ارزیابی روش فکری دانشجویان در دانشگاه آکسفورد/ وضعیت ظاهری متقاضی در اولویت نیست

واضح بودن بیان متقاضیان در پاسخگویی به سوالات، تفکر و دقت تحلیل آنان از جمله مواردی‌ست که در مصاحبه دکتری دانشگاه آکسفورد سنجیده می‌شود؛ همچنین انعطاف‌پذیری در بحث کردن و شور و شوق آنان در پاسخگویی به سوالات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،‌ این روزها بازار مصاحبه دکتری حسابی داغ شده است. همان‌طور که می‌دانید روند مصاحبه‌های دکتری در دانشگاه‌های کشور با یکدیگر متفاوت است. در برخی از دانشگاه‌ها 2 تا 3 نفر با فرد متقاضی مصاحبه می‌کنند؛ اما ممکن است تعداد مصاحبه‌کنندگان در دانشگاهی دیگر به 4 تا 5 نفر برسد.

معیارهایی که در مصاحبه‌های دوره دکتری دانشگاه‌ها نیز مد نظر مصاحبه‌کنندگان قرار دارد با سایر دانشگاه‌ها نیز متفاوت است و مباحث مختلفی را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. گروه دانشگاه ایسکانیوز در نظر دارد در گزارش‌های متعدد روند مصاحبه دکتری در دانشگاه‌های بزرگ جهان را بررسی و شاخص‌ها و معیارهای آنان را با مصاحبه دانشگاه‌های کشور مقایسه کند. در گزارش زیر نحوه مصاحبه و معیار‌های مورد نظر کمیته پذیرش در دانشگاه آکسفورد ذکر شده است:

ارزیابی توانایی فرد در مشارکت با ایده‌های جدید

در مصاحبه دکتری دوره آکسفورد توانایی فرد در فکر کردن و میزان یادگیری وی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مصاحبه‌ براساس ارزیابی توان بالقوه تحصیلی دانشجو طراحی شده است.

انتخاب متقاضیان دکتری در دانشگاه آکسفورد بر اساس رفتار و ظاهرفرد صورت نمی‌گیرد، بلکه توانایی فرد برای فکر کردن به طور مستقل و مشارکت با ایده‌های جدید فراتر از برنامه درسی دانشگاه مورد اهمیت استادان بوده و در مصاحبه دکتری ارزیابی می‌شود.

مصاحبه دکتری به مصاحبه‌کننده این امکان را می‌دهد تا بررسی کند متقاضی، دارای توانایی فکری برای یادگیری و گسترش سیستم آموزشی است یا خیر. همچنین مسئولان ارزیابی می‌کنند در صورتی که متقاضی در موقعیت آموزشی آموزش قرار گیرد، تا چه اندازه‌ای رشد خواهد کرد؟

برگزاری 10 هزار مصاحبه در آکسفورد

آکسفورد هر سال حدود 21 هزار و 500 درخواست از 3 هزار و 300 نقطه جهان دریافت کرده و سالانه حدود 10 هزار مصاحبه برگزار می‌کند. افرادی که در این مصاحبه انتخاب می‌شوند، از پتانسیل بالایی برخوردار هستند و بهترین گزینه‌ها را در آینده پیش‌رو خواهند داشت.

نحوه دعوت به مصاحبه دانشگاه آکسفورد

برای متقاضیان مصاحبه دکتری نامه‌ای ایمیل ارسال می‌شود که در آن نشان می‌دهد برای انجام مصاحبه دعوت شده‌اند یا خیر. مصاحبه‌ها بر اساس دوره‌های گوناگون،‌ در بسته‌های زمانی مختلف برنامه ریزی شده است که دعوت‌نامه‌ها بر اساس آن ارسال خواهد شد. داوطلبان باید در زمان اعلام شده در نامه در شهر حضور داشته و قابل دسترس باشند.

مصاحبه دکتری متقاضیان توسط استادان دانشگاه انجام می‌شود. آن‌ها تحقیقاتی در زمینه تحصیل و دانشگاه‌هایی که فرد در آن درس خوانده انجام می‌دهند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند که دانشجو می‌تواند در آکسفورد تحصیل کند یا خیر. به طور معمول 2 تا 3 نفر از متخصصان و استادان مصاحبه انجام می‌دهند که تعداد آن در برخی از رشته‌های خاص بیشتر می‌شود.

چه نکاتی در مصاحبه دکتری دانشگاه آکسفورد اهمیت دارد؟

واضح بودن بیان متقاضیان در پاسخگویی به سوالات، تفکر و دقت تحلیل آنان از جمله مواردی است که در مصاحبه دکتری دانشگاه آکسفورد سنجیده می‌شود؛ همچنین انعطاف‌پذیری در بحث کردن و شور و شوق آنان در پاسخگویی به سوالات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

قطعا استادان دانشگاه آکسفورد میزان استرس و عصبانیت دانشجویان را مد‌نظر قرار می‌دهند و با آنان به نحوی برخورد می‌کنند که بتوانند خودشان باشند و بهترین خود را ارائه دهند. آن‌ها از متقاضیان می‌خواهند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در این مصاحبه نشان دهند. استادان برای آغاز مصاحبه پرسش‌های ساده‌ای در زمینه بیوگرافی شخصی و دوره‌هایی که فرد متقاضی گذارانده است،‌ مطرح می‌کنند.

در گام دوم از داوطلبان خواسته می‌شود که دلیل ادامه تحصیل خود را در مقطع دکتری اعلام کنند، براساس رشته تحصیلی متقاضی ممکن است یک متن، نمودار یا حتی شی را در اختیار وی قرار دهند و بخواهند که درباره آن صحبت کند به‌همین منظور لازم است داوطلب پیش از مصاحبه تمرکز لازم را داشته باشد.

ممکن است بیش از یک راه درست برای پاسخ دادن به یک سوال وجود داشته باشد، در چنین مواردی استادان علاقه‌مند هستند از روند فکری فرد آگاهی پیدا کنند. آن‌ها می‌خواهند طرز تفکر دانشجویان را ارزیابی کنند، این استادان در حال تلاش برای پیدا کردن روش فکر کردن متقاضیان هستند.

بسیاری از سوالات مصاحبه دکتری برای سنجیدن توانایی متقاضیان در پاسخ بر اساس منطق طراحی شده است. متقاضیان در صورتی که پاسخ یک سوال را نمی‌دانند لازم است ذهن خود را به حوزه سوال مطرح شده سوق دهند، متقاضیان این فرصت را دارند که به استادان توضیح دهند در حوزه موضوعی مطرح شده اطلاعاتی ندارند.

افرادی که در دانشگاه آکسفورد مصاحبه دکتری را برگزار می‌کنند، ممکن است مشکلی را مطرح کرده و روش جایگزین برای یافتن راه حل آن پیشنهاد کنند. آن‌ها به دنبال شواهدی هستند که متقاضیان با ایده‌های جدید ارتباط برقرار کنند و میزان انعطاف پذیری آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010235

وب گردی

وب گردی