دریافت سکه مهریه به نرخ روز ظلم به مرد نیست؟/چه چیزهایی را می توان مهر زن کرد؟

مهریه فقط سکه طلا نیست و هیچ الزام قانونی برای قرار دادن سکه طلا به عنوان مهریه وجود ندارد. کارشناسان در این مورد توضیح داده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این پرسش درباره قرار دادن سکه به عنوان مهریه عنوان شده است.

با سلام. زوج در زمان عقد ۱۰۰ سکه مهریه را تقبل کرده است. بعد از ۱۵ سال درصورت درخواست زوجه مبنی بر دریافت مهریه قیمت سکه به نرخ روز محاسبه شود؟ آیا این بی عدالتی نیست؟ آیا این ظلم در حق مرد نیست؟ چرا دادگاه خانواده حامی قشر زنان در جامعه است؟

پاسخ کارشناس:

عرف و قانون در قرار دادن مهریه آن است که زوج مالی را به عنوان مهریه زوجه تعهد می‌کند. اگر آن مال سکه طلا باشد، زوج موظف است در زمان ادای مهریه، عین آن یا قیمت آن را به زوجه پرداخت کند.

از سوی دیگر وقتی مثلاً ۱۵ سال پیش زوج ۱۰۰ سکه بهار آزادی را بعنوان مهریه تعهد کرده باشد، آیا پس از گذشت ۱۵ سال و افزایش شدید تورم، قیمت سکه در ۱۵ سال پیش را می‌توان جایگزین سکه طلا کرد؟ آیا هیچ عقل سلیمی این را می‌پذیرد که تعهد فرد نسبت به یک مال، هنگام ادای آن در زمان‌های بعد، به قیمت زمان تعهد انجام شود؟

به هر حال پرداخت سکه طلای مهریه به نرخ روز، منشاء قانونی دارد؛ اما نکته این است که هیچ الزامی مبنی بر اینکه مهریه صرفاً سکه طلا باشد، وجود ندارد.

مطابق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی، هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد، می توان مهر قرار داد.


ضمناً موارد دیگری که می تواند به عنوان مهر قرار گیرد به این شرح است:

- قراردادن کلام الله مجید
- منفعت مانند اجاره بها
- حق تالیف
- حق اختراع
- حق سرقفلی
- سفر حج یا پرداخت هزینه آن

میران

انتهای پیام/

کد خبر: 1009724

وب گردی

وب گردی