ترامپ به جان تاریخ آمریکا افتاد

رئیس جمهور خبرساز کاخ سفید این بار با تحریف تاریخ و گاف های فاحش در سخنرانی سالروز استقلال ایالات متحده به سوژه داغ خبرگزاری ها تبدیل شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، آمریکایی ها همواره با احترام و افتخار از تاریخ این کشور به ویژه استقلال آن از بریتانیا یاد می کنند و در میان آنان حس ملی گرایی ویژه ای نسبت به این موضوع وجود دارد. رئیس جمهور ایالات متحده با نیل به این احساسات عمومی پررنگ درصدد بود در روز استقلال نمایشی وطن پرستانه از خود بروز دهد.
با این حال برآوردهای دونالد ترامپ اشتباه از آب درآمد، گویا رئیس جمهور، تاریخ آمریکا را وارونه مطالعه کرده بود که این چنین کمر به تحریف آن بسته بود. سخن گفتن از هواپیما و موشک، کنترل آسمان و نبردهای تخیلی در روزهای منتهی به استقلال آمریکا آنچنان خبر ساز شد که حاشیه این روز تاریخی متن آن را به حاشیه برد.
نبرد حاشیه و متن
در 4 جولای 1776 سیزده مستعمره آمریکا استقلال خود را از بریتانیا اعلام کردند هرساله آمریکایی ها یاد و خاطره این روز را گرامی می دارند اما به نظر می رسد 4 جولای 2019 نیز از این به بعد همواره در خاطره جمعی آنان باقی می ماند زیرا دونالد ترامپ در این روز با تحریف تاریخ ایالات متحده خاطره دردآوری برای آنان بر جای گذاشت.
ترامپ که پس از هفتاد سال به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا در این مراسم سخنرانی می کرد با لحنی حماسی به رویدادهای استقلال این کشور اشاره کرد. وی در حالی که درپشت یک شیشه ضد گلوله حرف می زد گفت: «ارتش ما آسمان را تحت کنترل خود درآورد، بارو‌ها را درهم فروریخت، فرودگاه‌ها را به تسخیر درآورد، هر کاری را که باید، انجام داد و در دژ مک هنری و در زیر آتش چشمگیر موشک ها، به چیزی جز پیروزی دست نیافت».


در نگاه اول این سخنان هیچ گونه تشابهی با واقعیت های قرن هجدهم ندارند در سال 1903 برای اولین بار برادران رایت هواپیما را اختراع کردند و موشک در جنگ اول جهانی مورد استفاده قرار گرفت و نبرد مک هنری نیز بنابر گزارش روزنامه گاردین در سال 1812 یعنی چهل سال پس از استقلال آمریکا روی داده است.
به نظر می رسد رئیس جمهور ایالات متحده درک درستی از تاریخ این کشور و رویدادهای آن ندارد همچین ترامپ با این سخنان نشان داد بهره کمی در محاسبات تحلیلی و ذهنی دارد زیرا اگر کسی دارای قوه تحلیلی متوسطی نیز باشد به راحتی می تواند این مساله را فهم کند که در سال 1776 و پیش از انقلاب صنعتی خبری از موشک و هواپیما نبوده است.
با این حال ترامپ یک روز بعد برای پوشش دادن گاف های خود دست به دامن بارش باران و خرابی دستگاه پخش شد اما وی همچنان از سخنرانی بسیار خوب خود تمجید کرد.
اگرچه سخنان ترامپ نقش مهمی در تغییر روند یادبود استقلال آمریکا داشت اما این پایان سورپرایزهای این روز تاریخی نبود بلکه چندین مساله دیگر نیز تعمیق شکاف ملی و بحران حاکمیت و مدیریت در آمریکا تحت رهبری ترامپ را به نمایش گذاشت.
شکاف ملی به جای اتحاد
در شرایطی که مراسم رژه نظامی و سخنرانی رئیس جمهور در مقابل بنای یادبود مجسمه «آبراهام لینکلن» در واشنگتن در جریان بود، گروهی از معترضان پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و علیه رئیس جمهور تظاهرات گسترده ای برپا کردند.
اگرچه بر اساس رای دادگاه عالی آمریکا، سوزاندان پرچم این کشور در تجمعات اعتراضی مشمول آزادی بیان و حق اعتراض شهروندان آمریکا در برابر استبداد احتمالی حکومت است و جرمی محسوب نمی‌شود اما پلیس مخفی تعدادی زیادی از معترضان را دستگیر کرد.
دامنه گسترده اعتراضات و آتش زدن پرچم آمریکا ابعاد جدیدی از بحران هویت ملی و شکاف در جامعه آمریکا را عیان کرد شکافی که دولت آمریکا سال ها از طریق دامن زدن به بحران های خارجی و مانورهای رسانه ای آن را مخفی می سازد.


همچنین عده زیادی از معترضان از میزان هزینه بالای این مراسم شکایت داشتند اما دولت ترامپ از اعلام این که این مراسم برای مالیات دهندگان آمریکا چه میزان هزینه داشته است، طفره رفته است. با این حال، بخش خدمات پارک ملی آمریکا که یک نهاد فدرال در این کشور به شمار می رود اعلام کرد که مراسم 2.5 میلیون دلار هزینه داشته است.
مجموع این شرایط موجب شد تا رسانه ها تلاش ترامپ برای بهره برداری انتخاباتی از این مراسم را ناکام ارزیابی و حتی موجب تخریب بیشتر موقعیت او در نزد افکار عمومی بدانند.
سخن آخر
این روزها دولت ترامپ یکی پس از دیگری با شکست روبرو می شود در عرصه خارجی به ویژه در خاورمیانه، ایران سیاست خارجی آمریکا را زمین کرده است به رغم تلاش ها برای توافق با کره شمالی هنوز هیچ چشم انداز روشنی از مذاکرات ها وجود ندارد بن بست درمورد ونزوئلا نیز گریبان کاخ سفید را گرفته است.
همزمان تنش با اروپا، جنگ تجاری با چین و مناسبات نه چندان خود با روسیه نیز مزید بر علت شده اند. در عرصه داخلی نیز نمایش شکست خورده ترامپ در شروع کارزار انتخاباتی و کاهش محبوبیت او و همچنین گسترش شکاف‌های عمده در جامعه آمریکا موجب شدند تا تیم مشاوران رئیس جمهور از سالروز استقلال آمریکا برای بازیابی مشروعیتشان استفاده کنند.
گویا تجویز مشاوران ترامپ نتیجه معکوسی درپی داشت واقعیت این است سخنان عجیب رئیس جمهور، آتش زدن پرچم آمریکا و انتقادات از هزینه های این مراسم به جای تقویت همبستگی ملی و بهبود جایگاه ترامپ واگرایی داخلی و سقوط هرچه بیشتر جایگاه رئیس جمهور را درپی داشت.

کد خبر: 1010296

وب گردی

وب گردی