۲ کیلوگرم از وزن بدن ما را باکتری‌ها تشکیل می‌دهند

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران از افتتاح سایت میکروبیوتا و نخستین Data base در زمینه میکروبیوتا به مناسبت روز جهانی میکروبیوم خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سید داور سیادت استاد میکروب‌شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران در حاشیه همایش درباره روز جهانی میکروبیوتا گفت: امسال ایران با یک سال تاخیر به جمع کشورهای برگزارکننده این روز بزرگ پیوست، همه افراد با شنیدن نام میکروب و باکتری بی تردید یاد بیماری هایی مانند سل، جذام، دیفتری، کزاز، سرخک و هپاتیت می افتند؛ اما امسال ما حضور باکتری ها و میکروب ها را در بدنمان جشن می گیریم زیرا باکتری ها بر بسیاری از حالات ما، حتی روانی و متابولیکی اثرگذار هستند.

۲ کیلوگرم از وزن بدن ما را باکتری ها به خود اختصاص می دهند

وی بیان کرد: من بسیار خوشحالم که اکنون در ایران محققانی فراوان در سطوح علوم پایه و بالینی در زمینه میکروب ها فعالیت می کنند، تعداد سلول های باکتریایی موجود در بدن ما حدود ۱۰۰ تریلیون (معادل ۲ کیلوگرم) بوده، این در حالی است که تعداد سایر سلول های بدن ما ۴۰ تریلیون هست به طوری که در طبیعت همواره این سوال مطرح می شود که آیا ما سوار باکتری ها هستیم یا باکتری ها سوار ما هستند؟

تعداد سلول های باکتریایی موجود در بدن ما حدود ۱۰۰ تریلیون (معادل ۲ کیلوگرم) بوده، این در حالی است که تعداد سایر سلول های بدن ما ۴۰ تریلیون هست به طوری که در طبیعت همواره این سوال مطرح می شود که آیا ما سوار باکتری ها هستیم یا باکتری ها سوار ما هستند؟

این عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران افزود: باکتری ها علاوه بر تعداد از نظر ژنوم هم از سایر سلول های بدن ما بیشتر هستند به طوری که ژنوم پروکاریوتی ۴۰۰ برابر ژنوم یوکاریوتی در بدن ماست به عبارتی دیگر حدود ۱۰ میلیون نوع ژنوم باکتری در بدن ما وجود دارد.

سیادت تاکید کرد: باکتری ها با نظمی خاص در بدن ما قرار گرفته اند که این آرایش ویژه باکتری ها سلامت ما را تامین می کند، بنابراین اگر این نظم به هر گونه به هم ریختگی دچار شود، فرد از اختلالات و بیماری های گوناگون رنج می برد.

وی تصریح کرد: اکنون در ایران حدود ۲۰ دانشجوی .Ph.D و تعدادی زیاد دانشجوی کارشناسی ارشد در انستیتو پاستور ایران و پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه میکروب ها با هم همکاری می کنند.

این عضو هیئت علمی انستیتو پاستور ایران با اشاره به دیگر برنامه های روز جهانی میکروبیوم در ایران گفت: افتتاح سایت میکروبیوتا و نخستین Data base در این زمینه، رونمایی از جلد اول نخستین کتاب جامع میکروبیوم و انتشار ویژه نامه پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت روز جهانی میکروبیوم از دیگر برنامه های این روز در ایران است.

سیادت یادآوری کرد: ما از حوزه میکروبیوم در پیشگیری، تشخیص و حتی درمان بیماری ها استفاده می کنیم.

نقش ژنتیک در بیماری‌های روانی

همچنین در ادامه اسماعیل شاهسوند رئیس مرکز تحقیقات اپی ژنتیک بیمارستان روزبه درباره نقش ژنتیک در بیماری های روانی گفت: ژن ها در همه رفتارهای طبیعی و غیر طبیعی انسان دخالت دارند، در بیماری های روانی که بیماری هایی پیچیده هستند، ژن های بسیار متعدد در کنار عوامل محیطی و رشدی حالت هایی غیر عادی مانند افسردگی، وسواس و اضطراب را به وجود می آورند.

وی گفت ممکن است در یک خانواده یک یا ۲ نفر تابلوی علامت بیماری را داشته باشند؛ ولی بقیه اشخاص تابلوی علامت بیماری را ندارند، بنابراین به طور قطع نمی توانیم بگوییم که این افراد سالم هستند زیرا این احتمال وجود دارد که ژنهای معیوب بخشی از مسیر بیماری را طی کرده باشند ولی هنوز به تابلوی علامت منجر نشده باشند همچنین ممکن است والدین به طور کامل سالم باشند اما جهش های دنوو در ژن فرد ایجاد شده باشد، جهش های دنوو یا ژنهای خفته بیماری زا به طور قطع به تابلوی علامت ختم نمی شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009763

وب گردی

وب گردی