فلسفه وجودیِ گزینش، ارتقاء سطح سلامت اداری است

دومین نشست تخصصی مدیران گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با حضور مدیر کل گزینش و انتصابات دانشگاه آزاد اسلامی ، مدیر گزینش استان تهران و رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس واحد رودهن و مدیران گزینش استان تهران، در واحد رودهن برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، حسن شهرکی پور رئیس واحد رودهن در نشست تخصصی مدیران گزینش استان تهران ضمن خیرمقدم به حاضرین در این جلسه گفت: گزینش در تاریخ بشر از قدمتی طولانی برخوردار است و پیامبران الهی و ائمه معصوم علیهم‌السلام نیز همواره در فرازهایی از سخنان خود به‌گزینش افراد نیک و کارگزاران شایسته برای ارتقای سلامت جامعه و اسلام تأکید داشته‌اند.

وی افزود: فلسفه وجودیِ گزینش، ارتقاء سطح سلامت اداری است، بنابراین اهمیتِ نظامِ گزینش باید برای همیشه حفظ شود زیرا که هسته گزینش یکی از مهمترین عوامل تضمین سلامت در نظام اداری است و این ممکن نیست مگر با ارتقاء جایگاه هسته‌های گزینش در ادارات و جدی گرفتن آن به عنوان ناظرِ عادل بر عملکردِ افراد و در واقع گزینش چشمانِ بصیرِ یک تشکیلات است که می‌تواند ادارات و نهادها را از گزند مفاسدِ احتمالی نجات دهد.

رئیس واحد رودهن خاطر نشان کرد: با توجه به فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت گزینش باید تلاش نمود تا در راستای سالم‌سازی دستگاه‌های اداری، گزینشِ افراد و جذب نیروهای صالح، متدین و متعهد بر اساس معنویت، عقلانیت، عدالت، دین‌مداری و اخلاق باشد.

در ادامه مردانی مدیر کل گزینش دانشگاه آزاد اسلامی به اشاره به حجم بالای کار واحد های استان تهران گفت: در برخی از واحد های استان تهران به دلیل فراوانی رشته و تعداد بالای متقاضیان جذب تعداد اعضای هیات علمی و حق التدریس ها و و لزوم تبدیل وضعیت آنان در زمان مقرر ما با حجم انبوهی از کار مواجهه می باشیم و اگر تلاش و کوشش مستمر عزیزان ما در این واحد ها نباشد قطع به یقین دچار کاستی هایی خواهیم شد.

وی افزود: حضرت آقا نیز در دیدار اخیری که با مسئولین قوه قضاییه داشتند بر روی گزینش و انتصابات تاکید فراوانی داشتند زیرا افرادی که در این پست ها منصوب می شوند قطعا اثرگذار هستند.

مردانی تصریح کرد: گزینش مسئولیت خیلی سنگینی است بطوری که برخی اوقات فرق میان حق و باطل به نازکی یک تار مو می باشد و ما بنا به حکم وظیفه ای که داریم باید بدور از هرگونه سطحی نگری و پس از بررسی های بسیار، نظر نهایی خود را اعلام کرده تا حق مطلب ادا شود.

مردانی خاطر نشان کرد: اگر چه گذشته افراد بسیار مهم است اما بنا به توصیه امام (ره) میزان حال فعلی افراد است شاید در ابتدای امر کسانی بوده و باشند که به ارزش های انقلاب اعتقاد راسخ داشته اند اما در ادامه دچار شک و تردید شده و یا بالعکس آن نیز می تواند صادق باشد پس بنابراین باید هر دوحالت را در نظر گرفته و از سطحی نگری بپرهیزیم تا مبادا خدایی ناکرده در حق کسی اجحاف شود.

مردانی با استناد به حدیث نبی مکرم اسلام (ص) از دو گروه فقها و امراء به عنوان مصلحان جامعه نام بردو گفت: مصلحان اگر صالح باشند جامعه را بسوی کار خیر هدایت می کند و اگر ناصالح باشند جامعه را بسوی تباهی می برند.

در ادامه حجت الاسلام شریعتی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جلسه به بیان فرازها و فرودهای از نهج البلاغه و توصیه هایی که حضرت علی (ع) در خصوص گماردن افراد در پست های حساس داشته اند روی آورده و گفت: در یک ساختار اجرایی کنترل و نظارت باید با دیدی باز و دقیق باشد به نحوی که قابل خرید و فروش نباشد و تحت هر شرایطی خللی به آن وارد نشود.

وی افزود: برای همین در تعبیر ادبیات امیرالمومنین(ع) خطاب به مالک اشتر از واژه عیون استفاده شده است به این معنی که چشم هایی را انتخاب کن که هم صادق باشند یعنی سیستم را قبول داشته باشند و هم راست گو و درست کردار.

این عضو هیات علمی دانشگاه سپس به موضوع انصاف و رعایت آن از جانب کارگزاران در ساختار اداری پرداخت و گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم که بر همه ما واجب شرعی است رعایت انصاف است و مصداق بارز آن احترام به قانون است به این معنی که ما هر چقدر به قانون احترام بگذاریم به همان اندازه در حق خدا ومردم انصاف به خرج داده ایم.

وی افزود: در قوانین موضوعه نظام جمهوری اسلامی ایران نیز، امام (ره) تبعیت از قانون را واجب میداند و مقام معظم رهبری نیز در این باب مکررا توصیه هایی داشته اند که اگر ما عمل خلاف قانون انجام دهیم دچار خسران و عقوبت الهی می شویم.

شریعتی اظهار داشت: انسانی که در حق بندگان خدا بی انصافی کند در واقع دو دشمن دارد یک خداوند و دوم خلق خدا پس بنابراین اگر ما هدفمان الهی باشد خشنودی خدا را در نظر میگیریم و با بندگانش به نیکی رفتار می کنیم.

در ادامه این جلسه نشست تخصصی هاشمی مدیر گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با مدیران گزینش دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و باسخنرانی رادمرد برگزار شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1009908

وب گردی

وب گردی