سالیانه ۱۵۰ هزار اتباع غیرمجاز کشور را ترک می‌کنند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: علی‌رغم تکریم پناهندگان مجاز، سالیانه ۱۵۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز کشور را ترک می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مهدی محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در همایش روز پناهنده که با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برگزار شد،گفت: این یک رویداد فرهنگی است و برای جامعه جهانی و میلیون‌ها انسان بی‌پناه و نیازمند نباید از هیچ کوششی دریغ کرد.

وی افزود: هر ساله با توجه به اهمیت پناهندگی، روز پناهنده برگزار می‌شود و 40 سال است که جمهوری اسلامی ایران میزبان پناهندگان است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری چراغ راه مسئولان کشور است و رهبری فرمودند هیچ کودک افغانستانی نباید از تحصیل باز بماند و همه آنها در مدارس ایرانی ثبت نام شدند.

وی افزود: در امر سواد آموزی و تحصیل، قدم‌های مثبتی جمهوری اسلامی ایران برای پناهندگان و اتباع غیرمجاز برداشته است و در این زمینه هر سال اقدامات گسترده‌تری نیز شکل می‌گیرد.

عمده پناهنده‌های جمهوری اسلامی ایران از کشور افغانستان هستند

محمودی درباره صدور پروانه کار برای پناهندگان گفت: در راستای اجرای طرح آمایش به پناهندگان مجاز، پروانه کار داده می‌شود و آموزش‌هایی نیز به این پناهندگان داده می‌شود و از حرفه‌آموزی سعی می‌کنیم زمینه بازگشت پناهندگان به کشورشان را مهیا کنیم تا از حرفه‌ای که آموخته‌اند استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه عمده پناهنده‌های جمهوری اسلامی ایران از کشور افغانستان هستند، گفت: جمعیت اتباع مجاز و غیرمجاز کشور ما به اندازه جمعیت بعضی از کشورها است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفت: در حال حاضر ۹۲ هزار نفر از پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفته‌اند و با اعتبارات درنظر گرفته شده نسبت به درمان آنها اقدام می‌شود و طرح‌هایی نیز برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار آنها انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر ۲۰ مدرسه در اقصی‌نقاط کشور بازسازی و نوسازی شده است تا از مهرماه دانش‌آموزان بتوانند در مدرسه‌ بهتری تحصیل کنند.

محمودی افزود: ۱۳۰ هزار نفر از فرزندان اتباع فاقد مجوز که در جمهوری اسلامی ایران اقامت دارند، در مدارس سراسر کشور ثبت نام کرده‌اندو تحصیل می‌کنند و در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر از فرزندان پناهندگان در مدارس کشور تحصیل می‌کنند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور یادآور شد: ۱۵۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز در سال با اقدامات صورت گرفته کشور را ترک می‌کنند.

۱۳۰ هزار نفر از فرزندان اتباع فاقد مجوز که در جمهوری اسلامی ایران اقامت دارند، در مدارس سراسر کشور ثبت نام کرده‌اندو تحصیل می‌کنند و در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار نفر از فرزندان پناهندگان در مدارس کشور تحصیل می‌کنند

وی ادامه داد: سرانه تحصیلی هر دانش‌آموز پناهنده برای جمهوری اسلامی ایران ۳۰ میلیون ریال، دانشجویان ۴۵ میلیون ریال، سوادآموزی ۱۲ میلیون ریال، خدمات بهداشتی و درمانی ۱۰ میلیون ریال و آموزش فنی و حرفه‌ای ۲۲ میلیون ریال هزینه دارد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1009754

وب گردی

وب گردی