دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی واحد علوم و تحقیقات راه‌اندازی مجدد شد

با تأکید مسعودی رئیس واحد علوم و تحقیقات برای بازسازی دستگاه‌های آزمایشگاهی، سومین دستگاه آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات با نام دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) راه‌اندازی مجدد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، امروزه روش‌های مختلفی جهت شناسایی و آنالیز مواد وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها روش‌های میکروسکوپی است. در این روش‌ها می‌توان تصاویر بزرگنمایی شده از نمونه به دست آورد. در این میان میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM از معروف‌ترین روش‎های میکروسکوپی به شمار می‌رود.

میکروسکوپ الکترونی روبشی (Scanning Electron Microscope)، یکی از بهترین روش‌های آنالیزی است که کاربردهای بسیاری در فناوری نانو دارد. این میکروسکوپ، امکان بررسی و آنالیز شیمیایی، ترکیب، خصوصیات سطح و ریزساختار داخلی را در ابعاد میکرونی و نانومتری فراهم آورده و یکی از مناسب‌ترین وسایل برای آزمایش و آنالیز مورفولوژی نانو ساختارها و شناسایی ترکیبات شیمیائی به حساب می‌آید.

از جمله کاربردهای این نوع میکروسکوپ می‌توان به بررسی نمونه‌های آماده شده برای متالوگرافی با بزرگنمایی بسیار بیشتر از میکروسکوپ نوری، بررسی مقاطع شکست و سطوحی که حکاکی عمیق شده‌ و مستلزم عمق میدانی بسیار بزرگتر از حد میکروسکوپ نوری هستند، ارزیابی کریستالوگرافی اجرایی نظیر دانه‌ها، فازهای رسوبی و دندریت‌ها بر روی سطوح آماده ‌شده برای کریستالوگرافی،شناسایی مشخصات شیمیایی اجزایی به کوچکی چندمیکرون روی سطح نمونه‌، ارزیابی گرادیان ترکیب شیمیایی روی سطح نمونه‌ها در فاصله‌ای به کوچکیµm 1 و بررسی قطعات نیمه‌هادی برای آنالیز شکست، کنترل عملکرد و تأیید طراحی اشاره کرد.

لازم به ذکر است دستگاه SEM به دلیل خرابی آن، از اردیبهشت سال 1394، به مدت 4 سال از چرخه خدمات‌دهی خارج شده بود. با بازسازی مجدد، این دستگاه که در طبقه همکف ساختمان دانشکده فنی و مهندسی مستقر است آماده خدمات‌دهی مجدد به دانشجویان بخصوص دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های مرتبط به‌ویژه رشته‌های علوم‌پایه، فنی و مهندسی، پزشکی و کشاورزی است.

گفتنی است در ادامه فرآیند تعمیر و بازسازی دستگاه‌های آزمایشگاهی واحد علوم و تحقیقات، دستگاه‌هایی نظیر TEM ICP و جذباتمی نیز به بهره‌برداری مجدد خواهند رسید. پیش از این، دستگاه‌های (NMR) و (GC-MS) آماده بهره‌برداری مجدد شدند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1009742

وب گردی

وب گردی