آینه نانویی خودرو تولید شد/ مجهز به نانوپوشش ضد بازتاب نور

محققان موفق به تولید آینه های خودرو با فناوری نانو شدند که در آن از نانوپوشش های ضد بازتاب نور استفاده شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، آینه‌ها در صنعت خودرو کمی متفاوت با دیگر آینه‌ها هستند و ویژگی‌های خاص خود را دارند. از جمله ویژگی‌های شیشه آینه‌های جانبی خودرو، کوژ (محدب) بودن آن است. این ویژگی باعث می‌شود بیننده، در مقایسه با زمانی که از آینه‌های تخت و کاو (مقعر) استفاده می‌کند، زاویه دید بیشتری داشته باشد و گستره وسیع‌تری را ببیند.

منسوخ شدن پوشش جیوه‌ای به علت معایب و مشکلات زیست‌محیطی و استفاده از ماده کروم برای تبدیل شیشه به آینه نیز از دیگر مواردی است که در صنعت تولید آینه‌های جانبی خودرو حائز اهمیت است.

همچنین در آینه‌های جانبی خودرو پوشش‌دهی نه در پشت آینه، بلکه بر روی آن انجام می‌گیرد. علت این امر این است که پوشش‌دهی بر پشت آینه موجب ایجاد دوبینی برای راننده شده و احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهد.

مواردی که اشاره شد از الزامات صنعت ساخت آینه‌های جانبی خودرو است اما یک شرکت ایرانی توانسته با تولید آینه با پوشش نانو بازتابنده کروم نانومتری استانداردهایی فراتر از موارد مذکور را تحقق بخشد.

در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی آینه خودرو صرفاً به صورت سنتی و بدون اندازه‌گیری‌های دقیق اقدام به تولید این محصول می‌کنند و محصولات تولیدی آن‌ها برای آینه سمت چپ خودرو عموماً دارای R ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ بوده و این امر به معنای انحنای کمتر شیشه و وسعت دید کمتر و بعضاً دارای موج در شیشه‌های تولیدی است، یک شرکت ایرانی توانسته با به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا محصولاتی با R استاندارد (۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ در دو سوم آینه و ۲۵۰ تا ۴۰۰ در یک سوم آینه) تولید کند.

همچنین آنچه این محصول را تبدیل به محصول نانویی با قابلیت‌های خاص کرده استفاده از شیوه اسپاترینگ، به عنوان یک سیستم پوشش‌دهی تحت خلأ، در لایه‌نشانی ماده کروم بر روی شیشه است. با استفاده از این روش، لایه‌نشانی با جای‌گذاری تک تک اتم‌های کروم صورت می‌گیرد و در نتیجه ضخامت لایه ایجاد شده بسیار کم خواهد بود.

در شرایطی که آینه‌های پوشش داده شده با جیوه ۱۰۰ درصد نور تابیده به آینه را بازتاب می‌دهند، میزان بازتاب نور در آینه‌های پوشش داده شده با کروم به شیوه اسپاترینگ ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

این در حالی است که اگر ضخامت لایه کروم افزایش یابد تمام نور تابیده شده بازتاب می‌یابد و این امر در آینه‌های خودرو موجب ایجاد اختلال در دید راننده در شب خواهد شد؛ اما لایه نازک کروم این امکان را ایجاد می‌کند که بخشی از نور تابیده شده به شیشه از آن گذر کند و فقط بخشی از آن بازتاب شود.

این محصول که مورد تأیید ستاد توسعه فناوری نانو بوده اکنون در بازار موجود است و تاییدیه نانو مقیاس را دریافت کرده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1010057

وب گردی

وب گردی