معلمی یا مهندسی؟ مسئله این است!

پیشرفت در جهان کنونی به گونه‌ای پیش می رود که بسیاری از نقش‌ها و عناوین شغلی را متاثر کرده است. درس دادن و معلم بودن نیز از این امر مستثنی نیست و این نقش مهم برای باقی‌ماندن در جامعه‌، ابتدا نیاز به تغییر عنوان و تعریف وظایف بیشتر دارد. مسئله‌ای که در گزارش زیر سعی شده تا تعریف جدیدی از آن ارائه شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، زمانی که سخن از معلم به میان می‌آید، تصویر فردی متخصص و معتبر که در جلوی کلاس و دانش آموزان قرار گرفته و درس می دهد، در ذهن متبادر می شود.

در حال حاضر معلمان در راستای شکل دهی ذهن های نو و تبدیل آن ها به یادگیرانی که اصول زبان انگلیسی، علوم و ریاضی را درک می کنند، فعالیت دارند؛ در حالی که کمتر با دیگر موضوعات ضروری مانند شهروندی، جامعه شناسی، هنر و تربیت بدنی (PE) روبرو هستند.

معلمان برای هدایت دانش آموزان در رشته های مورد نظر خود و ایجاد یک مجموعه جامع از مهارت های اجتماعی فعالیت می کنند؛ بنابراین ضروری می نماید همانگونه که در عصر فناوری پیشرفت می‌کنیم، بر مهارت های اجتماعی خود نیز بیفزاییم.

در عصر حاضر که صحبت از جایگزینی معلمان با هوش مصنوعی به میان آمده، لازم است تا نقش معلم در آینده آموزش و پرورش دست نخورده باقی بماند.

یک معلم با توجه به پیشرفت‌های کنونی تنها به عنوان انتشاردهنده علم نمی تواند نقشی ایفا کند؛ اما چون سنت و تاریخ اجتماعی بسیار با کلمه معلم در ارتباط است باید به طور جدی به فکر اصطلاح دیگری باشیم که به طور کامل توصیف آنچه را که یک فرد به عنوان معلم انجام می دهد، شامل شود.

در همین رابطه «Ben Johnson» که یک نویسنده و مدرس است، پیشنهاد داده و اعلام کرد می توان به جای واژه «معلم»، «teacher» از این پس واژه «مهندس آموزشی»، « learning engineer» استفاده کرد.

مهندس آموزشی چیست؟

به نظر می رسد با وجود پیچیدگی تکنولوژی که به مهندس آموزشی مربوط است این کلمه به واژه آموزشی مربوط به آینده مرتبط است.

اگر این اصطلاح همراه با نقش های تکنولوژی جدید پیشرفت کند، می تواند به راحتی در میان لیستی از شغل های بسیار مدرن قرار گیرد. بازنویسی نقش و عنوان معلم منافع بی شماری را برای جامعه به ارمغان می آورد.

به نظر می رسد که این عنوان جدید تفکر ما را از معلم سنتی دور و به سوی ترکیب مهارت های باور نکردنی، برنامه‌ریزی، تخیل و خلاقیت مورد نیاز برای طراحی فرصت های یادگیری مؤثر برای دانش آموزان تغییر می دهد.

برای مهندسان آموزشی، ایجاد محیط های یادگیری برای دادن انگیزه کشف و عمل به آموخته ها، یک اولویت است.

این دیدگاه جدید در یادگیری باید به متخصصان کلاس درس گسترش یابد. بازسازی عناوین شغلی (برای ارتقاء متناسب با یادگیری آنچه را که دانش آموزان دریافت می کنند) تثبیت یادگیری را به جای تدریس تقویت می‌کنند.

ایده ارائه شده روی کاغذ بسیار خوب به نظر می رسد؛ اما آیا یک تحول جهانی، نقش سنتی معلم را تحت تاثیر قرار می دهد؟

با افزایش تعداد ابزارهای مبتنی بر فناوری که در کلاس ظاهر می شوند و همچنین استادان دیجیتالی که برای کمک به دانش آموزان و والدین در حال ظهور و پیشرفت هستند؛ احتمالا شرح شغلی در کنار پیشرفت دیجیتال تغییر خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

در انتها مسئله قابل ذکر این که هنگامی که به نقش یک معلم فکر می کنید یک فرد ایستاده در کلاس درس در حال آموزش را تصور می کنید؛ اما وقتی که قرار است به یک مهندس آموزشی فکر کنید چه چیزی در ذهنتان تداعی می شود؟

پاسخ دادن به این سوال و تلاش برای تبدیل معلم به آن چیزی که جهان کنونی خواهان آن است از بزرگ‌ترین اهداف و چالش های مدیران و رهبران آموزشی است و این تنها با ایجاد یک فرهنگ در مدارس که تمرکز بر یادگیری دانش آموزان را به عنوان مرکز همه چیز می دانند، امکان‌پذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010218

وب گردی

وب گردی