حمایت از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان حلقه مفقوده دستگاه‌های اجرایی/ تعاملات گسترده‌ای با کشورهای همسایه داریم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان،  استانداردسازی و نبود حمایت دستگاه‌های اجرایی را از عمده موانع کلیدی در بخش تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد.

سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان و دبیر هیئت امنا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین راهبردی و استراتژیک این واحد دانشگاهی اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و علمی براساس منویات مقام معظم رهبری است، گفت: در کنار موارد فوق برنامه گام دوم انقلاب و نیز موضوع شعار سال را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی با اشاره به نام‌گذاری شعارسال با بحث رونق تولید، افزود: در همین راستا یکی از اولویت‌های ما برگزاری همایش منطقه‌ای بیانیه گام دوم انقلاب و همایش رونق تولید در سال 98 است. همچنین هر ماه برای استفاده از نخبگان شیعه و سنی نشست اندیشمندان تشیع و تسنن را در سطح واحدهای استانی برگزار می کنیم. بنابراین در این مسله بحث محور بودن دانشگاه را مدنظر قرار دادیم تا دانشگاه یک تافته جدابافته از مجموعه جامعه نباشد بلکه متناسب با نیاز جامعه حرکت کند.

میر تصریح کرد: ما در واحدهای دانشگاهی استان سیستان و بلوچستان، بخش‌های آموزشی و پژوهشی و مراکز تحقیقاتی را به سمت و سوی بیانیه گام دوم انقلاب و بحث رونق تولید سوق دادیم و این موضوع می‌تواند برای دانشگاه نقش مهمی را داشته باشد. در همین رابطه اقتصاد دانش بنیان، مراکز رشد و مراکز مهارتی را در دانشگاه‌ها ایجاد کردیم. هم‌اکنون 12 آموزشکده مهارتی را راه‌اندازی کردیم تا دانشگاه به سمت ایجاد شغل و مهارت آموزی حرکت کند و تنها مهارت صرف نباشد؛ چرا که با این روش علاوه بر ایجاد اشتغال‌زایی به رشد اقتصادی و رونق تولید کمک می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، با تاکید براین‌که این واحد دانشگاهی تعاملات گسترده‌ای را با کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و عمان دارد، گفت: در همین رابطه برنامه مشترک تحقیقات علمی را با این کشورها در اولویت کار خود قرار دادیم تا بتوانیم از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده بهینه را داشته باشیم. همچنین جلساتی را با کنسولگری پاکستان و افغانستان در دانشگاه آزاد برگزار کردیم.

وی از برگزاری همایش بزرگ بین المللی مشترک قیام عاشورا خبر داد و افزود: مباحث فکری، فرهنگی، تعاملات علمی و استفاده از ظرفیت اقتصادی را در جهت کسب درآمد برای دانشگاه در برنامه کاری خود قرار دادیم تا همپوشانی مشترکی با همدیگر داشته باشیم.

میر تاکید کرد: ششمین قیام تاریخی عاشور را با 7 کشور خارجی( عمان، پاکستان، سومالی بنگلادش و افغانستان برخی از کشورهای شمال افریقا) در بخش فرهنگی و اقتصادی برگزار خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان، استانداردسازی و نبود حمایت دستگاه‌های اجرایی را از عمده موانع کلیدی در بخش تجاری سازی محصولات دانش بنیان عنوان کرد و گفت: متاسفانه زمانی که ایده جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان به مرحله تولید محصول و انبوه سازی می‌رسد هیچ اقبالی از سوی دستگاه‌های اجرایی در جهت حمایت از کالای تولیدی دیده نمی‌شود؛ علی‌رغم اینکه امسال را سال رونق تولید نامگذاری کردند و این امر مهم با شعار سال در تضاد است.

میر با اشاره به بحث یکسان سازی بودجه، گفت: اکثر دانشگاه‌های کشور برای همین موضوع با کمبود منابع مالی مواجه هستند؛ چرا که تمام اختیارات در اختیار سازمان مرکزی است و اختیارات کمتری به استان‌ها داده شده است. بایستی در این زمینه تجدید‌نظر صورت گیرد.

وی با اشاره به این‌که در بحث میان رشته‌ای و یا ایجاد رشته‌های جدید خلأهایی وجود دارد، گفت: شورای گسترش باید در سازمان مرکزی با جدیت این موضوع را دنبال کند تا آمایش میان‌رشته‌ای در دانشگاه‌های کشور به صورت صحیح اجرایی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010198

وب گردی

وب گردی