تقویت رشته‌های علوم‌پایه در دستور کار وزارت علوم

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در حال تصویب برنامه‌هایی برای تقویت رشته‌های علوم پایه در مراجع مربوطه هستیم که تسهیلات بیشتری از سوی دانشگاه‌ها به داوطلبان علوم پایه ارائه شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی وزیر علوم صبح امروز در بازدید از حوزه امتحانی کنکور سراسری سال ۹۸ در دانشگاه شهید بهشتی درباره گرایش داوطلبان به رشته‌های علوم پایه گفت: ۵۶ درصد از داوطلبان در رشته‌های علوم تجربی هستند و تلاش این است که رشته‌های مختلف به خصوص رشته‌های علوم پایه را تقویت کنیم.

وی افزود: برنامه‌هایی برای تقویت رشته‌های علوم پایه در نظر داریم.

وزیر علوم اظهار داشت: در مراجع مربوطه قرار است برنامه‌هایی مصوب شود که در صورت تصویب، آن را ابلاغ می‌کنیم تا دانشگاه‌ها با ارائه تسهیلات به داوطلبان علوم‌پایه، سبب تقویت این رشته شوند.

غلامی درباره حضور داوطلبان در کنکور سراسری امروز گفت: برای رشته‌های تحصیلی با آزمون کنکور سراسری سال ۹۸ تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۱۵ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۶۴ هزار و ۲۴۱ نفر در گروه ریاضی و فنی، تعداد ۶۳۷ هزار و ۲۴۶ نفر در گروه علوم تجربی، تعداد ۲۸۲ هزار و ۳۰۶ نفر در گروه علوم انسانی، تعداد ۲۵ هزار و ۱۳۵ نفر در گروه هنر و تعداد ۱۰ هزار و ۸۷ نفر در گروه زبان‌های خارجی ثبت نام کردند.

به گفته وزیر علوم، آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح امروز پنجشنبه ۱۳ تیرماه آغاز شده و آزمون داوطلبان گروه هنر در بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۱۳ تیر، آزمون داوطلبان گروه علوم تجربی نیز صبح فردا جمعه ۱۴ تیر و آزمون داوطلبان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعدازظهر جمعه ۱۴ تیر ۹۸ در ۳۸۱ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۵۱۸ حوزه امتحانی برگزار می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه موضوع اشتغال سبب شده داوطلبان به سوی برخی رشته‌های دیگر کشیده شوند، گفت: ما می‌خواهیم فضا را مناسب کنیم.

وی افزود: داوطلبانی که انتخاب رشته خود را به درستی انجام دهند قبول می‌شوند، همچنین تعداد زیادی از رشته‌ها نیز به صورت بدون آزمون دانشجو پذیرش می‌کنند که البته امسال تعداد کمی برای این دوره‌ها ثبت‌نام کردند، اما تلاش ما این است که این مسیر را ادامه دهیم.

وی درباره حذف کنکور نیز گفت: حذف کنکور نیاز به مصوبه دارد که در حال پیگیری آن هستیم اما می‌توانیم بیش از ۸۰ درصد داوطلبان را بدون کنکور جذب کنیم.

وزیر علوم در پاسخ به سوالی درباره حذف پایان‌نامه کاغذی گفت:‌ این طرح برای صرفه‌جویی در کاغذ است و شرایط زمانه به ما می‌گوید با توجه به دسترسی همه به سیستم الکترونیکی می‌توان اسناد را با روش مجازی ارائه داد، با توجه به اینکه قانون تقلبات علمی نیز تا چند روز آینده اعلام می‌شود، روشی برای بررسی اسناد قبل از رفتن به آرشیو صورت می‌گیرد که شامل تمام دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت است و کارگروه‌هایی وظیفه رسیدگی بر آن را برعهده دارند.

وی عنوان کرد: آئین‌نامه قانون مقابله با تقلب علمی نیز هفته آینده ابلاغ می‌شود، همچنین قرار است کارگروه اخلاق پژوهشی در وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و تمامی دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود تا بر اجرای این آئین‌نامه نظارت کنند.

غلامی همچنین درباره برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها گفت: اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها هفته آینده با موضوع مهم بحث ارتباط مراکز علمی با جامعه برگزار می‌شود و ارتباط صنعت با دانشگاه و بررسی افزایش زمینه اشتغال را در دستورکار داریم.

منبع: فارس

کد خبر: 1010043

وب گردی

وب گردی