کارگروه ویژه همکاری های ایران و چین در فناوری اطلاعات تشکیل می‌شود

وزرای فناوری اطلاعات ایران و چین با توجه به تهدیدهای مشترک دو کشور، راه حل هایی برای مقابله با تهدیدات را بررسی و مقرر کردند کارگروه مشترک ویژه همکاری های فناوری اطلاعات تشکیل دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از وزارت ارتباطات، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با میائو وِی وزیر صنعت و فناوری جمهوری خلق چین در پکن دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین با ذکر سابقه روابط دوستانه ایران و چین، به گفتگوهای مثبت و سازنده اخیر میان رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در بیشکک اشاره کرد و گفت: همانطور که رئیس جمهور چین اعلام کرده، عزم پکن برای حفظ و توسعه روابط راهبردی دو کشور راسخ است.

به گفته میائو وِی، هر دو کشور ایران و چین با فشارهای آمریکا مواجه هستند اما استکبار و تحریم‌های یکجانبه چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه اقتصادی در دنیای امروز پذیرفتنی نیست و قطعاً با شکست مواجه می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی نیز در این دیدار با اشاره به چند هزار سال روابط تاریخی ایران و چین گفت: علاوه بر سابقه دوستی تاریخی، در دوره اخیر اشتراکات سیاسی نیز ایران و چین را به یکدیگر نزدیک ساخته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان با ابراز خرسندی از شرکت در اجلاس تابستانه مجمع جهانی اقتصاد در دالیان، سخنان نخست وزیر چین در این اجلاس در خصوص روند اصلاحات اقتصادی در چین را حائز اهمیت دانست و گفت: این سیاست‌ها روش هوشمندانه‌ای برای مقابله چین با تحریم‌های آمریکا است.

آذری جهرمی با اشاره به سخنان وزیر چین در مورد فشارهای آمریکا علیه شرکت‌های بزرگ چینی حوزه فناوری اطلاعات همچون ZTE و هوآوی، گفت: ما متوجه دلیل فشارهای آمریکا بر چین هستیم؛ بدیهی است که آمریکا که از دستیابی چین به فناوری‌های پیشرفته‌ای که در گذشته انحصار آنها را در دست داشت، به شدت ناخرسند است.

وی افزود: آمریکا استعمارگری نوینی را در حوزه فناوری اطلاعات در دوره انقلاب صنعتی چهارم آغاز کرده و در تلاش است تا انحصار فناوری‌های استراتژیک نوظهور همچون هوش مصنوعی را در اختیار خود داشته باشد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: ما با تهدیدات مشترکی مواجه هستیم بنابراین راه حل های مشترکی را باید به وجود آوریم.

در ادامه وزرای فناوری اطلاعات دو کشور ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری‌های دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند و مقرر شد در اسرع وقت کارگروه ویژه ای ذیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور برای پیگیری همکاری‌های ایران و چین در حوزه ICT تشکیل شود. وزیر صنعت چین همچنین اعلام کرد که هیئت ویژه ای را از طرف آن وزارتخانه برای شرکت در نمایشگاه الکامپ به ایران اعزام می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت در اجلاس تابستانه مجمع جهانی اقتصاد به دالیان چین رفته است.

وی روز گذشته به منظور دیدارهای دوجانبه با مقامات دولت چین و برخی اعضای سازمان‌های بین المللی وارد پکن شد و ملاقات امروز نخستین دیدار وزرای ارتباطات دو کشور در طول سه سال گذشته بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010096

وب گردی

وب گردی