وثوقی‌مطلق: کشت ایروپونیک زعفران  در واحد بجنورد انجام می‌‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی گفت: کشت ایروپونیک زعفران، بدون آب و خاک در یک فضای تقریبا چهار‌ هکتاری با بهره‌‌‌‌گیری از رطوبت آب؛ برای اولین بار در خراسان شمالی توسط مرکز رشد واحد بجنورد انجام شده است.

رجبعلی وثوقی مطلق رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای حاصل از هم‌‌‌جواری دانشگاه با صنعت و صنایع موجود در این استان گفت: هم‌‌جواری دانشگاه با صنعت، منجر به ایجاد رابطه‌ای متقابل میان دانشگاه و صنعت خواهد شد که بزرگ‌ترین دستاورد آن توسعه و تعالی کشور در استفاده از متخصصان بومی داخلی و بی‌نیازی از بیگانگان است.

وی افزود: اگر صنعت و دانشگاه به هم اعتماد کنند هم صنعت از دانش روز برای توسعه امور تولید داخلی بهره می‌‌برد هم دانشجویان و استادان به طور عملی تجربه‌‌‌های خود را در راه آبادانی کشور به‌کار می‌‌گیرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال حاضر، صنایع پتروشیمی و آلومینیوم‌‌سازی جزو صنایع فعال در استان خراسان شمالی است و دانشجویان به تناسب رشته‌‌های تحصیلی خود برای گذراندن دوره‌های کارآموزی در شهرک صنعتی مرتبط با این امور و حضور در کارخانجات مختلف، آموزش‌‌های عملی لازم را فرامی‌گیرند.

وثوقی مطلق تصریح کرد: در حال حاضر، رشته‌‌‌های شیمی و مکانیک جزو رشته‌های مرتبط با این صنایع در سطح استان است که در واحدهای دانشگاهی ما تدریس می شود.

وی درباره دیگر صنایع فعال و هم‌جوار دانشگاه آزاد استان خراسان شمالی یادآور شد: کشاورزی یکی دیگر از صنایع فعال در سطح استان است. در واحد بجنورد یک مزرعه ده هکتاری داریم که دانشجویان به طور عملی مهارت‌‌‌های مربوط را می‌‌آموزند و این مزرعه در نزدیک دانشگاه قرار دارد. فعالیت دانشجویان در این مزرعه و آموزش مهارت‌‌های عملی، مصداق بارز دانشگاه هم‌‌‌‌جوار صنعت است که با داشتن رشته کشاورزی غنی تا مقطع دکتری آینده روشنی پیش رو دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان شمالی متذکر شد: در مرکز رشد واحد بجنورد، کشت ایروپونیک زعفران بدون آب و خاک در یک فضای تقریبا چهار هکتاری و اتاقی صدمتری با بهره‌‌‌‌گیری از رطوبت آب؛ برای اولین بار در خراسان شمالی انجام شده است. در حال حاضر، این محصول به مرحله تجاری‌‌سازی و تولید انبوه رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010141

وب گردی

وب گردی