بیانیه ایران: درخواست آمریکا برای نشست شورای حکام طنزتلخ تاریخ است

نمایندگی ایران در سازمان های بین المللی مستقر در وین، درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره فعالیت هسته ای ایران را طنز تلخ تاریخ خواند.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز ،نمایندگی ایران در سازمان های بین المللی مستقر در وین با صدور بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر شد آورده است: این طنزی تلخ است که همان رژیمی که برجام را از طریق خروج غیر قانونی و یکجانبه نقض کرد و به دیگران فشار می‌آورد تا اقدام مشابهی را صورت دهند و با اعمال زور مانع اجرای آن توسط جامعه بین المللی می‌شود، نسبت به اجرای همان توافق، ابراز نگرانی کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: اینکه آمریکا به عنوان ناقض اصلی برجام، این در خواست را مطرح کرده نشان دهنده انزوای این کشور در مخالفت با رویکرد چند جانبه گرایی و حاکمیت قانون در مسائل بین المللی است.

بر اساس این بیانیه، تصمیم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام، در واکنش به شرایطی است که آمریکا ایجاد کرده است؛ از جمله آنهایی که می‌خواهند تعهداتشان در برجام را اجرا کنند، تحریم می‌کند.

نمایندگی ایران همچنین تصریح کرد که درخواست آمریکا با مأموریت شورای حکام و پادمان‌های مرتبط نسبتی ندارد و مسائل مرتبط با اجرای برجام در چارچوب سازوکاری که در این رابطه طراحی شده قابل پیگیری است.

به گزارش مهر نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین روز جمعه از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرد تا نشست اضطراری درباره گزارش اخیر مدیر کل، پیرامون برنامه هسته‌ای ایران برگزار شود.

در بیانیه نمایندگی آمریکا آمده است: آمریکا با قدرت از آژانس بین المللی انرژی اتمی و تلاش‌های آن برای راستی آزمایی فعالیت‌های تهران حمایت می‌کند و همانگونه که «جکی ولکات» سفیر آمریکا در سازمان‌های بین المللی پیش از این گفته است هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران و تغییرات آن باید در اختیار شورای حکام قرار گیرد تا نسبت به اجرای تعهدات ایران تحت پادمان و تعهدات هسته‌ای ارزیابی شود.

در پی این اقدام خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شورای حکام این نهاد دهم ژوئیه (چهارشنبه ۱۹ تیر) بنا به درخواست آمریکا جلسه ویژه‌ای درباره ایران تشکیل می‌دهد.

آژانس اخیراً تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه گذشته گفت: ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم از پیش اعلام کرده بودیم. مرحله بعد هم در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را هم اجرا خواهیم کرد.

وی افزود: در نامه رئیس جمهوری صراحتاً بیان شده در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

آمریکا سال گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. اروپا نیز در سالهای اخیر در هراس از فشار آمریکا از اجرای تعهدات خود مطابق برجام ناتوان بوده است.

کد خبر: 1010149

وب گردی

وب گردی