اعتماد دوباره به اروپا در قالب اینستکس عقلانی نیست

۱۲ تشکل دانشجویی استان یزد خطالب به وزیر امور خارجه اعلام کردند:اعتماد دوباره به اروپا در قالب اینستکس یا هر تعهد دیگری امری به دور از عقلانیت است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۱۲ تشکل دانشجویی استان یزد در اعتراض به اینستکس نامه‌ای را خطاب به ظریف نوشتند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده‌است: تجربه همچون چراغ راهی برای طی کردن مسیر آینده و تصمیم گیری‌ها است لذا بازخوانی تجربه تلخ برجام و نقش اتحادیه اروپا در ناکامی آن خالی از لطف نیست؛ در این تجربه تاریخی شاهد انجام تمام و کمال تعهدات توسط جمهوری اسلامی و بی‌تعهدی و نقض‌های مکرر طرف مقابل در برابر تعهداتش بوده‌ایم و در این میان با خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها خود را میانجی و مشکل‌گشا و بازگرداننده آمریکا به تعهداتش ذیل برجام معرفی کردند.

در نامه 12 تشکل دانشجویی استان یزد تاکید شده‌است: انتظار ایران از اروپا خرید نفت ایران توسط اروپا و تبادلات بانکی بود که هیچ کدام عملی نشد و در این مدت اروپا جز وعده وحرف و بیانیه‌های رنگارنگ سیاسی هیچ اقدامی عملی مثبتی از خود نشان نداده است؛ بلکه گاه در مقام سخن هم خانم موگرینی به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی هیچ اقدامی جز تاسف در قبال عدم پایبندی آمریکا به برجام و همچنین عدم انجام اقدامات عملی اتحادیه اروپا در راستای تعهداتش از خود نشان نداده است؛ این اتفاقات مهر تاییدی برگفته شما که در تاریخ 4/6/ 1397 در برنامه تلوزیونی حالا خورشید است مبنی بر اینکه:« اروپا و آمریکا دو متحد قدیمی هستند و باقی خواهند ماند و ما نمی توانیم آن ها را از یکدیگر جدابدانیم.» اظهار کردید است.

در بخش دیگری از این نامه آمده‌ است: باعنایت بر تجربیات فوق و نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران امر و هم‌چنین عدم وجود هیچ‌گونه تضمینی برای اینستکس بر هر انسان عاقلی واضح و مبرهن است که اعتماد دوباره به اروپا در قالب اینستکس یا هر تعهد دیگری امری به دور از عقلانیت است و لذا به تعبیر رهبر معظم انقلاب ،طرح این موضوع به شوخی تلخی می‌ماند که دلخوش کردن به آن دور از تعقل و انقلابیگری است.

در ادامه این نامه عنوان شده است: آقای ظریف شما از ابتدا در بطن برجام بوده‌اید و بیشتر از همه باید بر این نکته اذعان نمایید که «جوهر توافق با اروپا از جنس جوهر توافق با آمریکاست و ارزشی ندارد» و اگر به توان و تولید داخلی اتکا کنید می توان به راحتی در مقابل تحریم ها ایستاد و آمریکا را شکست داد البته باید ازکشور های اروپایی قطع امید کنید و در ثانی این را هم از یاد نبرید که ما توان خوبی در دور زدن تحریم ها را داریم. به همین منظور انتظار می‌رود از وزارت امور خارجه ضمن پایبندی به اصول در سیاست خارجی از پذیرش تعهدات خلاف تجربه و عقل و منافع و مصالح عممومی مردم پرهیز کند به علاوه مطالبه مهم ما اجرا شدن طرح کاهش تعهدات هسته ای و از سرگیری فعالیت هسته‌ای حتی در صورت اجرا کردن اینستکس توسط اروپا است.

در بخش پایانی نامه ذکر شده است: درپایان لازم به ذکر است که ما دانشجویان انقلابی هیچ گاه در برابر تعهدات و لوایحی که با منفعت ملی در تعارض است سکوت نخواهیم کرد و منتظر اقدام و مواجهه انقلابی جنابعالی و دستگاه دیپلماسی کشور با این‌گونه بازی‌های سیاسی غربی‌ها هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009975

وب گردی

وب گردی