زنگ هشدار استفاده از تلفن هوشمند در گوش دنیا

تحقیقات نشان می دهد که در جوامع امروزی با وجود همه مزایایی که در پیشرفت فناوری وجود دارد؛ اما حضور در رسانه های اجتماعی به‌خصوص برای نوجوانان مشکلات استرس و اضطراب را به ارمغان آورده است و آمارها زنگ هشدار را در مورد استفاده از تلفن همراه به صدا در آورده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در دنیای امروز میزان هشدار دهنده ای از خودکشی بین جوانان و نیز شیوع مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب گزارش شده است. تعداد زیادی از نوجوانان در سراسر جهان با مشکلات روحی مواجه هستند و در بسیاری از موارد تا زمان ورود به کالج درمان نمی‌شوند.

گزارش منتشر شده توسط NBC نشان دهنده یک روند رو به رشد در میان جوانان است که باعث زیر سوال رفتن سلامت روانی افراد و استرس اجتماعی در بین آنان می‌شود.

با توجه به پیشرفت رسانه های اجتماعی و حضور بسیاری از جوانان در این رسانه ها، آنان در معرض فشار و اضطراب شدید قرار دارند.

بزرگسالان بسیاری در سراسر دنیا، زمانی که صدای اعلان‌های ایمیل، متن، رسانه های اجتماعی را می شنوند دچار این نوع از استرس می شوند؛ اما نگرانی در مورد دانش آموزانی است که در سنین پایین دچار این احساس می شوند.

در کنار عوامل استرس زایی مانند اضطراب امتحان و نگرانی برای آینده، دور از انتظار نیست که افراد زیادی در معرض ابتلا به سلامت روان باشند.

مطالعه مرکز تحقیقات Pew در سال گذشته نشان داد که 95 درصد از نوجوانان به تلفن همراه دسترسی دارند و 45 درصد از آنها به طور مداوم آنلاین هستند. در حالی که استفاده از فیسبوک از 71 به 51 درصد کاهش یافته است، اکثریت قابل توجهی اعلام کردند که به سایر رسانه‌های اجتماعی مانند YouTube ،Instagram و Snapchat تغییر گرایش داده اند.

طبق این گزارش مالکیت گوشی‌های هوشمند در بین نوجوانان، جنس، نژاد و قومیت و زمینه های اجتماعی و اقتصادی متفاوت است.

«Jean Twenge » استادیار دانشگاه ایالتی «سن دیگو» اعلام کرد که استفاده از تلفن های هوشمند و رسانه های اجتماعی با افزایش رشد احساسات منفی نوجوانان و کاهش رضایت و شادی آنها همخوانی دارد.

تجربیات مدارس

دبیرستان «Glenbrook» در ایالت «ایلینوی» دسترسی به نمرات در پورتال دیجیتالی را برای دانش آموزان محدود کردند و به بررسی میزان استرس آن‌ها پرداختند. عده ای دسترسی به این پرتال را از عوامل استرس زا می‌دانستند.

یک دانش آموز 17 ساله در نیویورک گفت: «من برای کار با پروفایل های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی، دارای نوعی نگرانی هستم و با شنیدن صدای اعلان ها دچار استرس می شوم. برای همین امر گاهی تلفن خود را در مکانی قرار می دهم که صدای آن را نشنوم.»

به عنوان مثال، دبیرستان منطقه‌ای «بلفاست» در آوریل سال جاری یک رویداد را با هشتک «#unplugged event back» برگزار کرد که متأسفانه کمتر از 20 درصد دانشجویان و کارکنان در آن شرکت کردند.

مدارس «بکسلی» در «اوهایو» در جریان دیگری برای مقابله با استرس ناشی از استفاده گوشی های هوشمند اعلام کرده اند که ورود دستگاه‌های الکترونیکی شخصی به کلاس های درس در سال تحصیلی آینده برای دانش آموزان ممنوع شده است.

همچنین سایر جنبش ها و رویدادهایی با نام «Away for the Day» و «Wait until 8th» وجود دارد که برای استفاده دانش آموزان از رسانه‌های اجتماعی سنی را تعیین می کنند.

نتایج نشان می دهد که این مشکلات سلامت روان در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ در ایالات متحده و انگلستان است. در انگلیس موضوع جدیدی با عنوان «Mindfulness» در تاریخ فوریه 2019 مطرح شد؛ این برنامه تمرکز ذهن، تنفس و آرامش در 370 مدرسه، به منظور آموزش کودکان در مورد اهمیت مراقبت از سلامت روانی آنها معرفی می‌شود.

نتیجه گیری

از گفته های دانش آموزان و نتایج گزارش های به دست آمده مشخص می شود که رسانه های اجتماعی حاصل از پیشرفت بشر، در حال افزایش نوعی استرس و اضطراب در بین افراد است که همین امر زمینه های نگرانی بسیاری را به وجود می آورد.

کنار گذاشتن این نوع فناوری‌ها و یا ایجاد محدودیت دسترسی به آن نیز موثر نخواهد بود؛ زیرا برخی از دانش آموزان حتی بدون آنها نیز مضطرب می‌شوند. به علاوه، استفاده از تکنولوژی برای اهداف آموزشی به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار گرفته و اجبار نوجوانان برای استفاده نکردن از آن کاری سخت است.

مدارس و مربیان باید به بررسی چگونگی بالا رفتن سطح استرس دانشجویان و تاثیرات آن بر سلامت روانی آنها بپردازند و اقداماتی را برای کمک انجام دهند.

ارائه خدمات آنلاین برای کمک به حل بحران سلامت روان دانشجویان و دانش آموزان نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای مثال ارائه ویژگی که دانشجو توسط آن بتواند به یک متخصص دسترسی داشته باشد تا در هر زمانی مشکلات خود را با وی مطرح کنند.

وجود بخش سلامت روان در دانشگاه ها و مدارس هم می تواند گزینه مناسبی باشد که با ارائه کتاب و فیلم به بهبود افراد کمک و همچنین آن ها را با پایگاه های سلامت روان موجود در محیط بیرون آشنا کند.

استفاده از برنامه هایی جهت نحوه استفاده از گوشی‌های هوشمند در داخل و خارج کلاس با استفاده از راه های خلاقانه هم می تواند در جهت کاهش این استرس کمک کند. برای مثال راه اندازی شبکه اجتماعی مختص دانش آموزان و معلمان آن ها نیز می تواند از راه های مفید باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009673

وب گردی

وب گردی