ساخت سنسور اندازه گیری پارامترهای چاه های نفت در واحد یاسوج/ توسعه گیاهان دارویی و صنعت گردشگری در راستای طرح پایش

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج گفت: پژوهشگران واحد یاسوج سنسوری درون چاهی برای اندازه گیری و تست پارامترهای چاه های نفت از جمله فشار و دما ساخته اند.

صمد نجاتیان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ماموریتهای واحدیاسوج در راستای طرح پایش اظهار کرد: طرح پایش، طرحی ملی است که با هدف هدایت تحصیلات تکمیلی به سمت حل مشکلات جامعه طراحی شده است؛ دانشگاه آزاد اسلامی استان کهکیلویه و بویر احمد نیز اقدامات و قعالیت های خود را در سال تحصیلی جدید بر مبنای طرح پایش تنظیم خواهد کرد.

وی افزود: در طرح پایش، پایان نامه های دانشجویی به گونه ای خواهد بود که بتواند مشکلات کلیدی کشور را حل و فصل کند؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج با توجه به پتانسیل هایی که از لحاظ وجود هیات علمی متخصص، آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و موقعیت ژئوپلوتیکی استان در اختیار دارد، می تواند نقش مهمی را در این طرح ایفا کند.

نجاتیان ادامه داد: باتوجه به پتانسیل های گردشگری که در سطح استان کهکیلویه و بویراحمد وجود دارد، دانشگاه آزاد واحد یاسوج در راستای ماموریت های پایشی خود، موضوع توسعه گردشگری را در دستور کار قرار داده است. موضوع گیاهان دارویی نیز دومین ماموریت واحد یاسوج در حوزه طرح پایش محسوب می شود.

وی با اشاره به توسعه قراردادهای برون دانشگاهی واحد یاسوج گفت: واحد یاسوج در راستای توسعه قراردادهای برون دانشگاهی، قراردادی را با شرکت صنایع غذایی «کوبودنا» منعقد کرده است ؛این شرکت در زمینه تولید نان هایی که در خمیر آن ها از گیاهان دارویی استفاده می شود فعالیت دارد. دانشجویان واحد یاسوج می توانند دوره کارآموزی خود را در این شرکت بگذارنند.

معاون پژوهش و فناوری واحد یاسوج اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج قرار داد دیگری را با اداره جهاد کشاورزی استان کهکیلویه و بویراحمد منعقد کرده است؛ محور اصلی این قرارداد کاهش مصرف آب در تاکستان های استان است که برای این امر از ظرفیت های دانشجویی واحد استفاده می شود. آزمایشگاه صنایع غذایی و گیاهان دارویی نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

صمدی در پایان گفت: پژوهشگران واحد یاسوج سنسوری درون چاهی برای اندازه گیری و تست پارامترهای چاه های نفت از جمله فشار و دما ساخته اند؛ این سنسور با استفاده از مهندسی معکوس طراحی شده که قیمت نمونه خارجی آن نزدیک به 300 میلیون تومان است اما محققان واحد یاسوج با قیمت 120 میلیون تومان آن را طراحی کرده اند. این محصول در آینده ای نزدیک به مرحله تجاری سازی خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1009989

وب گردی

وب گردی