ارزآوری دانشگاه فنی و‌حرفه‌ای با تکیه بر رویکرد اقتصاد مهارت محور

دوره های کوتاه مدت آموزش‌های عالی فنی و‌حرفه‌ای و مهارتی برای داوطلبان سنگالی در دانشگاه فنی و‌حرفه‌ای از امسال کلید خواهد خورد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای، ابراهیم صالحی‌عمران رئیس دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با اشاره به جزئیات همکاری این دانشگاه و‌ کشور سنگال گفت: در راستای همکاری های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای و با عنایت به سفر رئیس موسسه فنی‌و‌حرفه‌ای پرومکابیل (promecabile) کشور سنگال و هیئت همراه به ایران، لیست 50 دوره کوتاه مدت آموزشی فنی و‌حرفه‌ای و مهارتی به طرف سنگالی ارائه شد.
صالحی عمران افزود: با عنایت به امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه و طرف سنگالی در چهارم تیرماه امسال، طی درخواست و نامه رسمی از سوی طرف مذاکره کننده، با اعزام 141 نفر در 11 رشته برای حضور در دوره‌های کوتاه مدت در دانشکده های فنی و حرفه‌ای موافقت به‌عمل آمد. هم اکنون توسط دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی و معاونت آموزشی دانشگاه در زمینه محل برگزاری، طول مدت دوره‌ها، سرفصل‌ها و هزینه تمام شده دوره‌ها در حال بررسی است که انشالله در گام نخست از مهر یا بهمن ماه امسال این همکاری آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دوره‌های مذکور از 30 الی 40 ساعت بر حسب رشته های مختلف در نظر گرفته شده است، بیان کرد: این دوره‌ها به زبان فرانسه و با حضور مترجم برگزار خواهد شد. طرف سنگالی برای دوره‌های کوتاه مدت در گام نخست برگزاری رشته‌های صنایع چوب ، جواهر سازی، مکانیک عمومی، کار روی چرم، سفال و سرامیک، جوشکاری، صنایع دستی چوبی، مکانیک خودرو، طراحی لباس، الکترومکانیک و برق خورشیدی را درخواست کرده است.
رئیس دانشگاه فنی و‌حرفه‌ای گفت: در گام بعدی و در راستای اجرای تفاهم‌نامه همکاری، دانشگاه تعداد 100 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و 60 رشته کارشناسی به طرف سنگالی پیشنهاد کرده که دواطلبان پس از طی دوره‌های بین‌المللی مکالمه زبان فارسی و اعلام فهرست رشته های درخواستی از بهمن ماه امسال در دانشکده های فنی و حرفه‌ای مشغول به تحصیل خواهند شد.
صالحی عمران ادامه داد: دوره‌های کوتاه مدت بر حسب ساعت و میزان فنی و تخصصی بودن به ازای هر دوره از 160 الی 600 یورو و دوره های کاردانی و کارشناسی در رشته‌های نظری و حرفه‌ای 900 یورو و رشته های فنی و مهندسی 1000 یورو در سال تعیین و برآورد شده است.
وی تصریح کرد: سنگال یکی از بزرگترین کشورهای غرب آفریقا است که ظرفیت آن را دارد که به عنوان مرکز همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دیگر کشورهای قاره آفریقا قرار گیرد. در همین راستا طرف‌های سنگالی پیشنهاداتی را نیز ارائه کرده که مورد استقبال ما قرار گرفته است.
گفتنی است کشور سنگال در سال ۱۹۶۰ از زیر سلطه فرانسه خارج شد و به عنوان یک کشور آفریقایی که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، به عنوان یک پل فرهنگی بین مسلمانان وآفریقایی‌ها به‌شمار می‌‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009825

وب گردی

وب گردی