر چه بیشتر جوانان و در نتیجه کشور شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009668

وب گردی

وب گردی