راه‌اندازی مراکزی برای حمایت از استارت‌آپ‌های فضا‌پایه در تهران و اصفهان

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در گردهمایی استار‌ت‌آپ‌های فضا‌پایه با اشاره به اهمیت فعالیت کسب‌و‌کارهای فضاپایه، از ساخت و راه‌اندازی مراکزی برای حمایت از استارت‌آپ‌های فضا پایه در تهران و اصفهان خبر داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حسین صمیمی رییس پژوهشگاه فضایی ایران در گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های حوزه فضایی گفت: برگزاری این رویداد مهم و حضور این متخصصان فرصت مغتنمی برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه است.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: بدون شک این رویداد سه روزه و برگزاری نشست‌های تبادل فناوری و نوآوری بستری مناسب برای شناخت بازیگران زنجیره ارزش صنعت فضایی کشور، شناخت توانمندی‌ها و ایده‌های خلاقانه آنان و نیز عرصه نیازمندی‌های کشور در حوزه فضایی است و گامی مهم برای توسعه صنعت فضایی کشور محسوب می‌شود.
صمیمی در بخشی از سخنان خود درباره رشد اقتصاد فضاپایه در جهان، گفت: این رویداد در حالی برگزار می‌شود که آمار و ارقام جهانی حکایت از رشد روز افزون اقتصاد فضاپایه در جهان دارد و شرکت‌های نوآور با ارائه سرویس‌های جدید مبتنی بر داده‌های فضایی، نقش مهمی در رشد و توسعه این اقتصاد نوظهور دارند.
وی افزود: سوال مهمی که در این رویداد باید به دنبال پاسخ آن باشیم این است که بازیگران بخش فضایی، به خصوص آنهایی که نقش حاکمیتی دارند، چه نقشی در حمایت از کسب و کارهای فضا پایه و رونق بخشیدن به صنعت فضایی کشور برعهده دارند؟
صمیمی تاکید کرد: پژوهشگاه فضایی ایران با تجربیاتی در حوزه طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی و نیز برخورداری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی پیشرفته، می‌تواند حمایت‌های قوی از شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ در حوزه فناوری فضایی به‌عمل آورد.
وی افزود: تاکنون در انجام پروژه‌های طراحی و ساخت ماهواره، پژوهشگاه با به‌کارگیری رویکرد مدیریت تحقیقات، با بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مشاوره در طراحی و ساخت به ارزش ۲۵ میلیارد تومان همکاری داشته و با ۲۰ دانشگاه معتبر کشور در حوزه توسعه دانش فضایی و همچنین مشاوره در حوزه طراحی و توسعه همکاری، قراردادهایی به ارزش حدود ۲۰ میلیارد تومان داشته است.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به تعاملات نزدیک این پژوهشگاه با سازمان ها و مراکز مختلف، گفت: پژوهشگاه فضایی ایران با دارا بودن تعاملات نزدیک با دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، شناخت خوبی از نیازمندی‌های این دستگاه‌های اجرایی در حوزه پایش محصولات راهبردی نظیر گندم ، برنج و سیب‌زمینی، پایش منابع آبی و آمایش سرزمین دارد که قطع یقین می‌تواند کمک شایانی به شرکت‌های استارت‌آپ حوزه خدمات برای ورود به بازار کند.
وی در خصوص خدمات فضاپایه پژوهشگاه فضایی ایران، افزود: در طول سال گذشته پژوهشگاه فعالیت‌های منسجمی برای معرفی خدمات فضاپایه به دستگاه‌های اجرایی مختلف انجام داده است که از بارزترین آنها می توان به ارائه نقشه‌های کاربردی از روند گسترش سیل و هشدار تشدید سیل در جریان بحران سیل فروردین ۹۸ اشاره کرد.
صمیمی تصریح کرد: در بحث ارزیابی خسارت سیل به کشاورزان، نقشه‌ها و آمارهای تولیدی پژوهشگاه مبنای پرداخت خسارت توسط وزارت کشور قرار داده شده است.
رییس پژوهشگاه فضایی ایران در بخشی از سخنانش به برنامه ها و اقدامات آینده پژوهشگاه فضایی نیز اشاره کرده و گفت: پژوهشگاه فضایی ایران تصمیم گرفته در منطقه نوآوری اطراف دانشگاه شریف، ساختمانی را برای استقرار شرکت‌های استارتاپ فارغ التحصیل و آماده ورود به بازار تخصیص دهد که در کنار سایر شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری مستقر در منطقه به حمایت از کسب و کارهای فضاپایه بپردازد.
وی افزود: پژوهشگاه فضایی در شهر اصفهان و در نزدیکی دانشگاه صنعتی اصفهان فضای مناسبی را برای تاسیس کارخانه نوآوری حوزه فضایی در نظر گرفته که به‌عنوان یک هاب مرکزی در این منطقه به حمایت از کسب و کارهای نوپا بپردازد.
بر اساس این گزارش، گردهمایی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های حوزه فضایی به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، پژوهشگاه فضایی ایران و سازمان فضایی ایران از روز یکشنبه مورخ ١٦ تیر سال جاری شروع به کار کرده و تا ١٨ تیر ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1010299

وب گردی

وب گردی