افزایش تاب‌آوری اقتصادی با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان

توجه به زیر‌ساخت‌های انسانی و اقتصاد دانش‌بنیان که مورد تأکید مقام معظم رهبری‌ست، منجر به افزایش تاب‌آوری اقتصادی خواهد شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ظهور انقلاب اسلامی ایران باعث شد دشمن شکست خورده در جبهه نظامی، با آرایش جنگ اقتصادی و با رویکردی نرم، به تقابل با جمهوری اسلامی بپردازد و با اعمال تحریم های بیشتر، فشار حداکثری را بر مردم ایران تحمیل کند.

دشمن تحریم های شدیدتر اقتصادی و محدودیت بیشتری را در کسب‌و‌کار داخلی و ارتباطات خارجی در دستور کار قرار داده است؛ البته با تدبیر سنجیده و دقیق مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شد که بر اساس آن، راهبردی اساسی و کامل برای مواجهه با شرایط تحریم در دستور کار نظام جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

در ادبیات اقتصاد متعارف درباره فشارهای خارجی، مطالعات فراوانی انجام گرفته و از مفاهیمی مانند آسیب پذیری اقتصادی، تاب آوری اقتصادی، پایداری و مقاوم بودن اقتصاد استفاده شده است؛ کشورها در مقابله با فشارها و تکانه های اقتصادی که منجر به تغییر مسیر رشد و توسعه کشورشان می شود، عکس العمل های متفاوتی که متناسب با میزان استحکام اقتصاد، نوع و شدت تکانه فشار است، نشان می دهند.

در اقتصاد ایران پس از اعمال تحریم ها و آغاز جنگ اقتصادی، راهکاری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح شد که هدف آن رشد شاخص های اقتصادی و دست یابی به اهداف چشم انداز بیست ساله بوده است. پیشنهاد به‌کارگیری اقتصادی مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا در بهمن ماه سال 1392 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

یکی از رویکردهای اصلی اقتصاد مقاومتی، ارتقای تاب‌آوری اقتصادی است؛ چرا که یکی از مؤلفه های رشد شتابان، پایدار و هدف گذاری شده در سند چشم انداز 20 ساله کشور، ارتقای سطح تاب‌آوری اقتصادی است؛ بنابراین اتخاذ تدابیر و راهبردهای متناسب با شرایط اقتصادی برای برون‌رفت از شرایط فعلی، امری ضروری است. امروز نگاه جهانی از تمرکز بر کاهش آسیب‌پذیری، به افزایش تاب‌آوری تغییر کرده است؛ در واقع رویکرد اقتصادی کشورها به سمت اجرای اقتصاد تاب‌آور گرایش پیدا کرده است.

به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی، مدیریت اقتصاد کشور را به سمت استفاده از الگویی جامع و کارآمد مبتنی بر آرمان های بلند حضرت امام(ره) و شهدای دفاع مقدس هدایت می کند؛ در این راستا، مشارکت گسترده فعالان و کارآفرینان اقتصادی، تاکید بر توانمندی های بخش خصوصی، رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در آن یک ضرورت غیر قابل انکار است. از آن جایی که مشکلات اقتصادی می تواند فشار اقتصادی و غیر اقتصادی داشته باشد، ضرورت شناخت عوامل این موضوع باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

توجه به زیر ساخت‌های انسانی و اقتصاد دانش بنیان که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، منجر به افزایش تاب‌آوری اقتصادی خواهد شد؛ با تقویت مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان و هماهنگی مستمر دانشگاه با صنعت و بدنه جامعه، می توان به این هدف دست یافت. همچنین ساماندهی محیط کسب و کار، توسعه فرهنگی و انسانی، تقویت باورهای دینی مردم جامعه، نظام اقتصادی کلان پایدار، رویکرد جهادی مدیریت جهادی، رفع موانع تولید، کاهش نظام دیوان سالاری، حمایت ارکان حکومتی از بخش خصوصی و سرمایه گذاران،افزایش سرمایه اجتماعی، ایجاد فضای مناسب برای رقابت پذیری، مردمی کردن اقتصاد، توجه به کارآفرینان، شفافیت، جلوگیری از فساد اقتصادی و اداری و مشارکت آحاد مردم در فعالیت های اقتصادی، در تحقق سیاست های اقتصادی مقاومتی و افزایش تاب‌آوری اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است.

نویسنده: «مسعود طاهری لاری» عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

انتهای پیام/

کد خبر: 1009955

وب گردی

وب گردی