دوران طلایی تابستان برای تشکل‌های دانشجویی/ از آموزش تا رایزنی با مسئولان + اینفوگرافی

فعالان تشکل‌های دانشجویی در فصل تابستان ، دغدغه تحصیلی و درسی کمتری داشته و از فراغت زمانی بیشتری برخوردار هستند؛ همچنین مناسب‌ترین زمان برای برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیتی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فعالیت دانشگاه‌ها و دانشجویان در ایام تابستان با کاهش چشمگیری مواجه می‌شود؛ اما این ماجرا برای تشکل‌های دانشجویی می‌تواند برعکس باشد و حتی فرصت محسوب می‌شود. به رغم اینکه امکان برگزاری برنامه‌های عمومی از قبیل دعوت سخنران، میزگرد، کرسی‌آزاد‌اندیشی، تریبون آزاد و غیره در این فصل از سال وجود ندارد، تشکل‌های دانشجویی می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب و برگزاری دوره‌های آموزشی درون تشکیلاتی، بستر فعالیت مناسب و مؤثر در سال تحصیلی جدید را فراهم سازند.

با توجه به اینکه در ایام تابستان، دانشجویان فعال تشکل‌های دانشجویی، دغدغه تحصیلی و درسی کمتری دارند و از فراغت زمانی بیشتری برخوردار هستند، مناسب‌ترین زمان برای برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیتی، ایام تعطیلات تابستان است.

در این گزارش سعی شده است به گوشه‌ای از فعالیت‌های آموزشی که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند در دستور کار خود قرار دهند، اشاره شود.

برگزاری سیر مطالعاتی

یک برنامه مطالعاتی منسجم، دارای برنامه زمانی مشخص است. سیر مطالعاتی می‌تواند پیرامون آثار بزرگان اسلام و انقلاب اسلامی همچون آثار امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی و شهید مطهری باشد یا می‌تواند پیرامون مطالعات موضوعی همچون تاریخ انقلاب، عفاف و حجاب، سیره شهدا، سبک زندگی اسلامی، سیره معصومین و اخلاق اسلامی قرار گیرد.

سیر مطالعاتی مناسب، ضمن تعیین برنامه زمانی، باید دارای انسجام مفهومی باشد و مطابق با ظرفیت مخاطب تدوین شود.

مجموعه آثار شهید مطهری به عنوان دایره‌المعارف نسبتاً جامعی از علوم اسلامی شناخته می‌شود که ضمن جامعیت موضوعی، از بیان شیوایی برخوردار است و فهم موضوعات را برای مخاطبان مختلف آسان می‌کند. آثار این شهید که مورد تأیید امام راحل(ره) نیز بود، می‌تواند ضمن پاسخ به شبهات مختلف سبب ایجاد یک مبنای فکری و عقیدتی منسجم و مستدل برای دانشجویان به ویژه فعالان تشکل‌ها شود. از این روی، برگزاری سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری می‌تواند در ایام تابستان برای فعالان تشکل‌های دانشجویی، انتخاب مناسبی باشد.

توصیه می‌شود در کنار برگزاری سیر مطالعاتی، از حضور یک استاد مجرب و متخصص در حوزه مربوط نیز بهره‌برداری شود تا ضمن هدایت دوره، پاسخگوی سوالات و ابهامات دانشجویان باشد.

دوره‌های تشکیلاتی

فعالیت در تشکل دانشجویی اصول و قواعد خاص خود را می‌طلبد و در صورتی که این اصول رعایت نشوند، ممکن است تشکل در مسیر دست‌یابی به اهداف خود دچار مشکل شود. مهارت‌های حضور در یک تشکیلات آرمانی از جمله مهارت‌های جذب نیرو، پرورش نیرو، جذب مخاطب، شیوه صحیح و موثر مطالبه‌گری از مسئولین و غیره جزو مهارت‌هایی است که فعالان تشکل‌های دانشجویی در سالیان متمادی کسب کرده‌اند و نسل به نسل، به دانشجویان دیگر منتقل کرده‌اند. از این جهت، استفاده از ادوار تشکل‌های دانشجویی در قالب برگزاری دوره‌های تشکیلاتی می‌تواند راهکار مناسبی برای انتقال تجربیات از نسل گذشته به نسل جدید فعالان تشکل‌ها باشد.

ایام تابستان همچنین فرصت مناسبی برای افزایش مهارت‌های فردی و گروهی اعضای تشکل‌های دانشجویی است. یک تشکل دانشجویی در مسیر خود به تخصص‌های فردی برخی از اعضا نیازمند می‌شود؛ به همین دلیل تشکل‌های دانشجویی با برگزاری دوره‌های تخصصی برای اعضای خود، می‌توانند نیاز تشکل را برای سال تحصیلی پیش‌رو برطرف کنند. فارغ از مهارت‌های فردی، برخی مهارت‌ها و ملزومات وجود دارد که نیاز است تمام اعضای تشکل‌های دانشجویی، نسبت به فراگیری آن‌ها اقدام کنند. در همین رابطه برگزاری دوره‌های جریان‌شناسی سیاسی، سواد رسانه‌ای، اصول نشریه‌نگاری و غیره توصیه می‌شود.

تدوین راهبرد تشکیلاتی

یک تشکل آرمانی، نباید واکنشگر به مسائل باشد؛ بلکه باید کنشگر باشد. برای تبدیل شدن به یک کنشگر مناسب، باید هدفمند فعالیت کرد و در راستای اهداف تشکل، برنامه ریزی منسجم، دقیق و مناسب صورت گیرد. به عبارت ساده تر، تدوین راهبرد تشکیلاتی در ایام تابستان، به یک تشکل دانشجویی کمک می‌کند که در طول سال تحصیلی جدید، تکلیف خود را بهتر بداند؛ بداند که چه کاری می‌خواهد انجام دهد، چرا می‌خواهد آن کار را انجام دهد و زمان مناسب برای انجام آن کار را بشناسد.

توصیه می‌شود پس از برگزاری برنامه‌های آموزشی و دوره‌های تشکیلاتی، نسبت به تدوین راهبرد تشکیلاتی اقدام شود.

تدوین برنامه مناسب برای جذب نیرو

جذب نیروی جدید، همواره جزو دغدغه‌های تشکل‌های دانشجویی بوده است. شروع سال تحصیلی جدید، به معنی حضور دانشجویان ورودی به دانشگاه‌هاست که به مراتب، شور و اشتیاق بیشتری از دانشجویان ترم بالایی دارند. لذا تشکل‌های دانشجویی با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توانند جذابیت‌ها و مزایای حضور دانشجویان در تشکل خود را به خوبی به دانشجویان جدیدالورود معرفی کنند. تشکلی که با برنامه و به صورت هدفمند به جذب نیرو می‌پردازد، به مراتب موفق‌تر از سایر تشکل‌های دانشجویی خواهد بود. برنامه جذب نیرو هم می‌تواند جزوی از راهبرد تشکیلاتی قرار گیرد.

کمبود بودجه، ماجراهای شورای فرهنگی دانشگاه‌ها و تلاش برای اقناع مسئولین دانشگاه به منظور اختصاص بودجه مناسب به برنامه مورد نظر تشکل، از جمله مواردی هستند که اعضای تشکل‌های دانشجویی به خوبی با آن‌ها آشنایی دارند.

بعد از تدوین راهبرد تشکیلاتی، اعضای تشکل‌های دانشجویی از همان ایام تابستان می‌توانند رایزنی‌های خود با مسئولان دانشگاه را شروع کنند. با این اقدام هم یک قدم از سایر تشکل‌ها جلو‌تر هستند و هم خود را به عنوان یک تشکل منظم و با برنامه به دانشگاه معرفی می‌کنند که این امر منجر به جلب حمایت‌‎های مختلف مسئولین دانشگاه، از جمله جلب حمایت‌های مالی مناسب از برنامه‌های تشکل می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه در ایام تابستان فراغت زمانی بیشتری برای اعضای تشکل‌های دانشجویی وجود دارد، می‌توان جلساتی را با مسئولین مختلف استانی یا شهرستان در نظر گرفت و دغدغه‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود را به آن‌ها منتقل کرد.

اردوی تشکیلاتی

برگزاری اردوهای تشکیلاتی، بستر مناسبی است تا ضمن ایجاد مودت و دوستی بیشتر میان اعضا، جلسات تشکیلاتی و دوره‌های آموزشی متعددی را به منظور پرورش نیرو برگزار کرد.

همچنین اردو‌های تشکیلاتی ظرفیت مناسبی را برای شناسایی استعداد‌ها و توانایی‌های اعضا فراهم می‌سازد و می‌تواند زمینه‌های یک سال تحصیلی خوب را برای تشکل فراهم کند.

معمولا شهر‌های مذهبی قم و مشهد، بهترین مقصد‌ها برای اردو‌های تشکیلاتی محسوب می‌شوند؛ اما با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان، مشهد بهترین گزینه برای برگزای اردو‌های تشکیلاتی‌ست.

به هرحال فصل تابستان برخلاف تصورات، می‌تواند بهترین دوره زمانی برای آماده سازی تشکل‌های دانشجویی جهت فعالیت یک‌ساله خود باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009915

وب گردی

وب گردی