پایش ماهواره‌ای سد سبلان/تهیه مدل ۳ بعدی برای مطالعات هیدرولوژیکی

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویر ماهواره ای، وضعیت سد سبلان واقع در استان اردبیل را پایش کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مدل ارتفاع رقومی زمین (Digital Elevation Model) نمایشی سه بعدی از سطح زمین است که معمولاً برای نشان دادن ویژگی‌های توپوگرافی/ناهمواری‌های زمین تهیه و در حوزه‌های مختلف منابع زمین استفاده می‌شود.

این مدل ارتفاعی یکی از مهمترین داده‌های مورد نیاز جهت آنالیزهای مکانی در سنجش از دور و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی است و با توجه به منبع تولید آن از دقت مسطحاتی و ارتفاعی متفاوت برخوردار است.

بر این اساس سازمان فضایی ایران با استفاده از این مدل، وضعیت سد سبلان واقع در استان اردبیل را پایش و بررسی کرد.

در نقشه زیر با استفاده از مدل رقومی ALOS/ PALSAR که دارای توان تفکیک مکانی ۱۲.۵ متر بوده، مدل سه بعدی از سد مخزنی سبلان و بلندی‌های اطراف آن تهیه شده است.

همچنین با استفاده از تصویر ماهواره‌ای ماهواره سنجش از دور سنتینل -۲ مساحت سطح آب در این سد به اندازه تقریبی ۳.۳۵ کیلومتر مربع محاسبه شده که در مطالعات هیدرولوژیکی حائز اهمیت خواهد بود.

سد سبلان، بزرگترین سد شهرستان مشگین شهر است که در شمال شرقی این شهرستان و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال‌غربی شهر اردبیل روی رودخانه قره سو قرار گرفته است.

این سد با قابلیت ذخیره سازی بالا، نقش بسیار مهمی در تأمین آب اراضی دیم و باغات مشگین شهر در طرفین رودخانه و کنترل سیلاب ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010095

وب گردی

وب گردی