روشنگری نشریه دانشجویی در خصوص برده‌‌های یک دانشگاه آمریکایی

مالکان دانشگاه جرج تاون در سال ۱۸۳۸، بیش از 270 برده سیاهپوست را برای نجات دانشگاه از ورشکستگی می‌فروشند. قیمت این معامله هم در اسناد ۱۱۵ هزار دلار ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال 1838 مالکان دانشگاه جرج تاون آمریکا، 272 برده سیاهپوست خود را برای نجات دانشگاه از ورشکستگی به فروش می‌رسانند. این مسئله را یکی از نشریات دانشجویی دانشگاه جرج تاون منتشر کرد که سبب آگاهی دانشجویان این دانشگاه و برپایی اعتراضاتی در همین رابطه شد.

صالح فرازی، استادیار انستیتو تکنولوژی نیوجرسی در کانال تلگرام خود، این مطلب را به نقل از مجله نیویورکر منتشر کرد.

وی در این مطلب نوشت: امروز مطلب تحقیقی جالبی را در مجله نیویورکر خواندم که اواخر ماه می (اندکی بیش از یک‌ماه پیش) خریداری کردم و اکنون تورق می‌کنم! مطلب درباره زن سیاهپوست ۶۵ ساله‌ای به اسم ملیسانده شرت کلمب از مسن‌ترین دانشجویان دانشگاه معتبر جرج تاون در واشینگتن‌دی‌سی است.

ماجرا این است که در سال ۱۸۳۸، مالکان دانشگاه جرج تاون، ۲۷۲ برده سیاهپوست خود را برای نجات دانشگاه از ورشکستگی می‌فروشند. قیمت این معامله هم در اسناد ۱۱۵ هزار دلار ذکر شده است. حالا مالکان چه کسانی هستند؟ اعضای فرقه Maryland Jesuits یا «عیسوی‌های مریلند». به طور کلی عیسوی‌ها فرقه‌ای کاتولیک هستند که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی زیادی در اروپا و آمریکا تاسیس‌ کرده‌اند.

متن مطلب می‌گوید علت اینکه اسامی و مشخصات مکتوب از این برده‌ها در اسناد دانشگاه وجود دارد، صرفا این است که عیسوی‌ها اصرار داشتند بردگانشان غسل تعمید داده شوند. حالا بعد از دو قرن، این خانم به لطف شجره‌نامه خودش و یک پیغام فیس‌بوکی که 3 سال پیش، از یک خانم نسب شناس دریافت می‌کند، توانسته ثابت کند که هم خودش و هم 8 هزار نفر دیگر، از نسل آن برده‌ها هستند که با فروششان، خانواده‌های زیادی از هم جدا شدند.

حالا دانشگاه جرج تاون می‌خواهد ننگ برده‌داری را جبران کند و به این بازماندگان غرامت بپردازد. البته پرداخت غرامت را اتحادیه دانشجویی تصویب کرده است؛ ولی تصمیم‌ نهایی با هیأت مدیره است که قرار بوده ماه گذشته (ژوئن)‌ این کار را انجام دهد. غرامت از چه محلی؟‌ شهریه دانشجویان به مبلغ ناچیزی افزایش پیدا کند. چه مبلغی؟ ۲۷.۲۰ دلار به یاد آن ۲۷۲ برده. جالب است که ملیسانده، که خود را یک کاتولیک معتقد می‌داند، می‌‌گوید چیز زیادی از تاریخ برده‌داری سیاهان آمریکا نمی‌دانسته تا اینکه همین چند سال پیش نشریه دانشجویی مطلبی درباره حراج بردگان دانشگاه جرج‌تاون کار می‌کند و آگاهی دانشجویان باعث برپایی اعتراضات هم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010180

وب گردی

وب گردی