هاشمی: همکاری واحد بیرجند با کشور افغانستان در توسعه صنعت کشاورزی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: یک قرارداد فرا‌‌‌سرزمینی برای تولید محصولات کشاورزی با کشور افغانستان منعقد کردیم. درصددیم تا دانش کشاورزی خود را به این منطقه برده و اقدام به تولید محصولات مشترک کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کشاورزی، صنعتی مهم و حیاتی برای تامین نیازهای اولیه مردم یک کشور است. بدون تردید، توسعه و پیشرفت این صنعت، منجر به خودکفایی و استقلال ایران در تولید محصولات غذایی خواهد شد. دانشگاه آزاد به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور در زمینه توسعه این صنعت ورود کرده و دکتر طهرانچی ریاست این دانشگاه با توجه به کاهش اقبال از این رشته برنامه‌ریزی‌‌‌‌‌های منسجمی را برای توسعه صنعت کشاورزی ایجاد کرده است.

در حال حاضر، شورای اقتصاد دانش‌بنیان و معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در زمینه توجه به علوم کشاورزی وارد شده است. برای بررسی بیشتر فعالیت‌‌های کشاورزی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد به سراغ روسای واحدهای دانشگاه آزاد رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است.

سید حسن هاشمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی در گفت‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره توسعه کشاورزی در کشور و نقش دانشگاه آزاد در این مسیر گفت: کشاورزی، صنعت مهم و حیاتی کشور بوده که در تامین نیازهای اولیه مردم نقشی تعیین‌‌‌کننده دارد. پیشرفت در این صنعت منجر به استقلال و خودکفایی در تولید محصولات غذایی شده و یکی از عوامل مهم استقلال و خودکفایی در کشور به شمار می‌‌رود.

وی درباره فعالیت‌‌های کشاورزی در واحد بیرجند افزود: در حال حاضر، یک دانشکده کشاورزی فعال و پویا در واحد بیرجند داریم که با توجه به جذب 160 نفر دانشجوی افغانستانی در این واحد دانشگاهی؛ یک قرارداد فرا‌‌‌سرزمینی برای تولید محصولات کشاورزی با کشور افغانستان منعقد کردیم. درصددیم تا با توجه به منابع آبی مناسب و ظرفیت خوبی که در این کشور وجود دارد دانش کشاورزی خود را به این منطقه برده و اقدام به تولید محصولات مشترک کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی در ادامه خاطرنشان کرد: کشت چغندر قند از جمله محصولاتی است که درصدد تولید آن در کشور افغانستان هستیم و کارخانه‌‌ای در این کشور برای تولیدات مرتبط با این محصول وجود داشته که در تلاش هستیم دوباره آن را راه‌‌اندازی کنیم. یکی از محصولات مهم و مورد علاقه افغانستان در توسعه صنعت کشاورزی، زعفران بوده که برای کشت و تولید این محصول هم برنامه‌‌ریزی داریم.

هاشمی درباره محصولات کشاورزی در مزرعه مجاور واحد بیرجند تاکید کرد: در حال حاضر، یک مزرعه در مجاورت واحد بیرجند داریم که 30 هکتار مساحت دارد همچنین مزرعه 102 هکتاری در حاجی آباد 15 کیلومتری دانشگاه وجود دارد که محصولاتی چون زعفران و عناب در این مزارع کشت می‌‌شود. در مزرعه حاجی آباد، کاشت عناب به روش علمی را آغاز کردیم و 32 هکتار از این مزرعه را به تولید عناب اختصاص دادیم.

وی در پایان تصریح کرد: دانشگاه آزاد استان خراسان جنوبی یک مرکز تحقیقات کشاورزی در سطح استان ایجاد کرده و در شهرهای مختلف ماموریت‌‌‌هایی را تحت عنوان ایستگاه‌‌های تحقیقات کشاورزی تعیین کردیم. برهمین مبنا ماموریت توسعه کشاورزی کشور در بیرجند مختص به کاشت عناب، قائن زعفران و زرشک همچنین در طبس خرما و نهبندان زیتون مشخص شده است. فعالیت‌‌های خوبی در کشت و برداشت این محصولات آغاز شده که بدون شک بعد از سپری شدن زمان لازم به تجاری‌‌‌سازی خواهد رسید.

گفتنی است، توجه به صنعت کشاورزی در دانشگاه آزاد از زمان ریاست دکتر طهرانچی آغاز شده تا جایی که معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی در دانشگاه آزاد در این دوران تاسیس شد تا به طور ویژه این دانشگاه بزرگ کشور در توسعه صنعت کشاورزی ایفای نقش کند. امروز بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد در تولید بذر و محصولات کشاورزی مختلف تبدیل به یک برند شدند. این امر دستاوردی بزرگ برای دانشگاه آزاد در رونق تولید داخلی محسوب می‌‌‌شود؛ که منجر به عدم وابستگی به بیگانگان شده و بیانگر افق‌‌های روشن پیش‌‌روی این دانشگاه بزرگ کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010157

وب گردی

وب گردی