لزوم افزایش جمعیت شاغل کشور از 24 به 36 میلیون نفر

رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تأکید کرد: برای توانمندسازی مناطق محروم با تمرکز بر روستاها و با محوریت توسعه‌ی اشتغال، باید موانع و نواقص اشتغال‌زایی در کشور مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، دکتر محمود عسکری آزاد که در آیین افتتاحیه‌ی دومین دوره‌ی آموزش تسهیل‌گران اقتصادی- اجتماعی بنیاد برکت سخن می‌گفت، ادامه داد: این پرسش اساسی مطرح است که چرا با وجود برخورداری از همه‌ی امکانات در اختیار، سطح اشتغال‌زایی در کشور متناسب با نیازهای مردم نیست؟
وی با اشاره به این مطلب که سه چالش اساسی در مبحث اشتغال در کشور وجود دارد، پایین بودن تعداد افراد شاغل به نسبت جمعیت کشور را چالش اول برشمرد و توضیح داد: تعداد افراد شاغل در کشور ما به نسبت جمعیت در قیاس با سطح جهانی و حتی منطقه‌ای بسیار پایین است. متأسفانه در کشور ما تعداد اشتغال بر اساس نرخ بیکاری سنجیده می‌شود، در حالی که نرخ بیکاری به این معناست که چه تعداد نفر تقاضای کار داده‌اند و ما نتوانسته‌ایم برای‌شان اشتغال ایجاد کنیم.
رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ادامه داد: بسیاری از کسانی که امیدی به یافتن کار دارند اصلاً تقاضای شغل نمی‌دهند. عاملی که می‌تواند به عنوان شاخص اشتغال مورد ملاک قرار گیرد، بار تکلف است. بار تکلف یعنی تعداد کسانی که شاغل هستند به نسبت جمعیت. این نسبت در سطح جهانی دو و دو دهم است، یعنی به ازای هر 2 و 2 دهم نفر، یک نفر شاغل است. در برخی از کشورها این رقم حتی به یک و 6 دهم نفر رسیده است. مثلاً در کشوری مانند چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون نفر، این رقم یک و 8 دهم نفر است، یعنی نزدیک به 700 میلیون نفر چینی شاغل هستند.
دکتر عسکری آزاد تصریح کرد: بار تکلف در ایران 3 و 3 دهم نفر است، یعنی به ازای هر 3 و 3 دهم نفر، یک نفر اشتغال دارد. باید جمعیت 24 میلیونی شاغل در کشور به 36 میلیون نفر افزایش یابد تا به متوسط بار تکلف جهانی برسیم. اگر تعداد شاغلین یک کشور افزایش پیدا کنند، به تولید ناخالص داخلی افزوده می‌شود و این افزایش، به رشد اقتصادی، رفاه و عدالت اجتماعی و بهبود وضعیت معیشتی مردم منجر خواهد شد.
وی مشکل دوم اشتغال در ایران را پایین بودن بهره‌وری نیروی کار ذکر کرد و افزود: مشکل سوم که اتفاقاً مشکل اساسی هم هست و یکی از دلایل گردآمدن ما نیز به‌شمار می‌رود، این‌که مدل‌ها و طرح‌های مشخص برای ایجاد اشتغال در کشور ما وجود ندارد. متأسفانه ایجاد اشتغال در مناطق محروم ایران منجر به افزایش مهاجرت شده، چراکه ظرفیت‌های ایجاد اشتغال در مناطق برخوردار متمرکز بوده است. در نتیجه، روند مهاجرت از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به ابرشهرها افزایش یافته است. همین سیاست اشتباه، کاهش جمعیت روستایی کشور را از 75 به 25 درصد در 50 سال گذشته رقم زده است.
رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با تأکید بر این مطلب که امکانات عمرانی و زیربنایی به تنهایی نمی‌تواند مانع مهاجرت شود، یادآور شد: اگر فردی شغل و درآمد نداشته باشد، به‌طور طبیعی مهاجرت خواهد کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه تا به امروز برای رفع معضل بیکاری در کشور هیچ برنامه و طرح مشخص و مدونی وجود نداشته و تخصیص بودجه، تنها راهکار موجود برای ایجاد اشتغال بوده است.
به گفته‌ی رییس هیأت مدیره‌ی بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، معضل بیکاری فقط با پول و تزریق نقدینگی حل نمی‌شود.
دکتر عسکری آزاد در این‌باره توضیح داد: یک و نیم میلیارد دلار از طریق صندوق ذخیره‌ی ارزی برای ایجاد اشتغال هزینه شده است، اما از طریق سیستم بانکی و نه سازمان‌های توسعه‌ای و تسهیل‌گرانی که شغل را می‌فهمند.
وی خاطرنشان کرد: اقدام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در طراحی و پیاده‌سازی طرح‌ها، مدل‌ها و الگوهای اشتغال‌زایی، حتی از خود ایجاد اشتغال هم مهم‌تر است. طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت حاصل ساعت‌ها مطالعه و تحقیق است. تنها نهادی که بر روی روش‌های اشتغال‌زایی کار کرده و نتایج آن را انتشار داده، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنیاد برکتِ این ستاد است.

کد خبر: 1009762

وب گردی

وب گردی